مشاور رئیس‌جمهور در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گیلان مطرح کرد:

لزوم بازگشت مناطق آزاد به ریل توسعه جهت کمک به اقتصاد و معیشت مردم

سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت دیدار کرده و درخصوص مسائل مناطق آزاد و راهکارهای دستیابی این مناطق به اهداف تعیین شده به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سعید محمد با بیان اینکه مسائل و مشکلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ریشه‌یابی شده و راهکارهای برون‌رفت از آن نیز احصاء گردیده، اظهار داشت: در این میان یکی از مهم‌ترین سازوکارها و ابزار تحقق شرح وظایف مناطق آزاد را باید اجرای دقیق قوانین مشخص شده برای آن بیان کرد و این مهم در دستورکار دبیرخانه شورایعالی و دولت قرار دارد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با ارائه تحلیلی از فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی مناطق آزاد و عملکرد این مناطق در گذر زمان، تصریح کرد: مناطق آزاد باید به ریل توسعه بازگردد و با شتاب بیشتری به اقتصاد و معیشت مردم کمک نمایند تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مردم نسبت به بهره‌برداری حداکثری از این فرصت و مزیت اقتصادی کشورمان برطرف شود.

همچنین، نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در این دیدار با بیان اینکه احداث منطقه آزاد انزلی در استان گیلان هم ظرفیت بود هم تهدید، اضافه کرد: توسعه فضای کسب و کار، تولید ملی و رونق صادرات و راه یافتن به اروسیا که به همراه خود افزایش ضریب اشتغال را در استان به وجود می‌آورد را می‌توان از مهم‌ترین ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی برای استان و کشور عنوان کرد.

آیت‌الله رسول فلاحتی با اشاره به اینکه در محورهای فوق منطقه آزاد انزلی می‌تواند بیش از گذشته بدرخشد و تولیدات ملی بیشتری را صادر نماید، افزود: مناطق آزاد نیازمند به‌کارگیری نیروهای جوان و خوش‌فکر به منظور تقویت تولیدات، عدم واردات محصولات بی‌کیفیت و مشابه تولیدات داخلی  است و در عین حال شناسایی ظرفیت‌ها و هدفگذاری مشخص جهت تعیین ماموریت‌های عملیاتی برای توسعه صادرات در مناطق آزاد باید در اولویت خود قرار دهد.

در ادامه، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار از جذب ۲۴۶میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری در منطقه متبوع خود خبر داد و اظهار کرد: در حوزه زیرساختی بعد از طرح ملی اتصال این منطقه به خط ریل سراسری که تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، هم‌اکنون در بندر کاسپین ۴پست اسکله فعال و دو پست اسکله در حال احداث وجود دارند که ساخت یک پست اسکله رو-رو از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علی اوسط اکبری مقدم با بیان اینکه به منظور توسعه فعالیت شرکت‌های فناور و نو‌آور، عملیات ساخت سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی آغاز می‌شود، افزود: از سوی دیگر در زمینه توسعه زیر‌ساخت‌های گردشگری توسط بخش خصوصی برنامه‌های متعددی در حال اقدام می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته تا پایان سال ۲۸پروژه با اعتبار بیش از ۱۳۸۰میلیارد تومان در منطقه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.