در نشست دکتر مسرور و سرکنسول روسیه در گیلان مطرح شد:

منطقه آزاد انزلی؛ منطقه‌ای استراتژیک فعال در حاشیه دریای خزر

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی به عنوان یک منطقه استراتژیک در حاشیه دریای خزر فعالیت می‌کند، گفت: این منطقه به منظور توسعه روابط ایران با روسیه و کشورهای حاشیه خزر ایجاد شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، آندره گئور گیوویچ وادوف سرکنسول روسیه در گیلان با رضا مسرور  مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و پیرامون بهره‌گیری از ظرفیت‌های این منطقه در راستای افزایش مراودات و جذب سرمایه‌گذار تبادل نظر کردند.

رضا مسرور در این نشست با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی به منظور توسعه روابط ایران با روسیه و کشورهای حاشیه خزر ایجاد شده است، اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی به عنوان یک منطقه استراتژیک در حاشیه دریای خزر فعالیت می‌کند و زیرساخت‌های لازم جهت افزایش حجم مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در بخش‌های بندری، تجاری، اقتصادی، گردشگری و عمرانی فراهم شده است.

مسرور در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بندر کاسپین به عنوان بزرگترین بندر ایران در حوزه خزر افزود: قرار گرفتن این بندر در مسیر کریدورهای تجاری چین-‌قزاقستان-‌ایران و کریدور نوستراک و اتصال به شبکه راه‌آهن سراسری، بهره‌مندی از پسکرانه وسیع، بیانگر اهمیت نقش بندر کاسپین در توسعه مبادلات بوده و این بندر در حوزه کانتینری هم از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی توسعه فعالیت‌های تجاری در خزر را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به منظور پیوند کشورها دانست و گفت: همکاری بنادر کاسپین و انزلی با بنادر اولیا در روسیه و ماخاچ‌کالا در داغستان، موجب افزایش میزان حمل و نقل دریایی کالا و مسافر میان سه کشور شده و بهره‌گیری از گردشگری دریایی به عنوان یکی از شاخص‌های اقتصاد دریامحور موجب افزایش جذب گردشگر و تردد شناورهای مسافربری بین کشورهای حاشیه خزر می‌شود.

مسرور به ثمرات خوب برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و روسیه در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه‌های تخصصی، اتصال بین فعالان اقتصادی دو کشور برقرار می‌شود و آمادگی لازم جهت برگزاری مجدد نمایشگاه توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و روسیه را داریم‌.

 

منطقه آزاد انزلی از زیرساخت‌های منحصربه‌فردی برخوردار است

سرکنسول روسیه در گیلان نیز در این نشست گفت: گسترش همکاری‌های منطقه آزاد انزلی و بنادر روسیه موجب توسعه حمل و نقل کالا و گردشگری در دریای خزر می‌شود.

آندره گئور گیوویچ زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی را منحصر‌به‌فرد دانست و افزود: این منطقه ویژگی‌های تجاری بسیاری دارد و در جذب سرمایه‌گذاران به خصوص سرمایه‌گذاران خارجی موفق بوده و چشم‌انداز روشنی دارد.

سرکنسول روسیه با اشاره به اهمیت اتصال راه‌آهن به بندر کاسپین افزود: بندر کاسپین ظرفیت بسیار مناسبی برای انجام فعالیت‌های تجاری دارد و اتصال راه‌آهن به آن، موجب افزایش مراودات و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی و تجاری می‌شود‌.