مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با دستیار ویژه وزیر امورخارجه بیان کرد:

منطقه آزاد قشم، منبع تولید قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: منطقه آزاد قشم می‌تواند منبع تولید قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور باشد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در دیدار با عبدالله سهرابی دستیار ویژه وزیر امورخارجه و هیات همراه، این حضور را نویدبخش افزایش توجه به نقش مناطق آزاد در حوزه سیاست امور خارجه دانست و بیان داشت: قشم، نزدیک‌ترین پایگاه اقتصادی به کشورهای همسایه با پیوندهای مستحکم اقتصادی و خانوادگی است که این منطقه آزاد را به پیشانی اقتصاد جنوب کشور تبدیل کرده است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص توجه خاص به مراودات با همسایگان گفت: توسعه مراودات مناطق آزاد ازجمله قشم با کشورهای همسایه، تحریم‌پذیر نیست و فرصتی ارزنده برای کمک به چرخه اقتصاد و تجارت در کشور است که اساس آن با همراهی وزارت امور‌خارجه امکان‌پذیر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: با همگرایی و همکاری وزارت امورخارجه برای رفع موانع و فعالیت پرقدرت دفتر این وزارتخانه در قشم، می‌توانیم جایگاه و ظرفیت این منطقه را در مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه بیش‌ازپیش نشان دهیم.

فتح‌الهی، برای میزبانی از سفرای کشورهای همسایه با هماهنگی وزارت امورخارجه اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: تقویت این حوزه برای ما که به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار و گردشگر خارجی با هدف کمک به افزایش درآمد ارزی کشور هستیم، یک امتیاز خواهد بود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به ظرفیت اقتصادی ناشی از برگزاری جام‌جهانی‌۲۰۲۲ قطر اشاره کرد و خاطرنشان نمود: ارتقاء خدمات پروازی، ناوگان حمل‌ونقل و زیرساخت‌های پذیرش گردشگر، موضوعاتی است که باید پیش ‌از این موردتوجه قرار می‌گرفت.

 

دستیار ویژه وزیر امور خارجه:

رویکرد دولت، مشارکت مناطق آزاد در حوزه امور خارجه است

همچنین، دستیار ویژه وزیر امورخارجه نیز در این جلسه با اشاره توسعه همه‌جانبه ماموریت‌های این وزارتخانه و رویکرد دولت برای افزایش مشارکت مناطق آزاد در حوزه‌های مختلف اقتصاد خارجی به‌ویژه اقتصاد دریامحور اظهار داشت: رویکرد ما فعالیت هوشمند با محوریت اقتصاد است.

عبدالله سهرابی ادامه داد: قشم با وسعت بالا، تنوع جغرافیایی و زیستی، ساحت و ظرفیت‌های بی‌مانندی که نسبت به کشورهای همسایه دارد، باید در حوزه تجارت و تبادل به شکوفایی برسد.

وی خواستار راه‌اندازی پروازهایی به مقصد قطر و کشورهای دارای نماینده در جام‌جهانی‌۲۰۲۲ با محوریت قشم شد و اظهار کرد: ویزای رایگان مناطق آزاد، فرصتی برای استفاده از این زمان طلایی و ارزآور است.

براساس این گزارش، توسعه فعالیت‌های دفتر امور خارجه در منطقه آزاد قشم با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در این منطقه، افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جزیره، ارتقاء سهم قشم در بخش صادرات در مقایسه با کشورهای همسایه، احیاء ظرفیت‌های پروازی فراداخلی قشم با محوریت بازی‌های‌۲۰۲۲ قطر، از محورهای این نشست بود.

گفتنی است، در حاشیه این دیدار، جعفر زمانی به عنوان رئیس جدید دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در قشم معارفه شد.