معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:

لزوم حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی، خواستار حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد‌، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از دیدار با عیسی فرهادی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی، در نشستی همراه با مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، ناظر گمرکات استان و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی، با فعالین اقتصادی، صنعتگران و تجار گفت‌وگو کرد که در این نشست ۱۰نفر از نمایندگان بخش خصوصی منطقه و استان گیلان، نظرات، پیشنهادات و مشکلات خود را بیان کردند.

دبیر انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی، اعضای هیات مدیره شرکت خدمات و عمران شهرک صنعتی، اعضای هیات مدیره جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه، چند تولیدکننده و صادر کننده منطقه، نماینده شرکت‌های خودرویی و همچنین نماینده شرکت‌های خدمات لجستیک و دریایی منطقه آزاد انزلی در این نشست به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های بخش‌های خصوصی منطقه آزاد انزلی عمدتا بر حفظ و تقویت سرمایه‌گذاران، رفع مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی‌، نحوه تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و تاکید بر تک‌نرخی شدن ارز و همزمان شرایط تسویه ارز صادراتی‌، لزوم بازنگری شرایط سقف و سابقه در زمان ثبت سفارش‌، تفویض اختیار بیشتر وزارت صمت به استان‌ها و مناطق آزاد درخصوص نحوه خرید مواد اولیه واحدهای تولیدی‌، تسریع در ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام صنفی‌، مشکلات قطعی برق و گاز در فصول تابستان و زمستان‌، ضرورت حمایت بیشتر بانک‌ها از صنعتگران، تعیین‌تکلیف نحوه واردات خودروهای پلاک مناطق آزاد، عدم مداخله سایر دستگاه‌ها در فرآیند اداره و صدور مجوزات مناطق آزاد، ضرورت حفظ مزایا و معافیت‌های پیش‌بینی شده در قانون مناطق آزاد تاکید داشت.

همچنین در این نشست عنوان گردید سرمایه‌گذاران به امید استفاده از مشوق‌ها در مناطق آزاد اقدام به سرمایه‌گذاری کردند، اما این مشوق‌ها از سوی دستگاه‌های خارج از مناطق آزاد درحال حذف شدن است، درحالی که برای فعال اقتصادی حفظ سرمایه موجود مهم است و اکنون در کشور جذب سرمایه‌گذار جدید اندکی دشوار شده و انتظار است سرمایه‌گذاران موجود در هر شرایطی حفظ شوند؛ چراکه این قشر بهترین سفیران برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جدید هستند.

در این نشست، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های تولیدی، صادراتی و بندری این منطقه عنوان نمود: تنها صادرکننده نمونه کشوری استان گیلان در سال جاری، از منطقه آزاد انزلی انتخاب شده است و هم‌اکنون ۱۶۴واحد تولیدی در منطقه مشغول فعالیت هستند که تعداد قابل‌توجهی از آنان کالاهای تولیدی خود را به کشورهای همسایه صادر می‌نمایند.

وحید طالب‌پور با برشمردن مزیت‌های منطقه ازاد انزلی در حوزه واردات و صادرات و نقش بنادر انزلی و کاسپین در تامین کالای اساسی کشور، از آمادگی سازمان منطقه آزاد انزلی در جهت کمک به واحدهای تولیدی کشور برای استفاده از ظرفیت‌های لجستیکی بنادر منطقه در بخش تسهیل واردات مواد اولیه و صادرات محصولات تولیدی آنان خبر داد و عنوان کرد: با اتصال خط ریل سراسری به منطقه آزاد انزلی، توان رقابتی منطقه در این بخش افزایش خواهد یافت.

همچنین، صادق برزگر ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل بندر انزلی در این جلسه ضمن برشمردن شرایط ویژه جغرافیایی منطقه و نقش پیمان‌های منطقه‌ای خصوصا موافقت‌نامه اوراسیا در کارکرد منطقه آزاد انزلی، از آمادگی و همراهی گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت رشد تولیدات منطقه و استان خبر داد.

در ادامه، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این نشست عنوان نمود: برخی مشکلات سرمایه‌گذاران استان گیلان که در جلسات مختلف احصاء شده، در حوزه تخصیص ارز و تهیه مواد اولیه می‌باشد.

تیمور پورحیدری افزود: مستمرا پیگیر رفع مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان هستیم و در جلسات‌ کارگروه‌های رفع موانع، تسهیل و رشد تولید و همچنین دیگر کارگروه‌های تخصصی در داخل منطقه و یا استان با همراهی سازمان منطقه آزاد انزلی موضوعات و مشکلات تولیدکنندگان منطقه را تا حصول نتیجه دنبال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها که تجار و صنعتگران مشتاقانه و عاشقانه دنبال تولید هستند، باید بتوانیم برای رفع مشکلات تلاش کنیم و خوشبختانه تعامل خوبی بین سازمان منطقه آزاد انزلی، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی منطقه و اداره کل صمت برقرار است.

 

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت:

همراهی فعالان اقتصادی با سیاست‌های نظام و دولت

در این نشست، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار کرد: بخش خصوصی در سال «رشد تولید، مهار تورم» با سیاست‌های نظام و دولت همراهی خواهد کرد.

محمدمهدی برادران با اشاره به نقطه‌نظرات مطرح شده در این نشست مبنی‌بر کاهش مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاران مناطق آزاد انزلی خواستار حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی شد.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی در سال «رشد تولید، مهار تورم» با سیاست کشور همراهی کرد و مناطق آزاد اگر شروطی در قبال فعالان اقتصادی دارد باید ماهیت خود را حفظ کند و ما نیز از ظرفیت‌های موجود برای حمایت از واحدهایی تولیدی واجد شرایط بهره خواهیم گرفت.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت تاکید کرد: باید در تصمیم‌گیری‌ها از بخش خصوصی نیز نظرسنجی کرد و با هماهنگی این بخش تصمیم‌سازی کرد.

وی افزود: باید به فکر تجارت آسان باشیم، شاید این امر در سیاست کلان که ایران با تحریم‌های ظالمانه و دشمنان متعددی روبه‌رو است، با دشواری‌های بیشتری همراه باشد؛ اما در صنایع عمومی این امکان و ظرفیت وجود دارد که نیازهای ارزی خود را تامین کنیم.

برادران همچنین ضمن استقبال از نظرات مطرح شده در این نشست، از پیگیری برخی از موضوعات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی از طریق بانک مرکزی و وزارتخانه‌های ذی‌ربط خبر داد.

گفتنی است، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود به منطقه آزاد انزلی از زیرساخت‌های بندر کاسپین نیز بازدید کرد.