معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت:

منطقه آزاد اروند، الگویی در میان مناطق آزاد جهت هم‌افزایی با حوزه صنعت

در سفر اصغر مصاحب معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به منطقه آزاد اروند، مشکلات و معضلات شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، نشست بررسی مشکلات و معضلات شهرک‌های صنعتی آبادان با حضور معاون وزیر صمت، سیدمحمد مولوی و سیدلفته احمدنژاد نمایندگان محترم مردم آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، سیدعلی موسوی معاون توسعه کسب و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند و محمدیان مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان برگزار شد.

بنا به این گزارش، معاون توسعه کسب و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گزارشی از آخرین وضعیت صنعت در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر به معاون وزیر صمت ارائه داد.

موسوی در این نشست، چالش‌ها و مشکلات فراروی بخش صنعت و زیرساخت‌های مورد نیاز در این دو شهرک خصوصا شهرک صنعتی آبادان را به سمع معاون وزیر صمت رساند و خواستار اعتبارات ملی و استانی جهت تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی آبادان همانند آسفالت، جاده و شبکه آب و برق شد.

معاون توسعه کسب و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند همچنین خواستار تسهیلات مورد نیاز بخش واحدهای صنعتی منطقه از طریق تبصره‌۱۸ و کمک‌های فنی و اعتباری وزارت صمت و از طریق سازمان مدیریت برنامه‌ریزی شد.

در ادامه این نشست، سیدمحمد مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و سیدلفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر نیز خواستار رفع نیازهای زیرساختی و مشکلات صنعتگران شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر شدند.

گفتنی است، در این نشست اصغر مصاحب معاون وزارت صمت نیز قول مساعد جهت ارائه کمک‌های ملی، استانی و منطقه‌ای برای تکمیل زیرساخت‌ها و رفع معضلات صنعتگران دادند.

 

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران:

ارتباط منطقه آزاد اروند و وزارت صمت در کشور نمونه است

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: منطقه آزاد اروند یکی از مناطقی است که ارتباط خوبی با حوزه صنعت داشته که این همکاری در کشور نمونه است.

اصغر مصاحب در بازدید از شهرک‌های صنعتی آبادان خرمشهر با تاکید بر همکاری و ارتباط بسیار خوب سازمان منطقه آزاد اروند با وزارت صمت اظهار داشت: یکی از مناطق آزادی که خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی را با حوزه صنعت داشته و این همکاری در سطح کشور نیز نمود داشته، منطقه آزاد اروند است که به دبیرخانه شورایعالی مناطق نیز این را عنوان کرده‌ایم؛ این منطقه به عنوان الگو برای دیگر مناطق به جهت هم‌افزایی با حوزه صنعت در نظر گرفته خواهد شد؛ مجموعه سازمان منطقه آزاد اروند در این باره خوب درخشیده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بازفعال‌سازی صنایع راکد در منطقه آزاد اروند رقم خورده است، افزود: بازفعال کردن ۱۴واحد صنعتی راکد در منطقه آزاد اروند و برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی ۱۶واحد صنعتی دیگر تا پایان سال نشان از آن دارد که اتفاق بسیار خوبی در این منطقه رقم خورده است که جای قدردانی دارد. با تلاش‌های انجام شده و بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰واحد صنعتی راکد در سطح کشور پس از احیاء و بازفعال‌سازی به چرخه تولید بازگشتند.

مصاحب اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صمت در سال جهش تولید، احیاء و بازفعال‌سازی تعدادی از واحدهای صنعتی خارج شده از چرخه تولید است که استان خوزستان در این عرصه فعالیت خوبی داشته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰واحد صنعتی راکد در سطح کشور به چرخه تولید بازگشته است که سهم خوزستان از این تعداد، ۴۰واحد بوده و براساس برنامه‌ریزی این رقم تا پایان سال به حدود ۶۴واحد می‌رسد.

وی بیان کرد: برای کمک و حمایت از صنایع تولیدی کوچک، از ظرفیت ستاد تسهیل و کمک بانک‌ها برای جانشینی و جدا شدن از تملک بانک‌ها، ستاد تسهیل در سطح ملی مصوبات خوبی را داشته است.

مصاحب افزود: استفاده از ظرفیت بخش‌های دیگر به منظور کمک به بازگشت واحدهای صنعتی غیرفعال به چرخه تولید انجام شد که این موضوع اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا علاوه بر رشد اقتصادی، افزایش تولید را نیز به همراه خواهد داشت.

معاون وزیر صمت با اشاره به ایجاد اشتغال در کشور بیان کرد: بازگشت واحدهای تولیدی غیرفعال به چرخه تولید، در اشتغال کشور تاثیر زیادی خواهد داشت؛ چراکه اکنون اشتغال یک ضرورت برای کشور به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در بخش صنایع کوچک ۲۵نوع حمایت در حوزه‌های مختلف از واحدهای تولیدی وجود دارد، اذعان داشت: واحدهای تولیدی فعال که از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حوزه‌های مختلف مانند تامین مالی، توسعه صنعتی انتقال تکنولوژی، توسعه بازار، حوزه سرمایه‌گذاری و غیره مراجعه کنند، از خدمات مربوطه بهره‌مند می‌شوند.

مصاحب خواستار رفتن صنایع کوچک و متوسط به سمت پذیرش فرابورس شد و گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی این آمادگی را دارند تا به صنایع کوچک و متوسط کمک مالی و مشاوره‌ای کند.

وی افزود: پلتفرمی برای تامین مالی (زنجیره تامین) بنام سکو با همکاری و پشتیبانی بانک ملی و طراحی بخش خصوصی طراحی شده که پیشنهاد می‌شود تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان مواد اولیه، توزیع‌کنندگان و صادرکنندگان در این پلتفرم حضور داشته باشند؛ این یک مدل جدید برای تامین مالی واحدهای صنعتی است.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان اظهار داشت: تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان منطقه آزاد اروند و برنامه و بودجه با هدف کمک به ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر منعقد شد که بر‌اساس آن و به نسبتی که طرفین موضوع به آن ورود کنند، وزارت صمت نیز به تعهداتش پایبند خواهد بود.

 

معاون توسعه کسب و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند:

ایجاد ۴۲۰نفر اشتغال در منطقه آزاد اروند تا پایان سال۹۹

معاون توسعه کسب و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با بهره‌برداری از ۱۶واحد تولیدی دیگر تا پایان سال جاری، زمینه اشتغال برای ۴۲۰نفر در آبادان و خرمشهر فراهم می‌شود.

سیدعلی موسوی ضمن اشاره به اینکه با حضور اصغر مصاحب معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکلات و معضلات شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا پایان سال ۱۶واحد دیگر که عمده آنها راکد بودند، به بهره‌برداری می‌رسند.

به گفته وی، با راه‌اندازی این واحدها، زمینه ایجاد اشتغال برای ۴۲۰نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

موسوی تعداد واحدهای صنعتی فعال در منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) را در حال حاضر ۱۹۰واحد خواند و افزود: امید می‌رود با وارد مدار شدن ۱۶واحد صنعتی راکد دیگر به چرخه تولید، شمار واحدهای صنعتی فعال به بیش از ۲۰۰واحد برسد.

وی اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند حمایت‌های حقوقی و معنوی از واحدهای تولیدی در منطقه دارد که یکی از حمایت‌ها اعطای تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری استان خوزستان، تبصره‌‍۱۸، کمک‌های وزارت صمت و همچنین کمک‌های سازمان منطقه آزاد اروند است.

معاون توسعه کسب و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در پایان بیان داشت: امیدواریم با حمایت‌های حقوقی، مادی و معنوی که انجام می‌شود، واحدهای صنعتی فعال در سایت صنعتی منطقه آزاد اروند که شامل شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر می‌باشد، به ۲۰۰واحد برسد.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی:

حضور بیشتر سرمایه‌گذاران با ایجاد زیرساخت در شهرک صنعتی آبادان

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در شهرک صنعتی آبادان، زمینه برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم خواهد شد.

سیدمحمد مولوی در بازدید از شهرک‌های صنعتی در منطقه آزاد اروند به همراه معاون وزیر صمت، بوروکراسی اداری را باعث ایجاد مشکل اساسی برای واحد‌های تولیدی در کشور خواند و گفت: مداخلاتی که در روند دریافت مجوز و تسهیلات به وجود می‌آید، ضربه اساسی به تولید ما زده است.

وی افزود: مجلس به جدیت در حال پیگیری این موضوعات است و طرح‌هایی که در دستورکار کمیسیون‌های مختلف قرار دارد که به این موضوعات برمی‌گردد.

مولوی با بیان اینکه شهرک صنعتی آبادان نیاز به توجه ویژه دارد، اظهار کرد: زیرساخت‌های شهرک صنعتی آبادان مناسب نیست و این موضوع باعث عدم رغبت سرمایه‌گذاران می‌شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: این شهرک می‌تواند محور اشتغال برای منطقه باشد و باید برای رفع مشکلات آن تلاش کنیم.