پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش، سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور

پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش از نظر «ظرفیت پذیرش مسافر و وسعت» به عنوان سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور روز شنبه 12فروردین‌ماه1402 با حضور سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش پیش‌راه‌اندازی شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این پایانه مسافری از نظر وسعت و ظرفیت پذیرش ۶میلیون مسافر در سال، سیستم‌های یکپارچه «پذیرش مسافر، انتقال بار» و بهره‌برداری از شرکت‌ها دانش‌بنیان داخلی در ساخت تجهیزات اصلی فرودگاهی ازجمله «سیستم انتقال بار مسافر، پل‌های تلسکوپی و ساخت پارکینگ به ظرفیت ۵۲۰خودرو» به عنوان شاخص‌ها و وجه تمایز ترمینال جدید فرودگاه کیش با سایر ترمینال‌های داخلی کشور محسوب می‌شود.

سازمان منطقه آزاد کیش با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و براساس ضوابط و استانداردهای روز ترمینال‌های فرودگاهی معتبر دنیا در سال‌۱۳۸۳ طراحی و عملیات اجرایی آن از فروردین‌ماه سال‌۱۳۹۲ آغاز شده است.

پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش با تغییر مدیریت‌ها و بازنگری در این طرح با هدف ارتقاء و بهبود فضاهای خدماتی و جریان گردش مسافر و همچنین تغییرات محدوده پروژه و اضافه شدن عملیات محوطه، پارکینگ، تاسیسات زیربنایی و همچنین با انعقاد قرارداد سوم و ارائه زمان‌بندی مربوطه به‌روز‌رسانی شده که هم‌اکنون درصد پیشرفت این طرح به ۹۴٫۴۲درصد رسیده است.

بنا بر این گزارش، از ویژگی‌های مهم این پایانه فرودگاهی می‌توان به  تعداد ۱۰پل تلسکوپی «PBB»‌ جهت انتقال مسافر به-‌از هواپیما، سیستم انتقال بار مسافران “BHD” به صورت اتوماتیک، ۴۸دستگاه میز پذیرش مسافر «چک‌‌این»، سیستم CUTE یکپارچه، ۱۰دستگاه پله‌های برقی و ۱۲دستگاه آسانسور جهت تردد در طبقات و سیستم‌های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی و پارکینگ روباز با  ظرفیت ۵۲۰خودرو در محوطه شمالی اشاره کرد.

همچنین، پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش در ارتفاع ۳۱٫۲۶متر بالاتر از سطح دریای آزاد و در ۴طبقه شامل طبقه همکف به مساحت حدودا ۲۰۷۸۷متر با کاربری فضای عمومی، گمرک، طبقه اول به مساحت ۹۱۵۰مترمربع در تراز‌۸۰/۲+ و ۱۵/۳+ با کاربری کریدورهای اصلی و فضاهای جانبی، طبقه دوم به مساحت ۱۴۸۶۳مترمربع در تراز‌۳۵/۶+ با کاربری سالن انتظار مسافرین خروجی کنترل امنیت و فضاهای تجاری، طبقه سوم به مساحت ۴۲۵۰مترمربع در تراز‌۲۰/۱۱+ با کاربری رستوران و تریا می‌باشد.

گفتنی است، مساحت کل زمین پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش ۲۵هکتار با زیربنای ساختمان پایانه ۴۹هزار مترمربع می‌باشد که زیربنای موتورخانه‌۱٫۸۶۵ مترمربع و مساحت محوطه نیز ۱۶هکتار پیش‌بینی شده است.