گزارشی از عملکرد و اقدامات شاخص منطقه آزاد ماکو از ابتدای تاسیس تاکنون:

منطقه آزاد ماکو؛ در مسیر رشد و بالندگی با ماموریت توسعه تعاملات منطقه‌ای

منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از پهناورترین مناطق آزاد جهان و جوان‌ترین منطقه آزاد نسل دوم ایران، دارای ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، موقعیت‌های منحصربه‌فرد ترانزیتی، اقتصادی، کشاورزی و گردشگری می‌باشد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این منطقه آزاد در شمالغربی‌ترین نقطه کشور واقع شده و مرز قدیمی، پرتردد و بین‌المللی بازرگان را در دل خود دارد. منطقه آزاد ماکو علاوه‌بر اینکه به عنوان دروازه ورودی ایران به قاره سبز شناخته می‌شود، دارای مزیت‌های فوق‌العاده در بخش‌های کشاورزی، دامپروری، گردشگری ورزشی و اکوتوریسم می‌باشد؛ اما بر همگان روشن است که اصلی‌ترین ویژگی این منطقه از قدیم‌الایام تاکنون مباحث ترانزیتی و لجستیکی بوده است.

به‌واقع شکل‌گیری و راه‌اندازی منطقه آزاد ماکو را باید از اوایل دهه۹۰ دانست؛ منطقه‌ای که در حدود یک‌دهه از فعالیت آن می‌گذرد، اما حقیقا اقداماتی که در طول این سال‌ها در ماکو انجام شده، هر مخاطبی را به تحسین برمی‌انگیزد؛ از احداث فرودگاه بین‌المللی ماکو، تا جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی و خلق زنجیره تولید در بخش کشاورزی و دامپروری و همین‌طور ایجاد شهرک‌های صنعتی که واحدهای تولیدی مهمی را اسکان داده‌اند.

هرچند منطقه آزاد ماکو جزو جوان‌ترین مناطق آزاد ایران است، اما مسیر توسعه، پیشرفت، آبادانی، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در این منطقه با سرعت درحال طی شدن است.

در ادامه گزارشی از عملکرد سازمان منطقه آزاد ماکو در طول سال جاری و همچنین سالیان گذشته را ملاحظه می‌فرمایید.

 

از ابتدای فعالیت منطقه آزاد ماکو تا ۱۰ماهه سال‌‌۱۴۰۱:

۳۶هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در منطقه آزاد ماکو

از ابتدای فعالیت منطقه آزاد ماکو تاکنون، بالغ‌بر ۳۶هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در حوزه‌های تولیدی و صنعتی‌، ‌تجاری و بازرگانی و خدماتی و عمرانی در این منطقه صورت گرفته است‌.

در بخش تولیدی و صنعتی، ۲۶هزار و ۸۵۹میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی، در بخش تجاری و بازرگانی نیز ۲هزار و ۸۷۵میلیارد ریال و در بخش خدماتی و عمرانی نیز بالغ‌بر ۶هزار و ۸۹میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی صورت گرفته است‌‌.

مساحت کل شهرک‌های صنعتی پیش‌بینی شده برای ۶شهرک در محدوده منطقه آزاد ماکو، ۵۸۲هکتار می‌باشد که از این مقدار، ۶۹هکتار به طور قطعی واگذار شده و ۱۲۳هکتار نیز آماده واگذاری می‌باشد‌.

منطقه آزاد ماکو دارای‌ ۱۲۲واحد صنعتی و معدنی فعال می‌باشد که ۶۸واحد از آن در محدوده شهرک‌های صنعتی منطقه مستقر شده‌اند. ۴۷درصد از واحدهای صنعتی فعال در زمینه کانی‌های فلزی و غیرفلزی، ۱۶درصد شیمیایی، ۱۵درصد غذایی و دارویی، ۱۰درصد نساجی و ۱۲درصد در زمینه سلولزی و برق و الکترونیک فعالیت می‌کنند. از این تعداد واحد صنعتی فعال، ۴۱واحد خرد، ۵۴واحد کوچک، ۸واحد متوسط و ۴واحد بزرگ می‌باشند.

درحال حاضر تمامی امور و فرآیندهای اداری من‌جمله صدور انواع مجوزها و واگذاری زمین برای اجرای طرح‌های تولیدی توسط سازمان منطقه آزاد ماکو با کمترین بروکراسی انجام می‌پذیرد که اکنون بیش از ۵۰۰مجوز سرمایه‌گذاری صنعتی (جواز تاسیس) و ۱۹۹مجوز بهره‌برداری صنعتی (پروانه بهره‌برداری) در زمینه‌های گوناگون صادر شده است. رویکرد حوزه صنعت با تمرکز بر شکل‌گیری واحدهای تولیدی صادرات‌گرا به منظور تامین نیازهای داخلی و کاهش واردات است‌.

مهم‌ترین شاخص‌های صنعتی منطقه آزاد ماکو عبارتند از: وجود ۵شهرک صنعتی فعال و ۲شهرک در دست آماده‌سازی (شهرک‌های تخصصی)، وجود بیش از ۱۲۰واحد فعال صنعتی و حضور سرمایه‌گذاران خارجی از چین، ترکیه، کانادا و هند، شکل‌گیری زنجیره پوشاک (راه‌اندازی واحدهای تولیدی پوشاک با اشتغال‌زایی بالغ‌بر ۵۰۰نفر) با سرمایه‌گذاری ۴۵۰میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۵۰۰۰مترمربع،‌ تولید محصولات منحصربه‌فرد کشور در منطقه من‌جمله دندان‌های مصنوعی، نوار لبه، کاغذ هانیکام، کفپوش و دیوارپوش چوبی و لوازم خانگی‌.

 

از ابتدای فعالیت سازمان منطقه آزاد ماکو تا ۶ماه نخست سال۱۴۰۱:

۱۷۱میلیون دلار ‌سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد ماکو

از ابتدای فعالیت منطقه آزاد ماکو تاکنون، بالغ‌بر ۱۷۱میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه تولیدی و صنعتی محقق شده است‌.

از اهم سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی در منطقه آزاد ماکو می‌توان به سرمایه‌گذاری شرکت گلبرق جهت تولید همزمان برق و حرارت، شرکت کابی آلیاژ جهت تولید مواد فروسیلیکو منگنز‌، شرکت بیابان ماشین پارس درخصوص احداث مرکز داده‌پردازی تولید رمزارز و احداث استخر رمزارز و سرور اینترنت بین‌المللی، شرکت دیانا تجارت ریسمان در زمینه تولید پوشاک،‌ شرکت آریا ورنا جهت تولید کربنات کلسیم و پودر کربنات کلسیم اشاره کرد‌‌.

لازم به ذکر است، این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا در شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد ماکو صورت گرفته است.

همچنین، سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه فروسیلیکو منگنز با سرمایه‌گذاری ۳۵میلیون دلار در زمینی به مساحت ۳هکتار توسط سرمایه‌گذاران هندی، سرمایه‌گذاری‌های کلان درخصوص احداث نیروگاه، محصولات پتروشیمی و سیمان درحال انجام است.

 

اشتغال‌زایی ۲۷هزار نفری در منطقه آزاد ماکو از بدو تاسیس منطقه تا‌کنون

با فعالیت منطقه آزاد ماکو و حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه، برای حدود ۲۷هزار نفر اشتغال پایدار در بخش‌های تولیدی و صنعتی‌،‌ تجاری و بازرگانی و خدماتی و عمرانی ایجاد شده است‌‌.

در بخش تولیدی و صنعتی برای حدود  ۹هزار و ۵۰۰نفر شغل ایجاد شده است‌.

همچنین، در حوزه تجاری و بازرگانی نیز ۱۲هزار و ۵۰۰نفر و در بخش خدماتی و عمرانی نیز حدود ۵هزار نفر مشغول به فعالیت شده‌اند‌.

درحال حاضر در منطقه آزاد ماکو تعداد‌ ۳۳۱واحد تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی فعالیت می‌نمایند که ارزش تولیدات این واحدها از ابتدای فعالیت سازمان تاکنون به میزان ۲۶۲۵۸۶میلیارد ریال بالغ شده است.

شایان ذکر است، با بهره‌برداری از پروژه‌های در دست احداث بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو ازجمله پروژه‌های دامپروری و کشاورزی، پروژه‌های در دست احداث در شهرک صنعتی،‌ دیتاسنتر و سایر سرمایه‌گذاری‌ها، برای صدها تن دیگر نیز زمینه اشتغال در منطقه فراهم می‌شود.

 

از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو:

هزینه‌کرد بالغ‌بر ۱۵هزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو

از زمان تاسیس منطقه آزاد ماکو تاکنون، بالغ‌بر ۱۵هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای این سازمان برای انجام طرح‌های عمرانی و زیربنایی پهناورترین منطقه آزاد کشور هزینه شده است.‌ ۸هزار میلیارد ریال نیز برای پروژه‌های در دست اجرای سازمان از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه می‌گردد.

 

فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد ماکو و راه‌های ارتباطی آن

فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد ماکو با هزینه‌کرد یکهزار و ۹۵۳میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو احداث شد‌.

احداث فرودگاه ماکو به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی منطقه آزاد ماکو و مناطق آزاد کشور است و دارای ترمینال مسافری به مساحت ۶۲۵۰مترمربع، باند پروازی به طول ۳۲۷۰متر و قابلیت نشست و برخاست هواپیمای بدنه متوسط از خانواده ایرباس‌۳۲۰، پارکینگ هواپیما به مساحت حدود ۲۰هزار مترمربع و امکان توقف همزمان دو فروند هواپیمای بدنه متوسط، برج مراقبت پرواز به ارتفاع ۳۳متر و ساختمان تکنیکال بلاک (محل استقرار واحدهای عملیات هوانوردی) مجهز به سیستم‌های ارتباطی پیشرفته، تجهیزات کمک ناوبریDVORD / DME، خدمات امداد و نجات فرودگاهی و تجهیزات و ماشین‌های آتش‌نشانی است.

هم‌اکنون پروازهای این فرودگاه در روزهای شنبه و چهارشنبه به صورت رفت و برگشت در مسیر تهران-‌ماکو دایر می‌باشد‌.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو،‌ اقدامات لازم برای برقراری پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه درحال انجام بوده و راه‌اندازی کارگوی فرودگاه و ترانزیت و حمل‌ونقل کالا نیز در دستورکار قرار دارد‌.

همچنین، پل تقاطع غیرهمسطح فرودگاه منطقه آزاد ماکو و راه‌های ارتباطی آن به طول بیش از ۳کیلومتر و تاسیسات زیربنایی و محوطه های بخش زمینی فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد ماکو از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو احداث شده است‌.

 

نهضت راه‌سازی در منطقه آزاد ماکو

? بزرگراه سردار شهید سلیمانی:

پروژه بزرگراه شهید سردار سلیمانی از گیت ورودی منطقه آزاد ماکو به طول‌ ۵۰کیلومتر از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو به بزرگراه تبدیل شد.

این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی منطقه آزاد ماکو و بزرگراه چهار بانده می‌باشد. کل این مسیر به ۳قطعه، از طریق ۳پیمانکار با اعتباری بالغ‌بر ۲۷۰۰میلیارد ریال به اتمام رسیده است.  با اتمام و تبدیل ۵۰کیلومتر راه استراتژیک ماکو به بزرگراه، تحول خوبی در مسیر بین‌المللی ترانزیت کشور ایران به اروپا و ترکیه رقم زده است‌‌.

 

? تکمیل راه‌های متصل به پل قراجالو و احداث پل قراجالو:

عملیات اجرایی احداث پل قراجالو واقع در کیلومتر‌۱۳ محور مرگنلر به پلدشت و واریانت مربوطه، با هزینه ۲۲۰میلیارد ریال با ۵دهنه پل به طول ۵۰متر و تعریض جاده‌های منتهی به پل از هر طرف اجرا شده است.

 

? احداث ابنیه فنی، زیرسازی و روسازی راه‌های روستایی قره‌تپه تا قوریشکاک:

این پروژه نیز با هزینه‌کرد ۱۳۴میلیارد ریالی به طول ۴۴کیلومتر و عرض بستر ۵٫۷متر به منظور تسهیل در تردد و حمل‌ونقل اجرا شده است‌.

 

? تکمیل روسازی جاده کمربندی لجستیک:

این پروژه در قالب فاز دوم طرح آماده‌سازی محدوده‌های توسعه منطقه آزاد ماکو درحال اجرا بوده و تاکنون ۴۴۰میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود هزینه اتمام آن به ۶۱۰میلیارد ریال برسد‌.

 

? تعریض و بهسازی جاده مرگنلر به پلدشت:

برای این پروژه نیز که در راستای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و جاده‌ای به طول ۲۱کیلومتر و عرض ۶٫۵متر با ۱۱دستگاه پل اجرا گردیده و تاکنون ۷۵میلیارد ریال هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه با هزینه ۱۸۰میلیارد ریال به اتمام برسد‌.

 

? تعریض و بهسازی جاده شوط تا پل عظیم‌کندی:

پروژه تعریض و بهسازی جاده شوط تا پل عظیم‌کندی در راستای تکمیل زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و جاده‌ای با ۶۸میلیارد ریال به‌طول ۳کیلومتر اجرا شده است و عملیات اجرایی ادامه این مسیر نیز به‌زودی آغاز می‌شود‌.

 

? تبدیل جاده کمربندی ماکو به بزرگراه:

در راستای تسهیل و تسریع در حمل‌ونقل بین‌المللی، تردد کامیون‌ها، افزایش ایمنی و کاهش سوانح و تصادفات، سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه احداث بزرگراه شهید سلیمانی (گیت ورودی ماکو)  اقدام به توسعه کمربندی ترانزیتی ماکو-‌بازرگان به‌طول ۱۰کیلومتر با اعتبار‌ ۸۶۰میلیارد ریال نموده است‌. این کمربندی که مسیر تردد کامیون‌های ترانزیتی است، نقش مهمی در کاهش ترافیک شهری ایفا می‌کند‌.

 

? تکمیل و بهسازی جاده ساری‌سو:

عملیات احداث جاده ساری‌سو به همت سازمان منطقه آزاد ماکو آغاز و با طی مراحل تسطیح، زیرسازی، بتن غلطکی، آسفالت‌ریزی و خط‌کشی به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسیده است‌.

این پروژه با هزینه‌کرد ‍۳۳۰میلیارد ریالی از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو به‌طول ۴کیلومتر در قالب فاز دوم طرح آماده‌سازی محدوده‌های توسعه منطقه آزاد ماکو اجرا شده است و ازجمله پروژه‌های مهم در تسهیل تردد و ترانزیت می‌باشد.

 

? بزرگراه  آیت‌الله رفسنجانی ماکو-بازرگان:

بزرگراه ماکو به بازرگان (آیت‌الله رفسنجانی) به‌طول ۶٫۵کیلومتر از شهر ماکو تا روستای کشمش‌تپه با هزینه‌کرد بالغ‌بر ۱۶۰میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو در سال‌۹۴ احداث شده است. با اجرای این پروژه، عرض جاده  از ۱۱متر به ۲۵متر افزایش یافته است.

 

? ادامه اجرای تعریض و بهسازی بزرگراه ماکو-‌بازرگان:

سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای تکمیل بزرگراه ماکو به بازرگان،‌ اقدام به تعریض و بهسازی روستای کشمش‌تپه تا سه‌راهی آواجیق به‌طول ۱۳۸۰متر با صرف هزینه ۲۶۸میلیارد ریال نموده است‌. این پروژه شامل دو دهنه پل و عملیات احداث روشنایی جدول‌گذاری و… می‌باشد‌.

 

? احداث جاده ماکودانالو (قلیش لانمیش):

عملیات اجرایی احداث جاده ماکو-‌دانالو (قلیش لانمیش) به طول ۴٫۱کیلومتر به عرض ۱۶ الی ۲۵متر نیز درحال اجرا می‌باشد‌. این پروژه که یکی از مطالبات مردم شهرستان ماکو بود، با هدف تسهیل تردد، افزایش ایمنی رفت‌و‌آمد وسایل نقلیه با اعتبار ۴۴۰میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو به مرحله اجرا درآمد‌.

با احداث این مسیر، فاصله ۳۰کیلومتری ماکو-‌دانالو که از محور کشمش‌تپه به کمربندی وصل می‌شد، به ۱۰کیلومتر کاهش می‌یابد.

 

? بهسازی، ‌لکه‌گیری و روکش آسفالت محور ماکو-‌چالدران

عملیات اجرایی پروژه بهسازی‌، ‌مرمت،‌ لکه‌گیری و روکش آسفالت محور ماکو-‌چالدران به‌طول ۱۳٫۵کیلومتر اجرا شد. این پروژه با اعتبار ۲۰۰میلیارد ریال، با تعمیرات ابنیه فنی در مسیر اجرا شده است‌.

با توجه به گذشت مدت‌زمان زیادی از اجرای پروژه زیرسازی و آسفالت جاده آواجیق، آسفالت این جاده در بیشتر نقاط تخریب و از بین رفته بود که سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص اقدام لازم را انجام داد‌‌.

 

شهرک خدمات تجارت بین‌الملل زون‌B

پروژه شهرسازی و امور زیربنایی محدوده ۶۹هکتاری بازرگان زونB‌ با هدف هدایت و تسهیل توسعه قانونمند منطقه، آماده‌سازی زمین و تحقق توسعه شهری با مبلغ قرارداد اولیه ۹۰۴میلیارد ریال که تاکنون ۳۳۵میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه شده است،‌ درحال اجرا می‌باشد.

این پروژه به مدت ۳سال اجرا و شامل ۲۷۱۷متر خیابان ۲۲متری، ۲۲۹۱متر خیابان ۱۳متری، ۱۶۹۵متر خیابان ۱۱متر و ۱۷۱۳متر خیابان ۸متری است‌.

 

شهرک صنایع سبک منطقه آزاد ماکو

عملیات تکمیل‌، آماده‌سازی و روسازی سایت شهرک صنایع سبک منطقه آزاد ماکو که تاکنون‌ ۶۵۵میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است، ازجمله اقدامات سازمان منطقه آزاد ماکو در ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری است.

این پروژه به مساحت اولیه ۶۴هکتار که با رعایت حریم رودخانه، به ۳۵هکتار کاهش یافته و برای اتمام آن ۷۸۴میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است‌.

در این پروژه‌ ۳۸۹۴متر لوله‌گذاری فاضلاب و ۱۶۶۰متر لوله‌گذاری پلی‌اتیلن آب اجرا شده است‌.

همچنین عملیات اجرایی احداث منبع ذخیره آب این شهرک با پیش‌بینی اعتبار ۶۸میلیارد ریالی درحال اجراست و تاکنون بالغ‌بر ۵۳میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است‌.

 

احداث فنس محدوده منطقه آزاد ماکو (فازهای اول و دوم)

عملیات اجرایی فاز اول پروژه فنس‌کشی منطقه آزاد ماکو به طول ۱۰کیلومتر که ۵۰۷۴متر به سمت راست و ۵۰۵۹متر به سمت چپ از دروازه ورودی منطقه با قدرت درحال انجام بوده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

برای این پروژه تاکنون بالغ‌بر ۲۶۰میلیارد ریال هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود هزینه اتمام آن به ۳۰۷میلیارد ریال برسد.

این پروژه شامل راه دسترسی و فنس اصلی به طول ۱۰۱۲۲متر، همچنین ۶۵۶۳متر حفاری با اجرای فنس‌کشی (بدنه دیوار بتنی پیش‌ساخته مسلح، ستونک‌ها، میله هاف شاخک‌ها، فنس و سیم‌خاردار) و ساخت ۳عدد گیت فرعی به همراه محوطه‌سازی و اجرای لایه آسفالتی است.

فاز دوم پروژه فنس‌کشی منطقه آزاد ماکو نیز به‌طول ۱۳٫۵کیلومتر با احداث راه دسترسی و دیوار بلوکی به عرض ۴۰سانتی‌متر و طول ۱۳هزار ۵۰۰متر با پیش‌بینی اعتبار ۲۳۴میلیارد ریال آغاز شده است.

 

مجموعه پایانه لجستیک شماره‌۱ بازرگان

این مجموعه با مساحتی بالغ‌بر یکصد و بیست هزار مترمربع با اعتبار ۱۵۰میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو در سال‌۹۴ احداث شد.

این پایانه مجهز به ساختمان اداری، بهداشتی، رفاهی، باسکول توزین، امکانات تخلیه و بارگیری، ۲۰هزار مترمربع انبار و مجهز به سیستم اعلام و اطفاء حریق و پیش‌بینی احداث ۴هزار مترمربع سردخانه، مجهز به سیستم آبرسانی، دوربین‌های مداربسته پیشرفته متصل به گمرک بازرگان و حوزه نظارت و ژنراتور برق مرکزی، آماده ارائه خدمات به‌صورت شبانه‌روزی می‌باشد.

 

احداث و تجهیز مصلی ماکو

تکمیل شبستان، ساختمان خادم و سرویس‌های بهداشتی مصلی شهرستان ماکو در فاز اول با هدف ارتقای کیفی و کمی زیرساخت‌های فرهنگی و مذهبی منطقه در زمینی به وسعت ۴۱۳۷مترمربع درحال احداث است. برای اتمام فاز اول این پروژه هزینه‌ای در حدود ۱۸۲میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

 

مجموعه آبگرم شوط (ایستی‌سو)

پروژه آبگرم سرپوشیده شهرستان شوط با هزینه‌ای بالغ‌بر ‌۳۰میلیارد ریال احداث شد‌. این پروژه با زیربنای ۲هزار و ۶۹۰مترمربع در زمینی به مساحت ۹هزار و ۵۰۰مترمربع به‌عنوان طرح توسعه اماکن تفریحی موجود شهر شوط همجوار با چشمه‌های آبگرم شوط احداث شد‌.

 

بوستان امام(ره) و نمایشگاه بین‌المللی منطقه آزاد ماکو

نمایشگاه بین‌المللی و بوستان امام خمینی(ره) منطقه آزاد ماکو یکی دیگر از ودیعه‌های سازمان منطقه آزاد به شهروندان این منطقه است. نمایشگاه بین‌المللی و بوستان امام ماکو با هزینه ۲۱۱میلیارد ریال احداث شد.

نمایشگاه بین‌المللی ماکو در ۴هزار مترمربع زیربنا و بوستان بزرگ امام خمینی(ره) در فضایی به مساحت ۱۳۲هزار مترمربع احداث شده است. این بوستان دارای فضای سبز، پیاده‌رو، مسیر تندرستی، نمایشگاه، رستوران، آب‌نما، پارکینگ، محل بازی کودکان، مسیر دوچرخه‌سواری، گلزار شهدای گمنام، میدان مشاهیر و ۱۴واحد آلاچیق بزرگ است.

 

مجتمع تجاری امید

مجتمع تجاری امید منطقه آزاد ماکو  با مساحت ۱۰هزار مترمربع، با دارا بودن‌ ۱۱۳غرفه در سال۹۶ احداث شد‌‌. این مجتمع با هزینه بالغ‌بر ۲۰۶میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو احداث شده است.

 

مرمت محوطه قلعه تاریخی ماکو

طرح منظرسازی و ساماندهی مسیر پله‌ای مجموعه قلعه تاریخی ماکو ازجمله حمام صفوی و مسجد حضرت ابوالفضل و محوطه آنها، با هزینه ۲۵میلیارد ریالی در سال‌۹۶ اجرا شد‌‌. مرمت پیِ بناهای تاریخی و مشخص کردن آنها، احیای دیواره‌های سنگی و بازسازی برج‌های دیده‌بانی در قالب تفاهم‌نامه‌‌ای مابین اداره میراث فرهنگی استان و اداره اوقاف و امور خیریه استان اجرا شد‌.

 

بهسازی و مرمت کاخ باغچه‌جوق

کاخ سردار ماکو، یکی از ابنیه تاریخی منطقه آزاد ماکو محسوب می‌شود که متعلق به دوره قاجار بوده و توسط اقبال‌السلطنه ساخته شده است. مرمت کاخ سردار با تامین مالی سازمان منطقه آزاد ماکو و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شد و عملیات تکمیلی آن نیز به‌زودی اجرا می‌شود.

برای مرمت و استحکام‌بخشی این پروژه، تاکنون بالغ‌بر ۶۶میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه شده است. عملیات بهسازی این بنا از سال‌۹۵ توسط شرکت بناساز شیردل آغاز شده است‌.

 

احداث پارک بانوان شوط

پارک بانوان شهرستان شوط در زمینی به مساحت ۳هکتار با ۳۳میلیارد ریال اعتبار از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو  آغاز شده است. این پارک مجهز به زمین اسکیت، زمین تنیس، رستوران و کافی‌شاپ، محل نگهداری دوچرخه، زمین‌ بازی کودکان، نمایشگاه، نشیمن‌گاه خانواده، پارکینگ، آب‌نما و مسیردوچرخه خواهد بود‌.

 

کاوش باستانی مجموعه تاریخی سنگر

مطالعات حفاری باستان‌شناسی مجموعه تاریخی سنگر با ۴میلیارد ریال هزینه، با همکاری اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان، همچنین مطالعات کلیسای زرزر نیز با ۶۳۵میلیون ریال در سال‌۹۶ اجرا شده است.

 

نهضت مدرسه‌سازی و حذف مدارس کانکسی در منطقه آزاد ماکو

در راستای حذف مدارس کانکسی و توسعه فضای آموزشی در منطقه آزاد ماکو، تاکنون ۲۴۸میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه شده است‌.

همچنین سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای توسعه زیرساخت‌های آموزشی و حل مشکلات فضای آموزشی در منطقه، در شهر یولاگلدی، روستاهای آداغان و قیرکندی اقدام به احداث مدارس‌۱۰، ۹ و ۸کلاسه کرده است.

عملیات اجرایی این مدارس به همت سازمان منطقه آزاد ماکو در مجموع در زمینی به مساحت ۷هزار مترمربع و هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۲۰میلیارد ریال در سال‌۹۹ اجرا شد. با اتمام این مدارس، برای بیش از ۸۰۰دانش آموز، فضای آموزشی مناسب تعبیه گردید.

مدرسه ۸کلاسه در روستای قیرکندی در زمینی به مساحت ۲هزار مترمربع و با زیربنای ۱۱۰مترمربع در سه طبقه با اعتبار ۳۲میلیارد، مدرسه ۹کلاسه در روستای آداغان ماکو به مساحت ۲۵۰۰متر مربع و زیربنای ۱۵۰۰مترمربع با اعتباری بیش از ۴۰میلیارد ریال و مدرسه ۱۰کلاسه در شهر یولاگلدی به مساحت ۲۴۰۰مترمربعی با زیربنای ۱۶۰۰مترمربعی در سه طبقه با اعتبار ۴۰میلیارد ریال احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفتند‌.

همچنین این سازمان در ساخت، تجهیز و نوسازی ۶۲۷مدرسه منطقه آزاد ماکو با اعتبار مشارکت نموده است‌.

 

نهضت آبرسانی به روستاهای منطقه آزاد ماکو

به همت سازمان منطقه آزاد ماکو، به بیش از ۴۰روستای منطقه،‌ ۲۲۰میلیارد ریال برای آبرسانی و تامین آب شرب سالم هزینه شده است‌‌.

سازمان منطقه آزاد ماکو سال گذشته در ۲۱روستای بخش «چایباسار جنوبی» واقع در محدوده منطقه آزاد ماکو به‌طول ۲۲٫۳کیلومتر، با صرف هزینه ۱۷میلیارد ریال با اجرای پروژه توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه و نظارت فنی سازمان آب و فاضلاب استان آبرسانی انجام داد‌.

سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای ماموریت‌های محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار و توسعه عمران و آبادانی منطقه، اقدام به آبرسانی به این روستاها نموده است‌.

برخورداری تمامی ساکنان منطقه بالاخص مناطق روستایی و محروم از امکانات زیربنایی و زیرساخت‌های موردنیاز برای معیشت، در دستورکار سازمان منطقه آزاد ماکو قرار دارد.

 

مشارکت در احداث، تجهیز و بهسازی مسکن محرومین

سازمان منطقه آزاد ماکو از ابتدای تاسیس در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، اقدام به مشارکت ۱۰میلیارد ریالی در بهسازی، تعمیر و تجهیز ۶۳۴مسکن محرومین برای مددجویان کمیته  امداد امام خمینی‌(ره) نموده است. مبلغ کل تعمیر و تجهیز این مساکن ۲۰میلیارد ریال بود که از این میزان، ۵۰درصد توسط سازمان منطقه آزاد ماکو و ۵۰درصد نیز توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) هزینه شده است.

 

مشارکت در اجرای طرح‌های هادی و خدماتی روستاهای منطقه آزاد ماکو

سازمان منطقه آزاد ماکو برای اجرای طرح‌های هادی و خدماتی روستاهای منطقه به منظور محرومیت‌زدایی از چهره این روستاها، تاکنون ۵٫۲۶میلیارد ریال از محل درآمدهای خود هزینه کرده است‌‌.

طی تفاهم‌نامه همکاری مابین سازمان منطقه آزاد ماکو و اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی در راستای توسعه نظام‌مند و مدیریت مطلوب روستاهای منطقه،‌ سازمان منطقه آزاد ماکو ۵۰درصد از هزینه‌های بازنگری طرح‌های هادی روستاها را تامین خواهد کرد‌.

گفتنی است، طرح هادی با هدف ایجاد زمینه‌های توسعه و عمران نقاط روستایی طراحی و اجرا می‌شود‌.

 

مشارکت  در بهبود و ساماندهی خدمات شهری

سازمان منطقه آزاد ماکو در حوزه شهری و مساعدت به شهرداری‌ها، مبلغ ۱۱۰میلیار د ریال هزینه کرده است‌‌.

این سازمان علاوه‌بر مساعدت به شهرداری‌های شهرهای منطقه، ‌در حوزه‌های خدمت‌رسانی ازجمله روشنایی بلوار ولایت ماکو، پل خلیل‌آباد شوط،‌ ساماندهی ورودی شهر شوط از طرف مرگنلر، ‌احداث پارک مرگنلر‌، ‌احداث پارک پلدشت،‌ آسفالت معابر مسکن مهر ۲۲۰واحدی پلدشت، بیش از ۵۰میلیارد ریال مشارکت کرده است‌‌.

 

احداث، تکمیل و تجهیز اماکن ورزشی منطقه آزاد ماکو

? سالن چندمنظوره شهر بازرگان:

سالن چندمنظوره شهر بازرگان به همت سازمان منطقه آزاد ماکو با نظارت مهندسین مشاور دیدگاه و پیمانکاری شرکت بوکسل ماکو در شهر بازرگان اجرا شد.

این پروژه با زیربنای پروژه یکهزار و ۹۰۶مترمربع در زمینی به مساحت ۲هزار و ۵۷۳مترمربع (با ۵۳درصد سطح اشغال) احداث شده است‌.

اعتبار هزینه شده برای این پروژه، ۲۳میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال می‌باشد و این سالن دارای مجموعه اداری و رفاهی متشکل از اتاق مدیریت، بوفه، پکیج و انباری، حمام، رختکن و سرویس‌های بهداشتی بوده که برای رفاه حال مردم بازرگان احداث شد.

 

? سالن چندمنظوره شهرستان شوط:

سالن چندمنظوره شهید سلیمانی شهرستان شوط با هزینه‌کرد بیش از ۳۰میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو، با هدف افزایش سرانه فضاهای ورزشی و نیز به‌منظور ارج نهادن به جایگاه ورزش و تحقق اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه در زمینه ارتقای جایگاه ورزش و افزایش سطح آمادگی جسمانی و سلامت جامعه احداث شد‌.

این سالن چندمنظوره با زیربنای ۱۹۰۶مترمربع، متشکل از بخش اداری و رفاهی،‌ امکانات خدماتی اعم از بوفه،‌ حمام، ‌رختکن و سرویس بهداشتی احداث شده و مجهز به فناوری‌های ایمنی روز می‌باشد.

این سالن ورزشی دارای سکوی تماشاگران با‌ ۲۵۰نفر گنجایش برای تمامی ورزش‌های توپی فوتسال، (هندبال‌، بسکتبال و والیبال) با ابعاد داخلی۲۳٫۶ در ۴۷٫۷۰ با نمای ترکیبی از سنگ تراورتن قرمز آذرشهر و نمای سیمان شسته و ورق کامپوزیت احداث شده است.

 

? سالن کشتی شهرستان پلدشت:

سالن کشتی شهدای شهرستان پلدشت که توسط سازمان منطقه آزاد ماکو احداث شده است، با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسید.

برای احداث این سالن، ۲۲میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو هزینه شده است که در سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌غربی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سالن کشتی پلدشت دارای زیربنای ۸۲۳مترمربع و گنجایش تشک در ابعاد۱۲ در ۱۲ را دارد.

 

مشارکت در ارتقاء و استانداردسازی زیرساخت‌های حوزه سلامت

سازمان منطقه آزاد ماکو به منظور بهبود و ارتقای نظام سلامت در منطقه آزاد ماکو، قریب به ۱۸۰میلیارد ریال هزینه کرده است‌.

خرید و نصب یک دستگاه تصویربرداری ام.‌آر.‌آی پیشرفته برای بیمارستان فجر ماکو به ارزش ۹۰۰هزار دلار و خرید یک دستگاه تصویربرداری سی‌تی‌اسکن ۱۶اسلایس پیشرفته برای بیمارستان فجر ماکو به ارزش ۳۵۰هزار دلار توسط سازمان منطقه آزاد ماکو انجام یافته است‌.

همچنین خرید تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی آزمایشگاه‌های منطقه،‌ تجهیز و بهسازی مراکز بهداشتی و درمانی منطقه‌،‌ تجهیز و خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منطقه، تعمیر و بازسازی درمانگاه پزشکی و دندانپزشکی سپاه پلدشت، خرید یک دستگاه سونوگرافی پیشرفته برای بیمارستان فجر ماکو به ارزش ۱۰۲هزار دلار، مساعدت به مرکز توانبخشی ولیعصر ماکو جهت احداث یک باب اتاق کار معلولین از دیگر اقدامات این سازمان است‌.

خرید یک دستگاه انژکتور دوال سی‌تی‌اسکن برای بیمارستان فجر ماکو به ارزش ۲۴هزار یورو،‌ مساعدت به راه‌اندازی کلینیک دندانپزشکی نیروی انتظامی، اجرای تعمیر، تجهیز و هوشمندسازی مدارس منطقه،‌ طرح مدارس مروج سلامت و بهسازی مدارس منطقه، مشارکت در پیشگیری از بیماری‌های دامی منطقه، ازجمله اقدامات سازمان منطقه آزاد ماکو در ارتقای زیرساخت‌ها و شاخص‌های نظام سلامت در منطقه آزاد ماکو بوده است.