مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد:

پیشرفت ۸۵درصدی طرح سالن مسافری جدید فرودگاه بین‌المللی کیش

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از پیشرفت 85درصدی طرح سالن مسافری جدید فرودگاه بین‌المللی کیش و نصب تمام تجهیزات مورد نیازی که شرایط بهره‌برداری این طرح بزرگ عمرانی را فراهم می‌کند، خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی و هیات همراه پس از حضور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی مناطق آزاد، با هدف بازدید از پیشرفت طرح‌های عمرانی کیش به ویژه سالن جدید فرودگاه بین‌المللی جزیره، به این منطقه سفر کرد.

مشاور رئیس‌جمهور در سفر دو روزه به این جزیره که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ایشان را همراهی کرد، ضمن بازدید از طرح‌های عمرانی جزیره گفت: بر‌اساس برنامه زمان‌بندی، پیشرفت طرح‌های عمرانی مناطق آزاد پس از بررسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: طبق برنامه زمان‌بندی طرح سالن جدید مسافری فرودگاه کیش پیشرفت قابل توجهی داشته و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که این طرح ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، خاطرنشان کرد: در بازه زمانی یک ماه پس از نصب تمام تجهیزات مورد نیاز این طرح؛ شرایط بهره‌برداری فراهم می‌شود و این فرودگاه سالانه پذیرای ۶میلیون نفر مسافر از نقاط مختلف دنیا خواهد بود.

همچنین، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که طرح جدید فرودگاه بین‌المللی کیش در زمینی به مساحت ۱۲۰هزار مترمربع در ۱۲هکتار و ۴۹هزار مترمربع زیربنای مفید طراحی شده و تاکنون ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: طبقه همکف طرح سالن مسافری جدید فرودگاه کیش دارای سالن‌های ورودی و خروجی عمومی که با ورود مسافران از طبقه اول توسط پل‌های تلسکوپی و از طریق پله‌های برقی به همکف هدایت می‌شوند و از نوار نقاله‌ها بار خود را دریافت می‌کنند.

علی عرب درخصوص طبقه دوم این طرح که برای خروجی مسافران و گردشگران از جزیره کیش پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: مسافران پس از تحویل بار و دریافت کارت پرواز، از طریق پله برقی به طبقه دوم هدایت می‌شوند و با استفاده از پل‌های تلسکوپی سوار هواپیما می‌شوند .

به گفته وی، طبقه سوم سالن جدید فرودگاه کیش به بخش‌های خدماتی، تجاری، کافی‌شاپ‌ها و غرفه‌های مختلف اختصاص یافته است.

عرب درخصوص آماده‌سازی فضای سبز فرودگاه کیش گفت: ۳۳هزار مترمربع فضای سبز در محوطه‌های شمالی، شرقی، غربی و جنوبی سالن جدید مسافری فرودگاه بین‌المللی کیش پیش‌بینی شده است که این طرح ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین درخصوص تامین پارکینگ و روشنایی این طرح بزرگ عمرانی افزود: ۵۲۰جایگاه برای پارکینگ خودرو درنظر گرفته شده است و تمام آسفالت محوطه، پیاده‌روسازی، سیستم روشنایی و سرامیک‌های محوطه به مساحت ۴۷هزار مترمربع با پیشرفت ۹۰درصد اجرا شده و بخش‌های شرقی و غربی نیز در دستورکار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این مهم که طرح سالن جدید مسافری به مقدار ۶ و ۷مگاوات برق مورد نیاز بوده که از طریق نیروگاه شمال برق‌رسانی با چندین کیلومتر کابل‌کشی و استفاده از دو پست برای پاساژ اصلی اجرا شده است.

عرب خاطرنشان کرد: یک ساختمان دیگر نیز مخصوص ترانسفر برق این طرح است که تعدادی نصب شده و بقیه آن نیز در حال نصب است.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که در این طرح ۱۰پل تلسکوپی پیش‌بینی و تامین شده است، اظهار داشت: از این تعداد ۸پل تلسکوپی نصب شده و تعدا دو دستگاه نیز با تکمیل زیرسازی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته وی، طراحی و ساخت پل‌های تلسکوپی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام شده و برای استفاده از این تکنولوژی، در هزینه‌های جاری این طرح صرفه‌جویی شده است.

عرب گفت: عملیات اجرایی سقف کاذب ۹۰درصد پیشرفت داشته و از ۲ماه گذشته تمام بخش‌های سالن ۱۰۰درصد سرامیک شده است؛ همچنین نمای سالن از شیشه اجرا شده و بخشی از لکه‌گیری‌ها و ورودی‌های سالن به زودی به اتمام می‌رسد.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: از چهار نوار نقاله، تعداد سه عدد نصب و تست شده و آماده بهره‌برداری است و چهارمی نیز در چند روز آینده نصب و راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به این که سالن ورودی ۵پل ثابت و ۱۰پل متحرک دارد، اذعان داشت: هر کدام از این پل‌های متحرک به یک هواپیما متصل می‌شود که همزمان می‌توانیم تعداد ۱۰هواپیما را پذیرش نماییم‌.

عرب با بیان این که در سالن جدید فرودگاه کیش ۴۸کانتر تعبیه شده است، افزود: مسافران و گردشگران هنگام ورود به سالن جدید فرودگاه می‌توانند به هر کدام از ۴۸ کانتر تعبیه شده مراجعه کنند و بار خود را تحویل داده و بار به صورت هوشمند جداسازی می‌شود و به بارانداز پرواز مورد نظر می‌رود و از آنجا به هواپیما بارگیری می‌شود.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش در پایان، یکی از شاخص‌های طرح سالن جدید مسافری فرودگاه بین‌المللی کیش را استفاده از نور طبیعی و مصرف بهینه برق برشمرد.

گفتنی است، ۱۰دستگاه پله برقی و ۱۳آسانسور در این طرح پیش‌بینی شده است که تا پایان تیرماه سال جاری براساس برنامه زمان‌بندی شده نصب و راه‌اندازی می شود و سیستم سرمایشی نیز با توجه به مسافت و حجم زیادی که نیاز به برودت دارد، ۱۱یونیت کولر، فن‌کویل و هواساز نصب شده و با برق‌رسانی تست و راه‌اندازی خواهد شد.