مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم؛ همنشین علم و تجربه

مدیران ارشد دولت سیزدهم از لحاظ سطح سواد آکادمیک و دارا بودن مدرک دانشگاهی؛ بین تمام دول بعد از انقلاب، جایگاه ممتازی دارند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مدیران ارشد دولت سیزدهم از لحاظ سطح سواد آکادمیک و دارا بودن مدرک دانشگاهی؛ بین تمام دول بعد از انقلاب، جایگاه ممتازی دارند. از این منظر شاید بتوان گفت؛ دولت ابراهیم رئیسی دولت تکنوکرات به مفهوم‌ مصطلح کلمه نیست. به همین جهت مدیران این دولت، استبداد نظری، رفتاری و کلامی کمتری دارند و مواضع مدیریتی آنها در مدار اجرا قابل اصلاح و بهبود می‌باشد. هرچند نتایج عملی استقرار چنین دولتی طی دوسال گذشته احتمالا در حوزه اقتصادی زیاد خوشایند نیست، اما نمی‌توان انکار کرد که نگاه علمی به فرآیندهای قانونی و اجرایی در دولت سیدابراهیم رئیسی و حذف بسیاری از پروسه‌های اجرایی و قانونی موازی، مختل کننده و زائد، بیش از هر دولتی بوده است‌.

در حوزه اجرایی نیز، علی‌رغم همه انتقادات، کارنامه مدیران دولت سیزدهم با تمام بحران‌های بین‌المللی، اجتماعی و سیاسی که دامن‌گیرش بوده است، رضایت‌بخش می‌باشد‌.

 

مناطق آزاد در دولت سیزدهم

در حوزه مناطق آزاد، نگاه انتقادی دولت سیزدهم به وضع سابق و نتایج ۳۰ساله آنها، باعث شکل‌گیری ایده تحول در سبک مدیریت در حوزه مناطق آزاد گردید و این ایده خود را در عرصه تغییر ساختار مدیریتی و قانونی براساس ماده‌۲۳ قانون ششم ‌توسعه کشور نشان داد. امروز مناطق آزاد در آستانه ورود به عصر جدیدی از حیات خود قرار دارند و تمامی اصول و چارچوب نظام مدیریتی رایج در گذشته فرو ریخته است. هرچند نظام قانونی و مدیریتی جدید نیز به تمامی شکل نگرفته است.

در جدیدترین تغییر مدیریت حوزه مناطق آزاد،  دکتر عادل پیغامی که یک نخبه دانشگاهی،‌ محقق حوزه اقتصاد و مدیر اجرایی باسابقه می‌باشد، به سمت ریاست هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شده است.

دکتر پیغامی به معنی واقعی کلمه آشنا به علم اقتصاد بوده و سال‌ها در مراکز مختلف دانشگاهی، این رشته را در سطوح گوناگون تدریس کرده است. همچنین مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم در صحنه اجرای نظریات اقتصادی نیز دارای سوابق قابل‌توجهی است. وی هم در حوزه سیاستگذاری پولی-‌بانکی دارای تجربه است و هم در مدیریت واحدهای اقتصادی بزرگ کشور؛ بنگاه‌های اقتصادی که همگان به گستردگی و تنوع حوزه کار اقتصادی آن واقف هستند.

فلذا انتصاب چنین مدیری در یک مجموعه نظیر سازمان منطقه آزاد قشم آن هم در شرایط نوین دیپلماسی منطقه‌ای ایران در حوزه خلیج‌فارس، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه اقتصادی و بین‌المللی منطقه آزاد قشم‌ در نزد تصمیم‌گیران ارشد کشور و نگاه جدیدی است که به ظرفیت‌های قشم شکل گرفته است.

در کنار سوابق علمی و مدیریت اجرایی دکتر پیغامی، آشنایی گستره وی به مباحث عمیق اسلامی نیز می‌تواند در منطقه جنوب کشور زمینه‌ساز شروع برخی حرکت‌های تفاهمی و دیپلماسی فرهنگی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بر اساس ظرفیت اجتماعی و فرهنگی جزیره قشم باشد‌.

یادآور می‌شود، با حکمی از سوی سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر عادل پیغامی به سمت رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شد.

شایان ذکر است، دکتر پیغامی دارای کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی و دکترای علوم اقتصادی است و پیش ‌از این عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم بوده؛ علاوه‌بر عضویت هیات علمی دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام)، در سوابق خود، معاون آموزشی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، مدیرکل دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، عضو کمیته برنامه‌ریزی علمی و تدوین رسالت دانشگاه و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد.

برخی از سوابق اجرایی مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم به شرح ذیل است:

– معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق علیه السلام (‌۱۳۹۲-۱۳۹۷‌)

– رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیه السلام (‌۹۱-۱۳۹۰‌)

– عضو هیات مدیره سازمان اقتصادی و عضو شورای سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی (‌۱۳۹۹-۱۳۹۷)

– مشاور معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و امور دارایی (در دولت نهم)

– عضو اندیشکده‌های اقتصاد و عدالت مرکز الگوی اسلامی-‌ایرانی پیشرفت

– مدیر گروه اقتصاد موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر مقام معظم رهبری)‌

– مشاور علمی گروه اقتصاد مرکز تحقیقات شورای نگهبان سال‌(‌۸۶-۸۷)

– مشاور اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه(‌۸۷-۹۲)

– مدیر گروه مطالعات اقتصادی و اجتماعی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن ریاست جمهوری(۱۳۹۰-۱۳۸۹)

– عضو هیات امنای پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی

– عضو کمیسیون تخصصی اقتصاد، بازرگانی و مدیریت شورای‌عالی عتف

– عضو کارگروه تحول در علوم انسانی (بخش آموزش و پرورش) شورایعالی انقلاب فرهنگی

– عضو کمیسیون تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی

– مدیر گروه عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

– رئیس اندیشکده حکمرانی پولی دانشگاه امام صادق علیه السلام

– عضو هیات اندیشه‌ورز بانک توسعه تعاون

– عضو کارگروه‌های تحول دولت در دو وزارتخانه اقتصاد و کار، رفاه و تعاون

– عضو شورای راهبردی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران.