پاسخ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به ماجرای درآمد هنگفتی که به خزانه نمی‌رود

محدوده‌های مناطق آزاد بدون وجود زیرساخت‌های موردنیاز تعیین و عملیات اجرایی آنها آغاز و به تدریج ایجاد زیرساخت‌ها در دستورکار قرار گرفته است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، پاسخ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خبر «درآمد هنگفتی که به‌جای خزانه، به جیب مناطق آزاد می‌رود» منتشر شده در خبرگزاری تسنیم به این شرح است‌:

مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی برای ارائه خدمت به سرمایه‌گذاران و فراهم ‌آوردن شرایط لازم برای فعالیت واحدهای اقتصادی، نیاز به تامین زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی دارند که عموما در مناطق آزاد سایر کشورها این زیرساخت‌ها از سوی دولت اجرا و در محدوده‌های مناطق آزاد پس از تامین زیرساخت‌های موردنیاز عملیاتی می‌گردد.

در جمهوری اسلامی ایران عموما محدوده‌های مناطق آزاد بدون وجود زیرساخت‌های لازم، تعیین و عملیات اجرایی آنها آغاز و به تدریج ایجاد زیرساخت‌ها در دستورکار قرار گرفته است. برای تامین اعتبار موردنیاز زیرساخت‌های موردنظر، در طول سالیان فعالیت مناطق آزاد اعتباری در بودجه کل کشور در نظر گرفته نشده است. با توجه به اختیار دولت برای کاهش سود بازرگانی کالاهای ورودی از طریق مناطق آزاد تصویب‌نامه فوق‌الاشاره صادر و سازمان‌های مناطق براساس دستورالعمل اخذ عوارض مصوب هیات محترم وزیران نسبت به اخذ عوارض اقدام و کلیه منابع حاصله برای تامین زیرساخت و اجرای طرح‌های عمرانی مناطق آزاد اختصاص می‌یابد.

با عنایت به تغییر مبنای محاسبه به نرخ‌ETS در داخل کشور، قائدتا عوارض تعیین شده براساس دستورالعمل اخذ عورض سازمان‌های مناطق آزاد نیز متناسب با تغییرات مذکور اعمال می‌گردد؛ در غیر این صورت واردکنندگان کالا اساسا تمایلی برای ورود کالا از مناطق آزاد نخواهند داشت و برداشت آن سایت محترم از افزایش درآمدهای سازمان‌های مناطق ناشی از این تغییر محاسبه، برداشت ناصحیحی بوده و در مجموع درآمدهای سازمان‌های مناطق تغییر خاصی در این ارتباط ایجاد نمی‌شود.

با توجه به تصویب ایجاد سازمان‌های مناطق آزاد هفتگانه جدید، این مناطق تا ایجاد زیرساخت‌های مناسب و موردنیاز فعالیت‌های اقتصادی، فاصله درازی را پیش‌رو دارند.