مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد:

ورود چهار شرکت پرورش میگو به مدار تولید در جزیره قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز به کار و آبگیری 4شرکت پرورش میگوی بعد از عبور از بحران شیوع بیماری لکه سفید در کشور خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، منصور آزاد با اشاره به شیوع بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی کشور بیان داشت: خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از بیماری لکه سفید در مزارع قشم نداشته‌ایم، اما به منظور کاهش آسیب احتمالی و انجام کنترل‌های بهداشتی و ایمنی در مراکز تکثیر، فعالیت مزارع پرورش مدتی به تاخیر افتاد که هدف از این امر جلوگیری از گسترش احتمالی بیماری بوده است.

وی از آغاز به کار مجدد و آبگیری استخرهای مزارع پرورش میگوی ۴شرکت مروارید شکیل قشم، دریانوردان، اتحاد مهر کانی و پدیده صدف قشم خبر داد و گفت: شیوع بیماری کرونا دلیل دیگری بود که این شرکت‌ها را به تعطیلی کشاند، ولی از ابتدای خردادماه شاهد از سرگیری فعالیت این مزارع بودیم.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: شرکت مروارید شکیل قشم واقع در روستای دوستکو، با ۳۰استخر ذخیره‌سازی شده، در حال پرورش حدود ۸میلیون قطعه لارو میگو که ۱۴۰تُن میگو را وارد بازار عرضه خواهد کرد.

وی افزود: این شرکت با سرمایه کل ۷۰۰میلیارد ریال، قرار است ۱۰۵استخر را برای برداشت یک هزار تُن میگو به بهره‌برداری رسانده و برای ۱۲۰نیروی بومی اشتغال ایجاد کند.

به گفته آزاد، در روستای نقاشه، شرکت پدیده صدف قشم نیز با پیش‌بینی برداشت ۲۰۰تُن در این دوره، ۳۱استخر را با ۹میلیون قطعه میگو در مرحله نخست بهره‌برداری، ذخیره‌سازی و برای ۲۲نیروی بومی اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به فعالیت این شرکت در فاز دوم گفت: شرکت پدیده صدف قشم در مرحله دوم ۲۰استخر دیگر ذخیره‌سازی خواهد کرد که ضمن اشتغال‌زایی برای ۲۰نیروی جدید، جمع استخرهایش را به ۵۱عدد می‌رساند.

وی در ادامه به آغاز فعالیت مجدد شرکت اتحاد مهر کانی در روستای کانی جزیره اشاره کرد و عنوان داشت: این شرکت نیز ۸استخر را با یک میلیون و ۲۰۰هزار قطعه لارو میگو ذخیره‌سازی کرده و انتظار برداشت ۱۸تُن میگو را در این دوره دارد.

آزاد از اشتغال‌زایی ۱۸نفره این شرکت خبر داد و افزود: در کرپ دوم نیز انتظار ذخیره‌سازی  ۲۰استخر دیگر را داریم.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ذخیره‌سازی ۱۱استخر شرکت دریانوردان واقع در غرب روستای دوستکو گفت: تعداد ۶میلیون قطعه لارو میگو در این استخرها ذخیره‌سازی شده که قرار است ۱۵۰تُن میگو را وارد بازار کند.

وی اضافه کرد: این شرکت برای ۳۵نیروی بومی اشتغال به همراه داشته و ۳۱استخر دیگر را نیز در تیرماه ذخیره‌سازی خواهد کرد.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم بر کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی لاروهای میگو توسط شرکت‌های فعال به دلیل جلوگیری از احتمال شیوع بیماری لکه سفید تاکید کرد و گفت: با احتساب استخرهای ذخیره‌سازی شده تا قبل از تیرماه، پیش‌بینی می‌شود ۵۰۸تُن میگو در مرحله اول از این استخرها، تولید و برداشت شود.