در نشست رئیس اتاق بازرگانی گیلان با اکبر نیازی مطرح شد:

هم‌افزایی اتاق بازرگانی و منطقه آزاد انزلی جهت گسترش تعاملات ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان به‌همراه اعضای هیات رئیسه اتاق، با اکبر نیازی سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار کرده و درخصوص سازوکارها و راهکارهای گسترش همکاری‌های دو جانبه در مسیر بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌های توسعه همکاری‌ها با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌ویژه روسیه، به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست با اظهار امیدواری نسبت به موفقیت برای هیات رئیسه جدید اتاق بازرگانی؛ تشکل‌های بخش خصوصی را یکی از مهم‌ترین رکن‌های دستیابی به بخش خصوصی قدرتمند ارزیابی کرد و اظهار داشت: راهبرد سازمان منطقه آزاد انزلی بر حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های بخش خصوصی در قالب تشکل‌های ساختاریافته بوده و گسترش همکاری میان بخش‌های خصوصی منطقه با سطوح استانی، ملی و بین‌المللی قرار دارد.

اکبر نیازی با اشاره به سابقه همکاری کم‌نظیر سازمان منطقه آزاد انزلی با اتاق بازرگانی گیلان، تصریح کرد: هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی علاوه‌بر مشکل‌گشایی، ایجادکننده افق‌های جدید موفقیت در عرصه‌های اقتصادی است.

وی، مهم‌ترین دستورکار همکاری دوجانبه را گسترش همکاری‌ها و استفاده کامل از فرصت‌های ناشی از همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر توسعه همکاری‌ها با کشورهای اوراسیا ازجمله روسیه به‌عنوان مهم‌ترین عضو این اتحادیه، با گسترده‌ترین و بیشترین سابقه همکاری‌ها با استان گیلان باید در اولویت قرار داشته باشد و منطقه آزاد انزلی در این مسیر با تمام ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود همراه بخش خصوصی و دولتی استان است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: فرصت خوبی برای همکاری‌های مشترک بین سازمان منطقه آزاد انزلی و‌ اتاق بازرگانی در برنامه‌های بازاریابی واردات، صادرات، ترانزیت و صادرات مجدد از طریق بنادر و گمرکات منطقه وجود دارد و می‌بایست از ظرفیت اتاق بازرگانی استان گیلان و استان‌های همجوار در این فرآیند، استفاده بیشتری نمود.

همچنین، رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان در این نشست با تصریح بر اینکه اتاق بازرگانی با تمام قوا آماده همکاری با منطقه آزاد انزلی در مسیر توسعه صادرات، لجستیک، تولید و‌ تجارت استان گیلان می‌باشد، اظهار داشت: نخستین پیشنهاد بنده تداوم نشست‌های تخصصی-‌کارشناسی میان اتاق، بخش خصوصی منطقه و سازمان منطقه آزاد انزلی است.

قاسم رضاییان با اشاره به جایگاه اتاق بازرگانی به‌عنوان دبیر شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت، ضمن تاکید بر برگزاری جلسه تخصصی این شورا در منطقه آزاد انزلی صرفا با هدف رفع مشکلات فعالان اقتصادی این منطقه، گفت: با توجه به فرصت‌های بازار روسیه و قزاقستان به‌عنوان دو عضو مهم اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در دریای کاسپین همسایه استان هستند و با تکیه بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه آزاد انزلی در حوزه‌های لجستیک، ترانزیت، قانون و مقررات، توسعه تولید و تجارت، می‌توان در اجرای مهم‌ترین وظایف منطقه آزاد، یعنی جذب سرمایه‌گذار خارجی و نقش‌آفرینی در بخش‌های بسیار استراتژیک، گام برداشت.

وی خواستار رفع دغدغه‌های فعالین اقتصادی منطقه آزاد انزلی در حوزه‌های مالیاتی و تامین انرژی به‌ویژه برق با هم‌افزایی میان‌بخشی شد و افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های همکاری مشترک، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ‌و دعوت از شرکت‌های روسی جهت حضور در منطقه آزاد انزلی است.

رضاییان همچنین خواستار اجرای ایده شورای همکاری مناطق آزاد ایران-‌روسیه شد و اضافه کرد: باتوجه به ظرفیت‌های استان گیلان و منطقه آزاد انزلی، مسئولیت اجرای این کار مهم از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به این منطقه محول‌ گردد.

رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان، پیشنهاد ساخت یک پست اسکله سرپوشیده از سوی سرمایه‌گذاران روس یا سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی-‌روسی را عنوان نمود و افزود: با عنایت به شرایط آب و هوای بارانی استان و انزلی، احداث چنین زیرساختی الزامی است.

رضاییان اذعان نمود: لازم است دفتر اتاق بازرگانی در منطقه آزاد انزلی تقویت شود و خدمات این دفتر متنوع‌تر گردد.

رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان در پایان خواستار تسهیل‌گری و سرعت بخشیدن به فرآیندهای اداری در برخی بخش‌های سازمان و نهادهای دولتی همکار شد و بر لزوم هم‌افزایی بیش‌ازپیش تاکید کرد.