در بازدید مشاور رئیس‌جمهور و هیات همراه، از سه پروژه فعال در صنعت نفت، گاز و انرژی منطقه آزاد قشم عنوان شد:

پشتیبانی از روند تولید انرژی در منطقه آزاد قشم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به همراه مدیران عامل مناطق آزاد کشور از سه پروژه فعال در صنعت نفت، گاز و انرژی جزیره بازدید کردند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و علی درویش‌پور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به همراه مدیران عامل مناطق آزاد کشور از مراحل ساخت اسکله نفتی حرا قشم، نیروگاه سیکل ترکیبی قشم مولد و پالایشگاه نفت خام فوق سنگین شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم بازدید کردند.

با احداث اسکله نفتی حرا قشم، ورود نفت خام از طریق شناور باهدف ایجاد تسهیلات و تجهیزات در تامین خوراک و سپس، انتقال محصولاتی نظیر قیر، نفت، سوخت شناورها و سایر فرآورده‌های نفتی که توسط پالایشگاه‌های همجوار تولید شده، صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی فاز نخست این اسکله نفتی با توان پهلوگیری کشتی ۳۵هزار تنی می‌تواند با تامین خوراک شرکت‌های فعال در حوزه تولید انرژی، ضمن پشتیبانی از روند رو به رشد تولید، موجب مانع‌زدایی در تامین نیازهای صنعت نفت، گاز و انرژی منطقه و گردش چرخ‌های صنایع تولیدی شده و نام قشم را در حوزه تولیدات نفتی به یک برند شناخته ‌شده تبدیل کند.

اسکله نفتی حرا قشم، یکی از بزرگ‌ترین اسکله‌های نفتی در جنوب کشور با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تُن فرآورده‌های نفتی است که در فاز دوم امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتی ۸۰هزار تنی را نیز مهیا خواهد کرد.

 

مانع‌زدایی از جهش تولید در منطقه آزاد قشم

همچنین، شرکت قشم مولد با هدف سرمایه‌گذاری و احداث (طراحی، ساخت و بهره‌برداری) نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق، پروژه دیگری بود که توسط مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و هیات همراه مورد بازدید قرار گرفت.

‌این شرکت با ظرفیت تولید ۵۰۰مگاوات برق، تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم، فعالیت خود را در منطقه آزاد قشم آغاز کرده و با افتتاح فاز نخست تامین پیش نیازهای پالایشگاه بهین پالایش قشم در دی‌ماه سال گذشته، موفق شد ۲۱مگاوات برق، هشت هزار مترمکعب آب شیرین و ۳۸هزار تُن بخار در روز به این پالایشگاه تزریق کند.

شرکت قشم مولد، ظرفیت تولید ۷۰مگاوات برق و تامین آب و بخار مورد نیاز سایر پالایشگاه‌های جزیره قشم را نیز دارد.

با راه‌اندازی فاز دوم این نیروگاه، ۳۲۰مگاوات برق جهت پشتیبانی از نیازهای بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی جزیره به شبکه سراسری کشور متصل خواهد شد که گامی جهت مانع‌زدایی از روند روبه رشد و جهش تولید در جنوب کشور محسوب می‌شود.

 

نقش سازنده قشم در مسیر خودکفایی اقتصادی کشور

در ادامه لیست پروژه‌های اقتصادی جزیره، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و هیات همراه در جزیره، از بزرگ‌ترین پالایشگاه تولیدکننده قیر کشور بازدید کردند.

شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم، با سرمایه‌گذاری ارزی ۱۶۴میلیون دلار و ظرفیت تولید ۳۵هزار بشکه قیر در روز، در دو فاز تولید قیر به‌ عنوان محصول اصلی و نفت خام سبک به‌ عنوان محصول فرعی به خودکفایی اقتصادی و ارزآوری کشور کمک می‌کند.

یادآور می‌شود، حمیدرضا مومنی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به همراه مدیران عامل مناطق آزاد کشور با هدف بازدید از پروژه‌های زیرساختی، نفت و انرژی و حضور در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد کشور ۲۸اردیبهشت‌ماه۱۴۰۰ وارد قشم شدند.