معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد:

واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در مناطق آزاد

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تشریح جزئیات تخصیص زمین نهضت ملی مسکن، گفت: در منطقه آزاد کیش، مسکن اجتماعی ساخته می‌‌شود.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، محسن حیدری درخصوص مصوبه شورای‌عالی مسکن و تکلیف مناطق آزاد برای واگذاری زمین ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی افزود:‌ بر‌اساس تکلیفی که برای ساخت مسکن متوجه سازمان‌های مناطق آزاد است، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی افزود: در منطقه آزاد قشم تاکنون ۱۴۴هکتار زمین به ۹۱۶۰خانوار ثبت‌نامی نهضت ملی مسکن اختصاص داده است. این تعداد خانوار در ۴۲روستا و سه بخش جزیره قشم هستند که به آنها قطعات زمین واگذار شده است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این‌که ساخت این واحدها برعهده بنیاد مسکن است، گفت: طبق تقسیم کار دولت، وظیفه سازمان‌های مناطق آزاد تخصیص زمین موردنیاز برای ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.

حیدری تاکید کرد:‌ به هر تعداد که متقاضیان ثبت‌نام کنند، سازمان‌های مناطق آزاد آمادگی واگذاری زمین را دارند.

وی بیان کرد:‌ این برنامه در فاز اول است و ممکن است در فاز بعدی تعداد افراد ثبت‌نامی نهضت ملی مسکن در جزیره قشم افزایش یابد که آمادگی تامین زمین به اندازه نیاز را داریم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه با اشاره به این‌که در منطقه آزاد ماکو در شهرستان‌های چهارگانه ماکو، پلدشت، بازرگان، شوط،‌ ۴قطعه زمین به مساحت ۱۶۲هزار مترمربع (۱۶هکتار) برای ۱۷۰۰متقاضی نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است، اضافه کرد:‌ در منطقه آزاد ارس قطعه زمینی به مساحت ۷هزار مترمربع تخصیص یافته و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده است.

حیدری اظهار داشت:‌ برای مناطقی که پهنه مسکونی بزرگی دارند، نیاز به زمین متفاوت خواهد بود. در منطقه آزاد ارس به صنایع بزرگ و کوچک اعلام کرده‌ایم در صورتی که تعاونی مسکن تاسیس کند، علاوه‌بر طرح نهضت ملی مسکن، زمین موردنیاز را تخصصی خواهیم داد.

وی افزود:‌ در جزیره کیش به دلیل تفاوت با سایر مناطق آزاد، باید برنامه‌ خاصی برای تامین مسکن آن در نظر گرفته شده است. در این جزیره با پدیده بومی فاقد مسکن روبه‌رو نیستیم، اما نیازمند این هستیم برای عزیزانی که در مجتمع خدماتی،‌ هتل‌ها،‌ پاساژ و… کار می‌کنند، مسکن اجتماعی بسازیم. در این جزیره، پدیده فقر مسکن به نیروهای کار برمی‌گردد و در این راستا زمینی را به مساحت ۱۶هکتار برای ساخت مسکن اختصاص یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: بر اساس آمایش صورت گرفته است، در فاز اول ۲۸۰۰واحد مسکونی در جزیره کیش نیاز است.

طبق گفته حیدری؛ در جزیره کیش که اختلاف قیمت زمین بالاست و باید به سمت راه‌حل خاصی که مسکن اجتماعی است، حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی مصوبه دولت قبل را دارد، عنوان کرد: در مسکن اجتماعی با معرفی‌نامه از محل اشتغال، زمین در اختیار متقاضیان قرار نگیرد.

حیدری با بیان اینکه در مسکن اجتماعی پروسه ساخت‌و‌ساز متفاوت است، گفت: در منطقه آزاد چابهار به دلیل نبود مدیرعامل چند ماهی عقب‌افتادگی داریم، اما اکنون با انتخاب مدیرعامل، مکاتباتی را با دستگاه‌های مربوطه انجام شده و درحال نیازسنجی هستند. این دستگاه‌ها قول داده‌اند تا ۱۰اسفندماه جاری، لیست متقاضیان را ارسال کنند و بر مبنای آن زمین اختصاص می‌یابد و مشکلی برای تامین اراضی نداریم.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در چابهار ۱۸۰۰واحد مسکونی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی درحال ساخت است. در منطقه آزاد اروند براساس تفاهم‌نامه امضاء شده با اداره کل راه و شهرسازی استان، یک قطعه زمین ۴هکتاری در آبادان و قطعه زمین ۴٫۴خرمشهر مطابق نیاز، تخصیص یافته است. همچنین در منطقه آزاد انزلی نیز ۶۰۰واحد مسکونی ساخته خواهد شد.