مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار خبر داد:

مرمت و حفاظت قلعه پرتغالی‌ها روستای تیس توسط سازمان منطقه آزاد چابهار

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: عملیات حفاظت و مرمت قلعه پرتغالی‌های روستای تیس از آثار تاریخی و ارزشمند چابهار، با اعتبار ۱۵۰میلیون تومانی به ‌زودی توسط سازمان منطقه آزاد چابهار آغاز می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، عدنان حسینی افزود: مهم‌ترین اقدامات حفاظتی و مرمتی در سال جاری در این بنای تاریخی حفاظت و استحکام بخشی دیوار ضلع شمالی و جنوبی قلعه با سنگ و ملات گچ کوره نیم‌کوب، اجرای بندکشی با رعایت اصول فنی با پودرهای ویژه، مرمت سقف‌های هلالی، مرمت تکمیلی قسمت‌های فرو ریخته شاه‌نشین و ایزولاسیون با ملات کاهگل بر روی دیوارها جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و.‌‌‌‌.. است.

وی اضافه کرد: بعد از اتمام مرمت این بنای تاریخی، مطالعات و طرح مرمت و احیای آن شروع می‌شود.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اظهار داشت: قلعه تاریخی پرتغالی‌ها مربوط به دوره صفوی و سبک‌های معماری به کار رفته در آن با بناهای این دوره شباهت دارد.

گفتنی است؛ بخش‌هایی از این قلعه در سال‌۹۶ با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان مرمت و بازسازی شده است.

شایان ذکراست، این قلعه ثبت شده با شماره‌۵۵۵ در فهرست آثار ملی ایران مشرف به دریای مکران در جوار روستای تیس در فاصله ۵کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده است.