در مراسم امضاء تفاهم‌نامه میان دبیرخانه شورایعالی با سازمان غذا و دارو مطرح شد:

مناطق آزاد، معین سازمان غذا و دارو در تولید کالای سلامت‌محور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد با توجه به اختیارات و وظایفی که دارند می‌توانند در زمان تحریم، منشأ اثر در حوزه دارو و تامین مایحتاج کشور باشند و اعلام کرده‌ایم هر دارویی را با قیمت و استاندارهای تعیین شده در سازمان غذا و دارو، تامین کرده و تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، «حمیدرضا مومنی» در مراسم امضاء تفاهم‌نامه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با سازمان غذا و دارو با اشاره به ماموریت‌ها و حساسیت‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در ارتباط با سلامت مردم گفت: در حوزه غذا و دارو و سایر بخش‌های حوزه سلامت، به ویژه در بخش بیماری کرونا تمامی سازمان‌های مناطق آزاد پای کار آمدند و تا جایی که در توان داشتند در حوزه پشتیبانی به کمک وزارت بهداشت آمدند. به عنوان نمونه در منطقه آزاد قشم بیش از ۱۵میلیارد تومان در حوزه کرونا هزینه شده است و اگر خریداری دستگاه اکسیژن‌ساز در این منطقه انجام نمی‌شد، تلفات و مرگ و میر بسیار بیشتر از آمار فعلی بود‌‌.

او با تاکید بر اینکه تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به مناطق آزاد یکی از ضرورت‌ها و نقاط مشترک همکاری میان این دو نهاد است، تصریح کرد: مناطق آزاد داری منابع خوبی هستند و می‌توانند کمک کننده سازمان غذا و دارو و دستگاه‌های اجرایی باشند. مناطق آزاد در حوزه واردات انواع محصولات می‌توانند کمک کنند و حفظ استانداردها برای ورود به کشور اهمیت بالایی دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: باید ظرفیت‌های مناطق آزاد در چارچوب ماموریت‌های غذا و دارو قرار گیرد و آزمایشگاه‌هایی با استاندارد بالا ایجاد شود و خلأها در حوزه آموزش برطرف و سمینارها و نشست‌ها برای ارتقاء سطح آموزش نیروهای متخصص برگزار شود.

مومنی افزود: مناطق آزاد آمادگی ورود به حوزه محصولات حلال را دارند. معاونت علمی ریاست جمهوری هم آماده است تا سقف ۸۰میلیارد تومان در این زمینه هزینه کنند و ما با تمام توان و تجهیزات آماده هستیم تا این کار به سرانجام برسد. اقدامات در حوزه دارو و غذا می‌تواند الگویی برای مناطقی باشد که تبدیل به مناطق آزاد می‌شوند و در قالب این تفاهم‌نامه، ساز و کارهای مناطق آزاد جدید هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند‌‌.

وی با اعلام اینکه مناطق آزاد آمادگی دارند با همکاری وزارت بهداشت و دستگاه‌های ذیربط تا سقف سه میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور کنند، گفت: از این واکسن‌ها برای شهروندان ساکن در مناطق آزاد و حتی گردشگران استفاده خواهیم کرد. به عنوان نمونه در حال حاضر در امارات برای تزریق واکسن به مسافران ویزا می دهد و شرط تزریق واکسن هم اقامت ۱۵روزه در هتل‌های آنجا است‌‌.

وی افزود: لازم است این اقدام به صورت پایلوت در یکی از مناطق آزاد کلید بخورد و ما خود را مکلف می‌دانیم که هم‌افزایی‌ها را افزایش دهیم تا در این زمینه موفق عمل کنیم.

در ادامه این مراسم، «محمدرضا شانه‌ساز» معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان غذا و دارو و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اظهار داشت: امضای این تفاهم‌نامه در راهگشایی و تحقق شعار سال که مقام معظم رهبری (مدظله) فرمودند و دستورات رئیس‌جمهور در برداشتن موانع و عملی شدن پشتیبانی‌ها بسیار موثر خواهد بود. با امضای این تفاهم‌نامه شاهد فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی در مناطق آزاد هستیم و امیدواریم سایر بخش‌ها هم از این گونه اقدامات الگوبرداری کنند و با سهولت و سرعت بیشتری بتوانیم از این پس عمل کنیم.

وی ادامه داد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند و بسیاری از محدودیت‌هایی که در سرزمین اصلی وجود دارد، در مناطق آزاد دیده نمی‌شود و به همین دلیل سرعت رشد هم از بعد اقتصادی و هم سرمایه‌گذاری در این مناطق بسیار بالاتر از سایر بخش‌ها است. خصوصا با سازوکار مدیریتی که در آن مناطق طبق قانون پیش‌بینی شده است، می‌تواند زمینه رشد و توسعه و سرمایه‌گذاری را هم در زمینه تامین اقلام سلامت‌محور و هم خصوصا در بحث تولید ایجاد کند.

شانه‌ساز افزود: امیدواریم در قالب تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد، شاهد رشد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی کشور باشیم و این رشد به یک الگو در کشور تبدیل شود‌‌.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن کرونا از مناطق آزاد هم گفت: ستاد ملی کرونا در این خصوص مصوبه‌ای دارد. باتوجه به محدودیت‌هایی که در سایر بخش‌ها وجود دارد و در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی نیست، این مناطق می‌توانند در زمینه واردات واکسن به صورت ویژه برنامه‌ریزی کنند. البته منبع‌یابی خارج از کشور را خود مناطق آزاد انجام داده‌اند و ما به عنوان سازمان غذا و دارو در تایید آن منابع حداکثر سرعت را به کار خواهیم برد‌‌.

گفتنی است؛ در زمینه اجرای بهینه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و رفع هزینه‌های غیرضروری دستگاه‌های اجرایی و در راستای وحدت رویه و همکاری بیشتر و ارتقاء نظارت بر کالاهای سلامت‌محور و استفاده حداکثری از توان و امکانات کشور برای ایجاد تسهیلات، در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و گردش سرمایه در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی تفاهم‌نامه‌ای میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو منعقد ‌شد.