در وبینار روز ملی ازدواج به میزبانی منطقه آزاد قشم عنوان شد:

منطقه آزاد قشم، پیشگام تحقق عدالت جنسیتی در میان مناطق آزاد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از رشد مشارکت و درصد اشتغال بانوان قشمی در گستره متنوعی از مشاغل جزیره در 5سال اخیر خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در وبینار روز ملی ازدواج که به میزبانی منطقه آزاد قشم و با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران ایران و فرجی‌ها، حقوقدان و استاد دانشگاه و جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت‌کنندگان عمومی برگزار شد؛ بر لزوم پررنگ‌تر شدن نقش بانوان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قشم تاکید کرد.

وی، ازدواج را یکی از مسائل اساسی و بنیادی در جامعه خواند و عنوان داشت: جزیره قشم ۱۶۰هزار نفر جمعیت دارد که ۵۰درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند و از لحاظ ترکیب جمعیتی و مذهبی نیز ۷۵درصد جمعیت جزیره اهل سنت بوده و بخش بزرگی از ساکنان مهاجرانی از کل کشور هستند که در سایه تفاهم و همدلی اجتماع خوبی را تشکیل داده‌اند.

به گفته مومنی، حضور طیف متنوعی از افراد، اقوام و مذاهب در جزیره با آداب و اعتقادات متفاوت در حوزه ازدواج، نیاز به آموزش‌ها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را برای جهت‌دهی منسجم بیش ‌از پیش نمایان می‌کند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ماده‌۱۰۱ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور، گفت: توجه قانون به بحث خانواده و بانوان و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در موضوع زندگی اسلامی-‌ایرانی، لزوم تعریف و تدوین یک برنامه مشخص برای کمک به تعالی بنیان اصلی اجتماع یعنی خانواده را نمایان می‌سازد.

وی از طراحی سند توسعه خانواده در قشم خبر داد و اضافه کرد: گفت‌وگو و آموزش بین خانواده‌ها نکته بسیار مهمی است؛ ما برای کمک به پررنگ‌تر شدن نقش بانوان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرده‌ایم.

مومنی از افزایش فعالیت بانوان قشمی در مشاغل گوناگون خبر داد و افزود: در حوزه صنایع ‌دستی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مشاغلی که به درآمد پایدار در کنار خانواده کمک می‌کند، با وجود مقاومت‌های فراوان، توسعه داشته‌ایم.

وی یادآور شد: یکی از افتخارات ما  در ۵سال گذشته، عملیاتی کردن شعار هر خانواده یک شغل بوده؛ به‌ گونه‌ای که در این مدت حتی یک خانواده به جمع خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد افزوده نشده است. توسعه از مجاری جوامع محلی می‌گذرد و توسعه پایدار در خانواده پایدار رقم می‌خورد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن درخواست همکاری از دکتر ابتکار در زمینه ارتقاء بنیه علمی منطقه آزاد قشم در حوزه بانوان بیان داشت: آمادگی داریم تا با تبدیل شدن به پایلوتی برای اجرایی کردن برنامه‌های شما در حوزه بانوان، به الگویی برای حمایت از خانواده پایدار و سالم تبدیل شویم.

 

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

مناطق آزاد، پیشتاز حمایت از حقوق بانوان در کشور

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این وبینار، اظهار داشت: برگزاری این وبینار در آغاز هفته ازدواج که نشات گرفته از پیوند مبارک امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است، می‌تواند برای جوانان ما الهام و معرفتی برای داشتن ازدواج‌های سالم باشد.

معصومه ابتکار، بر رویکرد مثبت مناطق آزاد در حوزه حقوق بانوان و خانواده تاکید کرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه همکاری کنند تا جوانان بتوانند با تشکیل یک خانواده سالم، زندگی پایداری بسازند، جامعه قوام پیدا کند، کشور به تعادل برسد و نسل آینده تضمین شود.

وی افزود: ما براساس شاخص عدالت جنسیتی و شاخص خانواده‌ها در حال تلاش برای احقاق حقوق بانوان هستیم. در مورد شاخص عدالت جنسیتی موافقت‌نامه‌هایی با استانداری‌ها به امضاء رسیده و سندی به نام سند ارتقاء وضعیت ملی زنان و خانواده شکل گرفته که در ۳۱استان اجرایی شده است.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: منطقه آزاد قشم می‌تواند با تهیه پیوستی در این زمینه، پیشگام تحقق عدالت جنسیتی برای سایر مناطق باشد.

ابتکار، از تنوع فرهنگی و اقوام مختلف در قشم به عنوان نقطه مثبتی برای ساخت یک الگو برای ارائه به کل کشور یاد کرد و عنوان داشت: ما آماده همراهی با بانوان اهل سنت برای شرکت در کارگروه اقلیت‌های حقوق زنان و همچنین همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد بومی و محلی منطقه آزاد قشم به منظور توان افزایی این نهادها هستیم.

به گفته معاون وی، منطقه آزاد قشم با طراحی و اجرای شاخص خانواده سالم می‌تواند به پایلوت اجرایی سیاست‌های دوستدار خانواده در کشور تبدیل شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تصویب مصوبه آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج خبر داد و گفت: درصورت توافق منطقه آزاد قشم برای پیشگام شدن در اجرای این آموزش‌ها، جزیره الگویی موفق برای سایر مناطق آزاد و کشور خواهد شد.

گفتنی است، در ادامه وبینار روز ملی ازدواج، دکتر موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران با پرداختن به موضوع «خانواده در دوران کرونا» و دکتر فرجی‌ها استاد دانشگاه با موضوع «خانواده ترمیمی» برای حاضران سخنرانی کردند.