رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان اظهار کرد:

مناطق آزاد ایران، پلی بین افغانستان و بازارهای آسیای

رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان (شعبه خراسان رضوی) گفت: موقعيت جغرافيایی ایران و وجود مناطق آزاد با دسترسی به کانال‌های ترانزیتی مهم، امکان صادرات و واردات به افغانستان را تسهيل می‌کند. این مناطق می‌توانند به‌عنوان پلی بين افغانستان و بازارهاي آسياي مرکزي و حتی شرق آسيا و اروپا عمل کنند و تجارت ميان این مناطق را تسهيل نمایند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سیدهادی نبی‌زاده به ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: کشور افغانستان در حوزه‌های منابع معدنی، کشاورزی، گردشگری، صنایع تبدیلی و تولیدی و صنعت حمل‌ونقل، از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و قرار دادن افغانستان در قلب آسیای مرکزی و نزدیکی به بازارهای بین‌المللی، به آن امکان ارائه خدمات به‌عنوان یک مرکز تجاری و لجستیکی را می‌دهد و فرصت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه کشور افغانستان از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برخوردار است، عنوان کرد: با توجه به اینکه بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران معرفی شده است، ایران می‌تواند برای سرمایه‌گذاران افغانستانی تسهیلات مالی و مالیاتی ارائه کند تا آنها را ترغیب به سرمایه‌گذاری در کشور کند. این نکته باعث می‌شود تا افغانستانی‌ها بتوانند به‌راحتی سرمایه خود را به مناطق آزاد ایران وارد کرده و درآمدهای حاصله را به افغانستان منتقل نمایند. این امکان برای تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری میان ایران و افغانستان بسیار مفید باشد.

نبی‌زاده ادامه داد: شرکت‌های افغانستانی می‌توانند کالاهای خود را به‌راحتی به مناطق آزاد ایران صادر کنند و پس از پردازش و با استفاده از امکانات لجستیکی و صادراتی مناطق آزاد، به سایر بازارها ارسال نمایند.

رئیس هیات اجرایی اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان (شعبه خراسان رضوی) در پایان به ایجاد منطقه آزاد مشترک یران و افغانستان اشاره کرد و افزود: این ایده می‌تواند به توسعه هر دو کشور کمک کند. منطقه آزاد مشترک با ایجاد فضای همکاری‌های تجاری-‌صنعتی و اقتصادی بین دو کشور موجب رشد و توسعه منطقه خواهد شد.