طی تفاهم دبیرخانه شورایعالی با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی محقق می‌شود:

پیوست‌نگاری فرهنگی طرح‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

به منظور تدوین پیوست فرهنگی-‌اجتماعی برای طرح‌ها و برنامه‌های کلان و مهم کشور و در جهت فعال‌سازی جریان پیوست‌نگاری در حوزه‌های شش‌گانه خدمات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در قالب گسترش همكاري‌هاي علمي، فنی، آموزشی و پژوهشي، تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورايعالي و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امضاء شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله)، بین حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به امضاء طرفین رسید‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با بیان اینکه در دولت مردمی سیزدهم موضوع فرهنگ و مسئولیت‌های اجتماعی از اهتمام ویژه برخوردار است، گفت: براساس تصویب‌نامه هیات وزیران مقرر است ۱۰درصد بودجه سازمان‌های مناطق آزاد کشور به حوزه‌های فرهنگی و مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص یابد.

حجت‌الله عبدالملکی افزود: با توجه به اینکه در مناطق آزاد کشور بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت ساکن حضور دارد؛ به همین منظور به‌دنبال ایجاد جهشی برای ارتقاء موضوعات فرهنگی و اجتماعی در این مناطق هستیم..

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این نشست، دو عنصر فرهنگ و پیشرفت اقتصادی را ماموریت اصلی دبیرخانه شورایعالی و سازمان‌های مناطق آزاد کشور عنوان و خاطرنشان کرد: هدف ما تسهیل و زمینه‌سازی اجتماعی و فرهنگی در مناطق آزاد به منظور پیشرفت اقتصادی کشور است.

همچنین، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست گفت: مناطق آزاد به لحاظ موقعیتی که دارند، بیشتر در معرض آسیب‌های فرهنگی هستند و همین موضوع مسئولیت کار را در این مناطق دوچندان می‌کند.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، در ادامه علاوه‌بر همکاری در زمینه پیوست‌های فرهنگی-‌اجتماعی در پروژه‌های مناطق آزاد، از آمادگی کامل کمیته اقتصادی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای کمک به سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد.

شایان ذکر است، این تفاهم‌نامه همکاری در ۹ماده و ۲تبصره تنظیم شده است، که ازجمله اهداف آن می‌توان به تدوین پیوست فرهنگی و اجتماعی طرح‌های کسب‌وکار، صنعت و تولید، تجارت بین‌الملل، بهداشت و سلامت، گردشگری، فرهنگی هنری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین تدوین برنامه جامع فرهنگی‌-اجتماعی سازمان‌های ستادی و اجرایی دبیرخانه و مناطق اشاره کرد.