مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان داشت:

همراهی سازمان منطقه آزاد اروند با دانشکده علوم پزشکی، از ابتدای شیوع کرونا

کووید‌19؛ بیماری که جهان را اسیر خویش کرده و البته ایران را. کروناویروس شاید کمی با تاخیر به جنوب غرب کشور رسید، اما نهایتا این بخش از کشور را نیز درگیر خود کرد و مقام‌های مسئول را در پی اندیشیدن تدبیر.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، آبادان و خرمشهر (منطقه آزاد اروند) دو شهر همیشه بیدار و پرهیاهو، در این ایام روزهای سختی را گذراندند. حفظ فاصله اجتماعی و در خانه ماندن برای مردمانی که شریان زندگی در شهرهایشان جاری بود، یعنی سبک دیگری از حیات.

سازمان منطقه آزاد اروند در این روزهای کرونا زده، مانند دیگر نهادها و ارگان‌ها، رسالتش مبارزه با این بحران جهانی شد و ارائه خدمات و راهکارهایی که شاید بتواند بخشی از بار سنگین روی دوش کادر درمانی را کمتر کند.

سازمان منطقه آزاد اروند با سکانداری اسماعیل زمانی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره؛ تلاش کرد تا پا به پای رئیس ستاد مبارزه با کروناویروس که توسط خود او انتخاب شد، در خط مقدم حضور داشته باشد و با ارائه خدمات و نظارت بر امور، زنجیره انتقال این بیماری را در منطقه به حداقل برسانند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ضمن ابراز امیدواری از اینکه به زودی شاهد جهانی عاری از کروناویروس باشیم و دوباره حیات بشری جان تازه‌ای به خود گیرد، اظهار داشت: همانگونه که مردم اطلاع دارند، سازمان منطقه آزاد اروند از ابتدای شیوع این بیماری با تشکیل جلسات و پیگیری‌های مستمر در کنار دانشکده علوم پزشکی آبادان در بحث پیشگیری و درمان، حضور همیشگی داشته است. خوشبختانه منطقه آزاد اروند با وجود ۲واحد فعال الکل‌سازی، ۴واحد تولید مواد ضدعفونی کننده و شوینده، ۲واحد تولید اکسیژن و ۲واحد تولید ماسک، یکی از مناطقی است که کمترین مشکل را در تامین مایحتاج بهداشتی مردم در این روزهای درگیر با کروناویروس دارد و  به زودی و ظرف ۲ماه آینده نیز تنها کارخانه تولید دستکش استان خوزستان نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در منطقه آزاد اروند راه‌اندازی خواهد شد.

اسماعیل زمانی ضمن تقدیر از زحمات پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا این عزیزان کمبودی در زمینه وسایل حفاظت شخصی نداشته باشند و به زودی نیز جهان از حضور این مهمان ناخوانده در امان شود و به ثبات برسد.

 

صدور بیانیه‌های مشترک

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به همراه دیگر اعضای ستاد مبارزه با کرونا ویروس منطقه، در  ۴بیانیه مشترک، بر ضرورت پایش و کنترل بیماری کروناویروس تاکید کردند و در این بیانیه‌ها هم‌راستا با تصمیات دولت و شورای تامین منطقه، تدابیر لازم جهت حفظ فاصله اجتماعی، منع عبور و مرور در ورودی‌های شهرها و تعطیلی مشاغل پرخطر و… را با جدیت تمام دنبال کردند.

 

واریز بسته حمایتی به حساب خانوارهای متضرر از کرونا توسط سازمان منطقه آزاد اروند

با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، بسته حمایتی در اختیار اقشار کم برخوردار تحت پوشش نهادهای حمایتی، قرار گرفت.

کشور ما این روزها همچون دیگر کشورهای جهان درگیر مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا شده است، ویروسی که در کنار تمام مشکلاتی که در پی داشته، خانواده‌های کم‌برخوردار را بیش از پیش با مشکلات معیشتی مواجه کرده است. به همین جهت سازمان منطقه آزاد اروند در اقدامی مثبت و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در دوران شیوع کروناویروس و تعطیلی بخشی از مشاغل و با توجه به اینکه افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام(ره)، بهزیستی و خانواده‌های تحت حمایت انجمن زندانیان بیشتر از دیگران نیاز به حمایت دارند؛ بنا بر مصوبه‌ای که در هیات مدیره سازمان تصویب نمود، تصمیم گرفت علاوه بر بسته‌های حمایتی دولت مرکزی و ملی، برای هر فرد تحت پوشش یکصد هزار تومان کمک هزینه در نظر بگیرد.

اسماعیل زمانی ضمن اظهار تألم از بحران ایجاد شده و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد بخش عمده‌ای از خانواده‌ها خصوصا خانوارهای کم‌برخوردار، اظهار داشت: این روزها شرایط به گونه‌ای رقم خورده که افراد زیادی درگیر مشکلات معیشتی شده‌اند، ما در سازمان منطقه آزاد اروند با توجه به امکاناتی که داشتیم و در حد توان تلاش کردیم تا  در کنار حمایت از دانشکده علوم پزشکی و کادر درمانی‌، سهمی هر چند کوچک در حمایت از خانواده‌های کم‌برخوردار منطقه نیز داشته باشیم.

 

تغییر وظایف فرهنگی با شیوع کرونا در اروند و ساخت برنامه‌های مجازی

نوروز۹۹ با شیوع کروناویروس حوزه وظایف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در سازمان منطقه آزاد اروند نیز تغییر کرد. هر سال با نزدیک شدن به ایام سال نو، معاونت فرهنگی در تدارک یک نوروز پر تحرک و شاد با اجرای برنامه‌های ویژه برای مهمانان و اروندنشینان بود؛ اما امسال با شیوع کووید۱۹، ورق به گونه‌ای دیگر برگشت و حوزه وظایف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری نیز تغییر کرد.

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با ساخت برنامه‌های مشترک با صدا و سیما و بخشی هم در فضای مجازی و میدانی در ایام نوروز تلاش کرد این بحران را به فرصت تبدیل نموده تا با خلاقیت و نوآوری سبک دیگری از تفریح و سرگرمی را همه با هم در خانه تجربه کنند.

بخشی از این برنامه‌ها توسط امور فرهنگی پیش برده شد و تمام گروه‌ها و هنرمندانی که در بحث آموزش و اطلاع‌رسانی جهت پیشگیری از این ویروس ایده‌های خلاقانه داشتند مورد، حمایت این معاونت قرار گرفتند.

 

تامین ۴۰ هزار ماسک جراحی سه‌لایه توسط سازمان منطقه آزاد اروند

با شیوع ویروس کرونا در آبادان و خرمشهر، ۴۰هزار ماسک جراحی سه لایه توسط سازمان منطقه آزاد اروند خریداری شد و تحویل به دانشگاه علوم پزشکی آبادان گردید.

با توجه به شیوع کرونا ویروس جدید در کشور و تشکیل ستادهای پیشگیری و مبارزه با این ویروس در تمام شهرستان‌ها، سازمان منطقه آزاد اروند نیز حسب همکاری مستمر با دانشگاه علوم پزشکی آبادان، تعداد ۴۰هزار ماسک جراحی سه‌لایه را خریداری و در اختیار ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا ویروس جدید، قرار داد.

این محموله با توجه به اهمیت سلامتی کادر درمانی و طبق اولویت‌بندی‌ها، جهت استفاده در مراکز درمانی، در اختیار دانشکده علوم پزشکی آبادان قرار گرفت.

 

اجرای طرح ضدعفونی معابر عمومی توسط سازمان منطقه آزاد اروند

سازمان منطقه آزاد اروند در اقدامی دیگر، با سایر دستگاه‌هایی که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و در راستای کمک به حفظ سلامت شهروندان، اقدام به ضدعفونی کردن معابر عمومی نموده‌اند، همراهی نمود و در این عملیات بیش از ۲۵۰هزار لیتر مواد ضدعفونی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در اجرای این طرح که با نظارت و همکاری کارشناسان اداره بهداشت شهرهای آبادان و خرمشهر انجام می‌شود، ابتدا اماکن و مناطق مشخص، سپس اقدامات گندزدایی و ضدعفونی عملیاتی خواهد شد.

گفتنی است، سازمان منطقه آزاد اروند هر شب علاوه بر توزیع مواد ضدعفونی برای نیروهای مردمی و جهادی، به شکل پیوسته محلات و معابر شهرهای آبادان و خرمشهر را با کمک نیروهای آتش نشانی شهرک‌های صنعتی و سایت شلمچه، ضدعفونی و گندزدایی می‌کند و این امر تا پایان بحران پیش آمده ادامه خواهد داشت.

 

تشدید اقدامات پیشگیرانه در ورود و خروج به منطقه آزاد اروند

یکی دیگر از فعالیت‌های موثری که توسط سازمان منطقه آزاد صورت گرفت، تشدید اقدامات پیشگیرانه در ورود و خروج به شهرهای آبادان و خرمشهر (منطقه آزاد اروند) در ایام نوروز بود که اجرایی گردید.

در جلسه بررسی اقدامات انجام شده توسط ستاد مبارزه با کروناویروس که با حضور استاندار خوزستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان و دیگر اعضای این ستاد برگزار شد، بررسی مشکلات و تصمیمات جدید درخصوص کم کردن چرخه انتقال این بیماری در منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست، محدودیت در تردد از مهم‌ترین بندهای بیانیه ستاد کروناویروس بود و آیین‌نامه‌هایی برای برون رفت از این شرایط وضع شد که با کمک مسئولین دستگاه‌های اجرایی، مردم ملزم به رعایت آن شدند تا این بحران هر چه زودتر از منطقه خارج شود.

 

مرکز نفس منطقه آزاد اروند، از مجهزترین نقاهتگاه‌های بیماران کووید۱۹ کشور

نقاهتگاه مرکزی میثاق که دانشکده علوم پزشکی، سازمان منطقه آزاد اروند، سپاه آبادان و خرمشهر و ستاد راهیان نور، بانیان آن بودند؛ یکی از بزرگ‌ترین، مجهزترین و بهترین نقاهتگاه‌های کشور می‌باشد که در اختیار دانشکده علوم پزشکی آبادان قرار گرفته است.

این اولین ارودگاه در محدوده منطقه آزاد اروند برای بیماران مبتلا به کروناویروس است که در صورت نیاز دانشکده علوم پزشکی به مکان دیگر، اردوگاه شهید باکری نیز جهت استفاده لازم در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

تاسیس این نقاهتگاه براساس نیاز دانشکده علوم پزشکی آبادان و با توجه به پروتکلی که در وزرات بهداشت مطرح و همچنین در راستای مصوبات شورای تامین منطقه آزاد اروند صورت گرفته است و در این نقاهتگاه که به اسم مرکز نفس و مراقبت از بیماران حاد تنفسی نامگذاری شده، بیمارانی که در بیمارستان طالقانی بستری هستند، بعد از ترخیص اولیه و به جهت گذراندن دوره نقاهت به این مرکز ارجاع داده می‌شوند تا از انتقال ویروس و عوارض ناشی از آن به خانواده این افراد جلوگیری گردد، که بی‌شک با این اقدام‌، شیوع بیشتر بیماری و بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

مرکز نفس، طراحی شده برای بیمارانی که دوره حاد و علامت‌دار آنها در بیمارستان طی شده  و برای ادامه درمان و آن مدت زمان لازمی که می‌بایست تا ۱۴روز سپری کنند را بعد از ترخیص از بیمارستان، در این نقاهتگاه سپری کنند.

این مرکز توسط هیات علمی دانشگاه پرستاری و دانشجویان ترم آخر پرستاری مدیریت می‌شود که هدف اصلی از ایجاد چنین مکانی، کمک به کادر پزشکی بیمارستان‌ها و کم کردن فشار کاری زیادی که آنها متحمل می‌شوند، بوده است.

در مرکز نفس، تمام امکانات رفاهی برای بیماران نظیر حمام، تلویزیون، اینترنت وای‌فای، خدمات گرمایشی و سرمایشی، خوراک و دیگر امکاناتی که مورد نیاز است، به صورت کاملا رایگان ارائه می‌شود.

همچنین داروهایی که برای بیماران تجویز شده است، به صورت رایگان از سوی بیمارستان در اختیارشان قرار می‌گیرد و در ساعت مقرر به آنها داده می‌شود؛ به انضمام اینکه هر ۲ساعت یک بار توسط پرستار مرکز، علائم حیاتی آنها کنترل می‌‌شود تا اگر نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند، انجام گیرد و یا در صورت مشکل حاد، مجددا به بیمارستان ارجاع داده شوند.

شایان ذکر است مرکز نفس (مرکز مراقبت از بیماران حاد تنفسی) با ظرفیت پذیرش ۵۰نفر در دو شیفت صبح و عصر در محل اردوگاه میثاق واقع در آبادان، کوی ولیعصر(عج)، بلوار میثاق آماده ارائه خدمت به بیماران است.

 

راه‌اندازی نخستین  کارخانه تولید دستکش استان خوزستان در منطقه آزاد اروند

ظرف ۲ماه آینده تنها کارخانه تولید دستکش یک بار مصرف استان خوزستان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در منطقه آزاد اروند راه‌اندازی می‌شود.

در اولین جلسه کارگروه تسهیل جهش تولید که با حضور مدیرعامل و معاونین سازمان منطقه آزاد اروند، فرمانداران شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان و معاونت غذا و دارو و جمعی از مدیران و روسای شرکت‌ها برگزار گردید، مقرر شد تا ظرف ۲ماه آینده تنها کارخانه تولید دستکش یک بار مصرف استان خوزستان در منطقه آزاد اروند راه‌اندازی گردد.

 

اهداء ۱۴۰۰گان توسط سازمان منطقه آزاد اروند به دانشکده علوم پزشکی آبادان

اهدای ۱۴۰۰گان (‌لباس حفاظت شخصی) به کادر درمانی بیمارستان‌های منطقه که در حال ارائه خدمات و درمان بیماران مبتلا به کویید‌۱۹هستند، توسط سازمان منطقه آزاد اروند صورت گرفت.

سازمان منطقه آزاد اروند که از سال‌های گذشته و در راستای ارتقاء سطح بهداشت و درمان منطقه، حمایت از دانشکده علوم پزشکی آبادان را در دستورکار خود قرار داده، امسال با شیوع بیماری کرونا، این حمایت‌ها را با شتاب بیشتری پیش می‌برد.

این سازمان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور خصوصا منطقه آزاد اروند، در کنار مبلغی معادل ۳۰۰میلیون تومان که هزینه وسایل حفاظت شخصی کادر درمانی نموده، طی این مدت ۳۵هزار ماسک نیز برای دانشکده علوم پزشکی تهیه و با مشارکت در ساخت آزمایشگاه ویروس‌شناسی، یک گام موثر در زمینه تشخیص زودهنگام این بیماری، برداشته است.

 

تاسیس آزمایشگاه ویروس‌شناسی در منطقه آزاد اروند

آزمایشگاه ویروس‌شناسی مولکولی دانشکده علوم پزشکی آبادان با حمایت ویژه سازمان منطقه آزاد اروند راه‌اندازی شد.

گفتنی است، زین پس بیمارانی که مشکوک به علائم بیماری کووید‌۱۹ هستند و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، برای تایید بیماری، تست‌هایشان به این آزمایشگاه ارجاع داده و در کمترین زمان و به صورت روزانه این کار انجام می‌شود.

این آزمایشگاه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به صورت مشترک توسط سازمان منطقه آزاد اروند و دانشکده علوم پزشکی آبادان تامین اعتبار شده است.

خوشبختانه ساخت این آزمایشگاه یک ماه بیشتر زمان نبرده و در حال حاضر به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

ازجمله امتیازات این آزمایشگاه که می‌توان بدان اشاره کرد، این است که در تشخیص کروناویروس و هر بیماری ویروسی دیگری، نیازی به ارجاع بیماران به استان و تهران وجود ندارد و تمام آزمایش‌ها در همین منطقه انجام خواهد شد و بی‌شک پزشکان سریع‌تر به نتیجه رسیده و بیماران هر چه زودتر تعیین و تکلیف می‌شوند.

شایان ذکر است، آزمایشگاه ویروس‌شناسی اروند برای ارائه خدمات به بیماران منطقه آزاد اروند و شهرستان‌های همجوار، آمادگی لازم را دارا است.