دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح کرد:

موضوع تامین و توزیع آب از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: موضوع تامین و توزیع آب در دولت مردمی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی یکی از اولویت‌های اصلی و دارای اهمیت ویژه است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در آیین آغاز به‌کار عملیات اجرایی آب‌شیرین‌کن ساحلی قشم افزود: موضوع تامین زیرساخت‌ها در مناطق آزاد کشور به جدیت درحال پیگیری است.

وی ادامه داد: درحال حاضر بالغ‌بر ۵۰۰هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در حوزه تامین، توزیع و انتقال آب در دولت سیزدهم درحال انجام است.

عبدالملکی تصریح کرد: موضوع تامین بودجه‌ها و سرانه‌های ملی برای ساکنان مناطق آزاد به‌ویژه در جزیره قشم درحال پیگیری است و در لایحه اصلاحیه قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نیز به‌دنبال ضمانت اجرایی برای انجام ماموریت توسط وزارتخانه‌ها هستیم.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: مدیریت و پیگیری‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه‌های مختلف‌ به‌ویژه در زمینه تامین و توزیع آب در جزیره قشم، فرصت بسیار خوبی برای پیشرفت این منطقه است.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم:

احداث آب‌شیرین‌کن ساحلی قشم در ۶۰روز، یک حرکت جهادی است

در ادامه این مراسم، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: اتمام طرح احداث آب‌شیرین‌کن ساحلی قشم طبق زمان‌بندی اعلام شده در ۶۰روز، یک حرکت جهادی مهم با استفاده از ظرفیت مهندسین و نیروهای بومی در جزیره است.

عادل پیغامی اظهار کرد: تکمیل رینگ آبدهی و تامین آب مورد‌نیاز ساکنان شهر قشم و روستاهای همجوار در منطقه آزاد، ماموریت مهمی است، اما پایان خدمت‌رسانی نیست.

وی ادامه داد: پس از تامین آب مورد‌نیاز، موضوع بهسازی تجهیزات و اتصالات، کاهش اتلاف آب تولید شده در شبکه توزیع و هوشمندسازی شبکه توزیع آب درون‌شهری قشم، اقدامات دارای اهمیت برای خدمات‌رسانی مناسب به قشموندان و گردشگران جزیره است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی خوب انجام شده، موضوع هوشمندسازی توزیع آب در شهر قشم با سرعت خوبی درحال انجام است و این شهر در آینده تبدیل به یکی از نخستین شهرهای دارای شبکه توزیع هوشمند آب تبدیل می‌شود.

پیغامی با بیان اینکه کم‌کاری برخی دستگاه‌ها در زمینه رفع مشکل آب روستاهای جزیره قشم مشخص است، تصریح کرد؛ تمامی نهادها و وزارتخانه‌ها باید برای رفع تنش‌آبی در تمامی نقاط جزیره قشم پای کار بیایند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: باید برای رفع تنش‌آبی و بحران کم‌آبی در جزیره قشم برای تابستان سال آینده از اکنون برنامه‌ریزی کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم:

رینگ آبدهی جزیره قشم تکمیل می‌شود

همچنین، مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم در این مراسم گفت: ماموریت رفع تنش‌آبی در سطح جزیره قشم در سه محور آبرسانی مستقیم در محدوده شهر و منطقه آزاد قشم، مشارکت با سایر نهادها و استفاده از توان خیرین برای آبرسانی به روستاهای جزیره درحال اجرا است.

شهرام داوری با بیان اینکه ظرفیت تولید آب در منطقه آزاد قشم در ۲سال گذشته، ۴۰درصد رشد داشته، افزود: در مدت یاد شده، ظرفیت تولید آب‌شیرین‌کن‌های منطقه آزاد قشم از ۱۶هزار و ۵۰۰مترمکعب به ۲۳هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش پیدا کرده است.

وی توضیح داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و طبق زمان‌بندی، ظرفیت تولید آب‌شیرین‌کن‌های منطقه آزاد قشم تا پایان سال به ۲۴هزار و ۷۰۰مترمکعب در شبانه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

داوری با اشاره به اهمیت احداث آب‌شیرین‌کن ساحلی قشم، تصریح کرد: با احداث این آب‌شیرین‌کن، رینگ آبدهی شهر قشم و روستاهای همجوار در منطقه آزاد تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم در پایان اعلام کرد: این طرح طبق برنامه زمانی اعلام شده، تا ۶۰روز آینده و با اعتبار ۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریال ساخته خواهد شد و در مرحله اول ۴هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز تولید خواهد کرد.

براساس این گزارش، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است ۶۰اصله نهال تا زمان اتمام این طرح کاشته شود و امروز نخستین نهال‌ها به صورت نمادین به دست مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم کاشته شد.

گفتنی است، در این مراسم محمد صفری معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی، منصور عظیم‌زاده اردبیلی عضو موظف هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری، سعید اکبریان معاون فنی و زیربنایی و جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم نیز حضور داشتند.