نقش انکارناپذیر اطلاع‌رسانی در تعالی مناطق آزاد

این روزها در سراسر جهان به سبب بحران‌های به وجود آمده و تغییر سبک زندگی، اخبار، جزئی جدا نشدنی از روزمرگی‌های مردم به حساب می‌آید.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، پوشش خبری در کنار گزارشات تحلیلی و همچنین اطلاع‌رسانی درخصوص اقدامات انجام شده و دستاوردهای جدید، علاوه بر اینکه باعث ایجاد امنیت خاطر برای مردمان می‌شود، نشان‌دهنده عملکرد مسئولین و متولیان امر است تا همگان آگاه شوند کسانی که زمام امور را به دست گرفته‌اند و تصمیم‌سازی می‌کنند، در شرایط خاص کنونی چگونه در جهت حفظ سلامت جانی، روانی و مالی‌شان اهتمام می‌ورزند.

این تاثیرات و تغییرات با ورود ویروس کرونا به کشورمان، مشمول حال هموطنانمان نیز شده است و در دورترین دهک‌ها و روستاها تا کلانشهرها، مردم چشم به راه اخباری خوش از اقدامات مدیران هستند تا بتوانند با کسب آرامش، روزهای پرالتهاب فعلی را پشت سر بگذارند.

مناطق آزاد ایران نیز با عنایت به اینکه با سایر مناطق آزاد جهان متفاوت بوده و دارای سکنه ثابت می‌باشند و بعضا در مناطق محروم و عمدتا مرزی واقع شده‌اند، از شروط فوق مجزا نبوده و بومیان و حتی سرمایه‌گذاران این نقاط هم با دنبال کردن خبرها، در حال سنجش و کنکاش در چگونگی اقدامات و تصمیمات مسئولین منطقه هستند.

بی‌شک مناطق آزاد کشورمان در این روزهای پر از تشویش و نگرانی، با اتخاذ تصمیم‌های به موقع و جهادی، به خوبی توانسته‌اند از موقعیت قرمز کرونا عبور کرده و اکنون در حال آماده‌سازی ستاد خود برای روزگار پساکرونا می‌شوند.

بی‌‌تردید مهم‌ترین دلیل در موفقیت این مناطق در راستای کنترل شیوع کووید۱۹ را می‌توان به ماده‌۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور مرتبط دانست.

«ماده۶۵: به منظور ساماندهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ایفای نقش موثر آنها در تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله نظام، اعمال مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق، هم‌پیوندی و تعامل اثرگذار اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و ارائه الگوی توسعه ملی در بخش‌های مختلف:

الف) مدیران سازمان‌های مناطق آزاد به نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در این مناطق به استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی، به عهده آنها است. سازمان‌های مناطق آزاد منحصرا براساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و اصلاحات بعدی آن و قانون کار اداره می‌شوند».

ماده‌‍‌قانونی که به مدیران عامل این مناطق اختیار تام داده تا به صورت مستقل درخصوص کلیه مسائل منطقه متبوع خود تصمیم‌گیری به عمل آورند؛ هر چند که مجددا باید تاکید نمود که در بسیاری مواقع به این قانون تعرض شده و با بخشنامه‌های یک دستگاه‌ اجرایی نقض می‌شود؛ اما در این بازه‌زمانی، مدیران محترم عامل به دلیل رهایی از بروکراسی‌های پیچیده و داشتن اختیار عمل، به خوبی درخشیدند و به جرات می‌توان گفت که بهترین نوع کنترل و خدمات‌رسانی به مردم، در این مناطق محقق شد.

و اما نقش موثر واحدهای روابط عمومی سازمان‌های مناطق آزاد در کشاکش این بحران چه بود؟

همه ساله از اواسط اسفند تا نیمه‌های فروردین‌ماه، ستاد خدمات سفر در مناطق آزاد کشور شروع به کار می‌کرد تا بتواند شایسته‌ترین خدمت را به بومیان و گردشگران ارائه نماید؛ اما امسال این ستاد، به «ستاد مقابله با کرونا» تغییر نام و ماهیت داد، تا کلیه اعضای این ستاد که متشکل از مدیران و معاونین سازمان‌ها هستند، در کنار سپیدپوشان کادر درمانی، به میدان مبارزه با کووید۱۹ بروند که الحق و الانصاف از جان مایه گذاشتند و رسالت سازمانی خود را به بهترین شکل اجرایی نمودند.

در پس این اقدامات، واحدهای روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان‌ها به عنوان پرچمداران حوزه خبر مشغول به پوشش اخبار اقدامات سازمان متبوع خود بودند؛ که البته نمی‌توان گفت عملکرد تمامی این واحدها در همه مناطق قابل دفاع بوده است؛ اما شاهد بودیم که بیشتر سازمان‌ها به صورت ۲۴ساعته و خستگی‌ناپذیر در حال رپرتاژ فعالیت‌ها برای مخاطبین بوده، که عزیزان در دو، سه منطقه به طور ویژه حق مطلب را ادا کرده و پابه‌پای سایر مدیران در حال تلاش بودند.

حال چرا به سراغ بررسی عملکرد واحدهای روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان‌های مناطق آزاد رفتیم؟

زیرا معتقدیم در تمام روزهای سال پیش‌رو، شرایطی مشابه همین روزها را تجربه خواهیم کرد، نه از منظر مخاطرات سلامتی، بلکه التهابات و هیجانات اقتصادی، سیاسی و… در سال جدید به اوج خود خواهد رسید و بی‌شک مناطق آزاد در این فراز و نشیب‌ها سهیم خواهند بود.

واحد روابط عمومی و اطلاع‌رسانی هر تشکیلاتی، آیینه تمام‌قد از عملکرد آن مجموعه است، چه بسا که در بسیاری از موضوعات حتی مورد نقدها و تهمت‌ها واقع می‌شود، اما در این شرایط است که مدیران می‌توانند به انتخاب خود احسنت گفته و یا خدایی ناکرده پشیمان شوند.

در طول سالیان سال که همیشه منتقدین، مناطق آزاد را در نقطه مرکزی سیبل نقدها قرار داده‌اند، شاهد بودیم که با در اختیار داشتن تریبون‌های رسانه‌ای قوی توانسته‌اند حتی به ناحق حرف خود را بر کرسی نشانند، که مثال عینی این اتفاق خیلی هم دور نیست؛ قرار دادن دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی، نتیجه به ثمر رسیدن یکی از همین پروپاگانداهای منتقدین و نمایندگان وقت مجلس بود که به هدف غایی خود هم رسیدند.

در سال۹۹ که عملا آخرین سال کاری دولت دوازدهم است و در بهار بعدی برای رفتن به پای صندوق‌های رای آماده می‌شویم، باید خود را برای اتفاقات گوناگون و چندین وجهی آماده کنیم؛ چراکه مجلس شورای اسلامی برخلاف دولت، در اولین سال کاری خود قرار دارد و تازه نفس و پرقدرت برای اثبات جایگاه خویش، به میدان عمل وارد شده است و از سوی دیگر، دولتی را خواهیم داشت که علاوه بر مصائب و مسائل داخلی و بین‌المللی، در جدال اقتصادی در پساکرونا خواهد بود.

بی‌تردید اگر برخی واحدهای روابط عمومی مناطق آزاد، با رویکرد گذشته بخواهند طی مسیر کنند، نه تنها سازمان متبوع خودشان دچار آسیب می‌شود، بلکه فضایی ایجاد می‌کنند که مشکل و قصور یک سازمان به واسطه منتقدین، به کلیه سازمان‌های مناطق آزاد بسط داده شود.

مناطق آزاد ایران همچون یک خانواده‌اند که اگر هر کسی در این جمع دچار مسئله و گرفتاری شود، سایر اعضای این خانه نیز لطمه خواهند دید. بنابراین در همین ابتدای سال بهتر است تصمیم به تغییر رویه گرفت. انتخاب این تغییر با شماست.