گزارشی از جابه‌جایی و اسکان اهالی ساختمان 6طبقه خرمشهر:

پایانی روشن بر یک تراژدی

اسمش را گذاشته بودند 6طبقه خرمشهر؛ ساختمانی با ظاهری هولناک که 46خانواده را در دل خود جای داده بود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، نام خرمشهر با جنگ و جنگ‌زدگی گره خورده است. متاسفانه هنوز هم ناملایماتی که طی ۸سال بر پیکره این شهر زیبا، جراحات جبران‌ناپذیر بر جای گذاشته را کماکان شاهد هستیم.

۶طبقه خرمشهر نیز یکی از بازماندگان ۸سال جنگ تحمیلی بود که خانواده‌های آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار را برای اسکان به سوی خود جذب کرده بود. ساختمانی مخروبه با ظاهری هولناک که هر آن احتمال فرو ریختنش می‌رفت و این نگرانی را برای شهروندان خرمشهر ایجاد کرده بود که تراژدی تلخی در این شهر رقم بخورد.

کودکان ساکن در این عمارت نازیبا شاید اصلی‌ترین قربانیان بی‌عدالتی روزگار بودند که کودکی‌شان دستخوش بی‌مهری قرار گرفته بود و هر روز که می‌گذشت آسیب بیشتری را متحمل می‌شدند.

فارغ از نگاه‌های تلخ و منتقدانه‌ای که به مسئولین و متولیان امر بود، خیلی زود فکر جابه‌جایی و اسکان اهالی در محلی امن، از یک دغذغه محلی به خواست و مطالبه‌ای ملی بدل شد.

 

صدایی که شنیده شد

در نهایت و پس از سال‌ها صدای منتقدان و مطالبه‌گران شنیده شد. سازمان منطقه آزاد اروند که رسالت اصلی‌اش پرداختن به مسائل اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار است، نه بر اساس تعاریف و وظایف ذاتی‌اش، بلکه به دلیل دغدغه‌ها، نگاه اجتماعی و توسعه انسانی که همیشه به آن تاکید داشته، این رسالت را برعهده گرفت.

معاونت فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با دستور مستقیم مدیرعامل، سکاندار این اقدام پرفراز و نشیب شد و سرانجام توانست با خریدن ۴۸واحد از مسکن مهر خرمشهر، سرپناهی امن برای ساکنین ۶طبقه فراهم کند و پایانی خوش برای این داستان رقم بزند.

 

پایان خوش برای ساکنین ساختمان ۶طبقه خرمشهر

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، ضمن ابراز خرسندی از به سرانجام رسیدن وضعیت اهالی ساکن در این عمارت مخروبه، اسکان اهالی در مسکن مهر خرمشهر را یک نقطه عطف در کارنامه سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد و توضیح داد: سازمان منطقه آزاد اروند بنا بر وظیفه اجتماعی خویش تلاش کرد تا ۴۶خانواده مستقر در این بنای مخروبه در خانه‌های مسکن مهر مستقر و صاحب مسکن شوند و در نهایت فرزندان این خانوارها در محیطی سالم رشد و نمو کنند.

اسماعیل زمانی همچنین از تخریب ساختمان ۶طبقه در اسرع وقت خبر داد و گفت: بلافاصله پس از جابه‌جایی اهالی، این ساختمان توسط شهرداری خرمشهر با اعتباری بالغ بر ۷۰۰میلیون تومان تخریب خواهد شد تا مجددا محلی برای تجمع افراد نشود و تراژدی دیگری رقم نخورد.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز اعتبار اختصاص داده شده به این امر توسط سازمان منطقه آزاد را ۴میلیارد و دویست میلیون تومان عنوان کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد اروند به تنهایی با درنظر گرفتن این اعتبار، ۸۵درصد هزینه تامین مسکن برای اهالی ساختمان مذکور را عهده‌دار شد و ۱۵درصد باقی مانده نیز با تسهیلات کم‌بهره و بدون ضامن در اختیار ساکنین قرار گرفت.

موعود شمخانی خاطرنشان کرد: سازمان اقدام به خرید ۴۸واحد مسکونی نموده و قرار بر این است یک واحد اضافه توسط معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند به خانه کودک و آموزش و پرورش کودکان که بخش زیادی از اهالی ساختمان ۶طبقه را تشکیل می‌دهند، اختصاص داده شود.

وی با تاکید بر این نکته که واحدهای درنظر گرفته شده مسکن مهر با کیفیت مطلوب ساخته شده‌اند، اذعان داشت: برای اولین بار است که ساختمان‌های مسکن مهر دارای پایان کار هستند و همین دلیلی بر استاندارد بودن این واحدها نسبت به دیگر مسکن‌های مهر خواهد بود.

 

آغاز یک زندگی جدید

دختر بچه‌ای با موهای گره خورده و درهم و پوستی گندمگون زیر تیغ آفتاب گرم اردیبهشت‌ماه با چشمان میشی رنگ، در کنار کامیون اسباب‌هایشان ایستاده و به ساختمان تازه‌شان نگاه می‌کند.

دخترک که نامش را گلبرگ می‌گذارم، در پاسخ به احساسش درخصوص محله و خانه تازه‌شان می‌گوید: این خانه خیلی بهتر و قشنگ‌تر است. از آب فاضلاب و موش‌ها خبری نیست؛ از راه پله‌های تاریک و ترسناک.

اما دخترک احساس دیگری هم دارد، احساس غریبی با محله تازه؛ می‌گوید: دلم برای محله قبلی هم تنگ می‌شود، اما نه برای خانه. امروز روز اول است، شاید در روزهای آینده همه چیز تغییر کند و محله هم برایم دوست داشتنی شود.

گلبرگ اینها را می‌گوید و با خنده‌ای که از سر شیطنت کودکانه به تراس خانه‌شان اشاره می‌کند و با خوشحالی می‌گوید: ببین چه بالکن قشنگی داریم!

و در یک چشم برهم زدن، او را در تراس خانه‌شان می‌بینم که برایم دست تکان می‌دهد و نشانه‌های دلبستگی به مکان جدید در چهره‌اش هویداست.

قطعا هر تغییری برای توسعه، عوارض و هزینه‌هایی در پی خواهد داشت که زمان آن را حل خواهد کرد. درست مثل انس این کودک با محله جدید.

 

از آسیب‌های اجتماعی نباید غافل شد

آرام رادبرد کارشناس ارشد روانشناسی درخصوص آسیب‌های وارده و پیامدهای ناشی از سبک زندگی در مکان‌های ناهنجار و نامناسب و تاثیر آن بر فضای عمومی جامعه، این گونه اظهار می‌کند: زندگی در محیط‌های بدون استانداردهای اولیه بهداشتی، امنیتی و اجتماعی که ناشی از فقر است، فرد را به حاشیه جامعه کشانده، حضور وی را طرد نموده و به نوعی حس موثر بودن را به دلیل از دست دادن ابزارهای لازم جهت اثرگذاری بر خانواده و جامعه و حتی زندگی شخصی، از فرد سلب می‌کند.

وی در ادامه می‌گوید: پیامد این خنثی شدن، اغلب چنگ انداختن شخص به هر گیاه هرزه‌ای برای فراموشی وضعیت فعلی (به طور مثال اعتیاد) و یا تغییر آن بدون توجه به هنجارهایی است که رعایت آنها سودی برای فرد نداشته است (قاچاق و فروش مواد مخدر، دزدی و انواع بزه) ارتباط بین محل زندگی و فراوانی آسیب‌های اجتماعی یک امر غیرقابل اغماض و نیازمند توجه است.

 

پرونده ۶طبقه خرمشهر بسته شد

از صبح زود خانواده‌ها به ترتیب مشغول جابه‌جایی شدند. تا آخرین خانواده وسایلش را از این ساختمان با هیبت غم‌زده خارج کند، چند روزی زمان خواهد برد و برای همیشه پرونده ۶طبقه خرمشهر بسته و صفحه تازه‌ای به روی این خانوارها گشوده می‌شود. به امید روزی که هیچ ۶طبقه‌ای در هیچ کجای این جغرافیا پدیدار نگردد و هر خانواده‌ای بتواند سایه کاشانه‌ای امن، که اصلی‌ترین حقش است را بر سر داشته باشد.