چابهار؛ پدیده گردشگری ایران در نوروز‌۹۸

با اینکه منطقه آزاد چابهار به واسطه هوای همیشه بهاری و دلپذیرش، در چهار فصل سال تنور گردشگری و سیاحت در آن داغ داغ است، اما به هر حال نوروز جلوه‌ای دیگر به هر منطقه گردشگری به ویژه در کشورمان می‌دهد. نوروز‌۹۸ برای چابهار و مناطق گردشگری سواحل مکران، فضایی متفاوت و پررونق‌تر از سال‌های […]

با اینکه منطقه آزاد چابهار به واسطه هوای همیشه بهاری و دلپذیرش، در چهار فصل سال تنور گردشگری و سیاحت در آن داغ داغ است، اما به هر حال نوروز جلوه‌ای دیگر به هر منطقه گردشگری به ویژه در کشورمان می‌دهد. نوروز‌۹۸ برای چابهار و مناطق گردشگری سواحل مکران، فضایی متفاوت و پررونق‌تر از سال‌های پیش داشت و این منطقه نوروز امسال میزبانی از گردشگران متفاوتی نسبت به سال‌های قبل را تجربه کرد که البته با تغییرات زیرساختی منطقه آزاد چابهار و معرفی‌های یک سال اخیر در رسانه و فضای مجازی، این موضوع دور از انتظار هم نبود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، رونمایی از باشگاه دوستداران چابهار پنج روز قبل از نوروز در تهران، جشنواره‌های متعدد فرهنگی و هنری ازجمله جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهمن‌ماه‌۹۷، مسابقات ورزشی حرفه‌ای مانند تورنمنت بین‌المللی بوکس جام مکران و حتی همایش‌های بین‌المللی اقتصادی و سرمایه‌گذاری همچون فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان سیستان و بلوچستان در دی‌ماه و همایش «روز چابهار» در اسفندماه‌۹۷ و بسیاری از رویدادهای دیگر در این منطقه که در سال گذشته شکل گرفت، نام چابهار و سواحل مکران را در تمام رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی بر سر زبان‌ها آورد و گردشگران بسیاری را مشتاق سفر به این منطفه بکر و کمتر شناخته شده گردشگری ایران کرد.

رویدادهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی شاد و متنوع شامل مسابقه‌ها، کارناوال‌ها، کنسرت‌ها و جشنواره‌های نوروزی ازجمله عیدانه‌های نوروز‌۹۸ در منطقه آزاد جابهار بودند که هنرمندان برجسته مختلفی در طول این ایام آنها را به اجرا گذاشتند.

کنسرت‌های موسیقی گروه هوروش بند، علیرضا طلیسچی، سینا شعبان‌خوانی، شهاب مظفریی، علی شمس‌الهی و دیگر هنرمندان ملی و استانی نمونه‌هایی از این برنامه‌های شاد و تفریحی بودند که از سوم فرودین‌ماه تا پایان تعطیلات نوروز ادامه داشت.

هم‌چنین اجرای برنامه‌های متنوع همچون اجرای مسابقات مجسمه‌سازی، کارناوال شادی، دچاپی، رقص شمشیر، رالی و مسابقه قوی‌ترین مردان گردشگر نیز از دیگر برنامه‌های نوروز‌۹۸ در چابهار بود که با استقبال گرم و پرشور گردشگران مواجه شد.

 

راه‌اندازی باشگاه گردشگری دوستداران چابهار در بهار‌۹۸

باشگاه دوستداران چابهار با هدف جذب حداکثری گردشگر و ارائه تخفیفات و خدمات ارزان‌تر به مسافران این منطقه، یک هفته پیش از نوروز‌۹۸ راه‌اندازی شد.

رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی منطقه آزاد چابهار در این باره اظهار داشت: گردشگران ایرانی از این پس با عضویت در این باشگاه از خدمات ویژه سفر به منطقه آزاد چابهار و مشوق‌هایی در هزینه‌های سفر برخوردار می‌شوند که در نوروز امسال نیز بسیاری از گردشگران از این امکان استفاده کردند.

حسام‌الدین یوسفی  استفاده از تخفیفات ویژه در مراکز تجاری، هتل‌ها، رستوران‌ها، اماکن تفریحی و گردشگری از مزایای عضویت در باشگاه دوستداران چابهار عنوان کرد و افزود: هموطنان ایرانی با ارسال گزینه یک (۱) به سامانه پیامکی سازمان منطقه آزاد چابهار (۳۰۰۰۵۰۱۵) و ثبت یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب، به عضویت باشگاه دوستداران چابهار خواهند رسید.

 

موج‌سواری ایران در انحصار چابهار

اگرچه چابهار در استان گرم و خشک سیستان و بلوچستان قرار دارد اما آب و هوای آن بسیار متفاوت از سایر مناطق این استان و حتی دیگر استان‌های گرم و مرطوب جنوب کشور است و هوای معتدل و همیشه بهاری آن مهم‌ترین دلیل انتخاب گردشگران به عنوان مقصد اصلی سفرهایشان است.

قرار گرفتن این شهر بندری در سواحل دریای عمان و اقیانوس هند، طبیعت متفاوتی را نسبت به سواحل جنوبی کشور برای چابهار بوجود آورده و بسیاری از تفریحات مانند غواصی و موج‌سواری را جزء اصلی‌ترین برنامه‌های گردشگری این منطقه قرار داده است.

به گفته مدیر تفریحات ساحلی و دریایی سازمان منطقه آزاد چابهار، کلوپ غواصی این منطقه امکان سرویس‌دهی روزانه به ۱۰۰ تا ۱۵۰نفر را دارد و در نوروز‌۹۸ گردشگران بسیاری از این کلوپ غواصی استقبال کردند.

علیرضا نایب‌پور یادآور شد: در ایام نوروز علاوه بر کلوپ غواصی، تعداد چهار واحد کلوپ تفریحات دریایی در نقاط مختلف ساحلی چابهار به گردشگران انواع خدمات مرتبط با توریسم دریایی را ارائه دادند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در فصل تابستان به دلیل مواج شدن دریا در اثر وزش بادهای مونسون، غواصی فقط به خلیج چابهار محدود می‌شود، اظهار داشت: در نیمه دوم سال امکان غواصی در تمام آب‌های ساحلی دریای عمان وجود خواهد داشت.

به گفته او، دمای آب سواحل چابهار در زمستان به ۲۲درجه سانتی‌گراد می‌رسد که همین امر این امکان را فراهم می‌آورد تا به راحتی بتوان در خلیج چابهار به غواصی پرداخت.

نایب‌پور با بیان اینکه هم‌اکنون غواصی به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در چابهار محسوب می‌شود که باعث شده گردشگران زیادی به این شهر ساحلی سفر کنند، تاکید کرد: غواصی در خلیج چابهار به دلیل طبیعت فوق‌العاده زیبای زیرآب، برای گردشگران به حدی لذت‌بخش است که پس از تجربه یک بار غواصی سعی می‌کنند هر ساله برای تجربه دوباره گشت زیرآب به این شهرستان سفر کنند.

وی در ادامه همچنین از امکان موج‌سواری در منطقه رمین خبر داد و گفت: هر چند فصل اصلی برای موج‌سواری در هنگام مونسون و اواخر مرداد‌ماه است، اما با این وجود امکان موج‌سواری برای گردشگران در ایام نوروز نیز فراهم بود و گردشگران بسیاری نیز از این فرصت برای خود استفاده کردند.

مدیر تفریحات ساحلی و دریایی سازمان منطقه آزاد چابهار، به رواج ورزش مفرح موج‌سواری در سواحل رمین طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: همین امر نیز باعث شده تا شاهد ورود تعداد زیادی گردشگر با محوریت موج‌سواری به سواحل دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان باشیم.

وی تاکید کرد: گردشگران علاقه‌مند، برای انجام موج‌سواری در خلیج چابهار می‌توانند با آموزش‌های ابتدایی نسبت به اسکی روی آب با استفاده از تخته‌های مخصوص این ورزش آبی، اقدام کنند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه خلیج چابهار تنها مکان آبی در کشور است که امکان موج‌سواری در آن وجود دارد، تاکید کرد: بدون شک موج‌سواری از جذابیت بسیار خاصی برای گردشگران برخوردار خواهد بود.

 

لحظه تحویل سال در محضر شهدای گمنام

کارکنان سازمان منطقه آزاد چابهار لحظات تحویل سال‌۹۸ را مهمان شهدای گمنام بودند و مراسم ویژه تحویل سال نو را در مزار شهدای گمنام واقع در صحن مسجد پیامبر اعظم‌(ص) منطقه آزاد چابهار برگزار کردند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار دقایقی پس از تحویل سال نو، نوروز را به همه حاضران در این مراسم تبریک گفت و با درود و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، توفیق خدمت برای دولت و خدمتگزاران نظام و سربلندی ملت ایران اظهار داشت: کارکنان سازمان منطقه آزاد چابهار لحظات تحویل سال‌۹۸ را در جوار مزار شهدای گمنام سپری کردند تا تجدید بیعتی دوباره با آرمان‌های والای آنان داشته باشند و عهد ببندند که در سال جدید نیز همچون گذشته بر اصول و پیمانی که با شهدا داشته‌اند با یکدیگر همراه و همقدم بمانند.

عبدالرحیم کردی با تقدیر از کارکنان سازمان منطقه آزاد برای تلاش‌های صادقانه در راستای مأموریت‌های این سازمان در سال‌۹۷‌، عملکرد همه حوزه‌های منطقه را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به قراردادهایی که در این سال بسته شد، حاصل تلاش و خدمات آنان را رونق تولید در سال جدید عنوان کرد.

وی برنامه‌های اجرایی تمام حوزه‌های منطقه آزاد چابهار در سال‌۹۸ را در حوزه تولید و زمینه‌ساز رونق تولید عنوان نمود و گفت: فعالیت‌های عمرانی منطقه در سال جدید باید زیرساخت‌های تولید را تامین سازد و حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری را نیز با توسعه صنایع خلاق و به حاصل رساندن برنامه‌ریزی‌هایی که برای رونق تولید و تجاری‌سازی صنایع‌دستی انجام داده‌ایم، پیش خواهیم برد.

وی ترانزیت را نیز تولید خدماتی عنوان کرد که در راستای حمایت از تولید با برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند نقش مهمی در رونق تولید ایفا کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان سخنانش بار دیگر به موفقیت‌های زیربنایی این سازمان در سال‌۹۷ اشاره‌کرده و تصویب توسعه منطقه آزاد چابهار در روزهای پایانی سال را که هدیه‌ای نوروزی از سوی دولت و شورایعالی مناطق آزاد به مردم چابهار و منطقه بود، مایه رونق بیشتر اقتصاد و تولید منطقه در سال‌های پیش رو دانست.

وی همچنین توجه بیشتر به رفاه و معیشت مردم و توسعه اشتغال در منطقه را مورد تاکید قرار داد و از کارکنان و مدیران سازمان خواست این موضوع را نیز در سال‌۹۸ سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

 

راه‌اندازی ۲پلاژ ویژه شنا برای نوروز‌۹۸

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار نیز از راه‌اندازی ۲پلاژ ویژه شنا در محدوده کشتی‌سازی صدرا پلاژ ساحلی این منطقه برای استفاده گردشگران و مسافران نوروزی خبر داد و گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار اقدامات لازم را برای استقبال و تفریح گردشگران انجام داده است.

محمداکبر چاکرزهی افزود: در نوار ساحلی منطقه آزاد برای افزایش ایمنی شناگران با همکاری هیات نجات غریق و ناجیان غریق در ایام نوروز مستقر بودند تا بهترین خدمات ایمنی را به گردشگران و مسافران نوروزی ارائه کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار در این باره اظهار داشت: ایجاد پلاژ شنا علاوه بر اشتغال‌زایی برای بومیان منطقه، توانایی سرویس‌دهی ایمن و لذت بخش به مسافران نوروزی برای شنا در خلیج چابهار را فراهم آورد.

 

جذب غالب گردشگران از فضای مجازی

هر سال منطقه‌ای از ایران به پدیده گردشگری کشور تبدیل می‌شود و بیشتر مسافران نوروزی و تابستانی این منطقه را هدف اصلی سفرهایشان انتخاب می‌کنند. این انتخاب هم بهانه‌ها و دلایل مختلفی ازجمله جشنواره‌ها، آب ‌و هوای مطبوع، سوغات و هدایا، جاذبه‌های طبیعی، اماکن و آثار باستانی و یا حتی تجارت می‌تواند داشته باشد.

البته اینکه منطقه یا شهری در یک سال به‌گونه‌ای هدف اصلی گردشگران قرار گیرد که بتوان نام پدیده را به آن نسبت داد، خیلی دشوار به نظر می‌رسد و شاید هر سال شهر و منطقه‌ای نتواند به این موضوع دست یابد. در این میان چابهار با در دست داشتن بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و بهانه‌های زیادی برای جذب گردشگران در نوروز‌۹۸ داشت و تاکنون توانسته به نسبت دیگر مناطق گردشگری کشور و جذب گردشگران در سال‌های قبل به منطقه خود، از وضعیت مطلوب و حتی می‌توان گفت ایده عالی برخوردار باشد.

چابهار و سواحل مکران که در شرق و غرب منطقه در جنوب استان سیستان و بلوچستان امتداد دارند، با در اختیار داشتن اغلب جاذبه‌های گردشگری که پیشتر به آنها اشاره شد در دو سه سال اخیر در حال تبدیل ‌شدن به هدف اصلی بسیاری از گردشگران بوده و این موضوع در نوروز امسال به اوج خود رسید.

جشنواره‌های نوروزی با حضور هنرمندان برجسته و سرشناس در حوزه‌های مختلف موسیقی، سینما و طنز، مطبوع‌ترین آب ‌و هوای ساحلی ایران با هوای بهاری در چهار فصل سال، صنایع‌ دستی گوناگون ازجمله لباس‌های سوزن‌دوزی شده و حصیربافی، غذاها و چاشنی‌های محلی مانند کرایی و ترشیجات بومی، میوه‌های گرمسیری و استوایی همچون موز، انبه و گواوا، جاذبه‌های طبیعی ساحلی، کوهستانی، نخلستان‌ها و جنگل‌های حرا، اماکن و آثار باستانی مانند قلعه پرتغالی‌ها و اسکله تاریخی تیس و مجتمع‌های تجاری وسیع که بیشترین تنوع پارچه‌های مرغوب با مناسب‌ترین قیمت را عرضه می‌کنند، همگی نمونه‌هایی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه‌اند که گردشگران بسیاری را از سراسر کشور به‌سوی خود کشانده است.

بنا به گفته‌های مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار، نظرسنجی‌ها و آمار گرفته‌ شده از گردشگران نوروزی امسال نشان می‌دهد که اغلب مسافران نوروز‌۹۸ چابهار، برای نخستین بار به این منطقه سفر کرده بودند.

عدنان حسینی در این‌ باره می‌گوید: براساس آمارها و نظرسنجی‌های ما، بیشترین عامل جذب گردشگران نوروزی به چابهار در سال‌۹۸، اطلاع‌رسانی‌ها و معرفی این منطقه در رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی بوده است.

وی که حدود یک هفته پیش از نوروز‌۹۸ به این سمت منصوب شد، در این خصوص برنامه‌هایی که طی دو سه سال اخیر در منطقه آزاد چابهار برگزار شده را نیز بی‌تاثیر نمی‌داند و جشنواره‌های گوناگون فرهنگی و مسابقات ورزشی بین‌المللی را در این رویداد موثر می‌داند، اما معتقد است چیزی که توانسته این جاذبه‌ها را به گردشگران سراسر ایران و حتی کشورهای منطقه معرفی و آنها را برای سفر به این منطقه ترغیب نماید، رسانه‌ها و فضای مجازی بوده که این نتیجه‌گیری نیز از نظرسنجی‌های انجام‌ شده در میان مسافران به‌ دست‌آمده است.

به گفته حسینی، ۴۰درصد گردشگران این منطقه نوروز امسال نخستین سفرشان را به چابهار انجام داده‌اند که البته معتقد است آمار مسافران وارد شده خیلی بیشتر از این‌هاست و با تجهیزات ناقص جاده‌ای نمی‌توان آمار کاملی از مسافران وارد شده به منطقه به دست آورد.

دبیر اجرایی ستاد دائمی خدمات سفر سازمان منطقه آزاد چابهار در این‌ باره می‌گوید: آمار محاسبه‌ شده‌ای که ما از گردشگران منطقه داریم، فقط از اطلاعات اقامت در هتل‌ها، خانه‌های استیجاری ثبت‌شده در سامانه ستاد خدمات سفر و خانواده‌هایی است که در کمپ‌های چادری منطقه اسکان داده می‌شوند.

به گفته وی، ۷۰۰خانه استیجاری امسال در سطح منطقه آزاد و شهر چابهار در سامانه ستاد خدمات سفر منطقه آزاد چابهار ثبت‌نام کرده‌اند و تمامی آنها از در طول تعطیلات نوروزی مشغول به خدمات‌رسانی به گردشگران بودند.

دبیر اجرایی ستاد دائمی خدمات سفر سازمان منطقه آزاد چابهار وضعیت حوزه‌های مختلف گردشگری در این منطقه را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در بازدیدهایی که در نوروز امسال از سطح منطقه داشتیم، حوزه‌های مختلف گردشگری وظایفشان به ‌خوبی انجام داده‌اند و اغلب گردشگران نیز از سفر به منطقه و اقامت در اینجا رضایت داشته‌اند که این موضوع به‌ واسطه تلاش شبانه‌روزی همه کمیته‌های هفت‌گانه ستاد خدمات سفر منطقه در این مدت بود.

 

چابهار مقصد اصلی گردشگران ۲۲استان در نوروز‌۹۸

قائم‌مقام ستاد دائمی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار از انتخاب چابهار به ‌عنوان مقصد اصلی سفرهای نوروزی گردشگرانی از ۲۲استان کشور در نوروز امسال خبر داد.

محمداکبر چاکرزهی اظهار داشت: ستاد دائمی خدمات سفر سازمان منطقه آزاد چابهار در میزبانی هرچه باشکوه‌تر از مهمانان و مسافرین نوروزی در سال‌۹۸ با آمادگی کامل و برنامه‌های ویژه‌ای ظاهر شد.

وی جاذبه‌های گردشگری روستای تاریخی تیس در منطقه آزاد چابهار ازجمله رودخانه لاوری که از میان روستا می‌گذرد، کوه‌های شهباز، پیلبند و لاوری و همچنین قلعه پرتغالی‌ها که از دیدگاه دیرینگی و نوع معماری موردتوجه گردشگران است را پذیرای مسافرین نوروزی عنوان کرد.

شناگاه‌های امن در چابهار نمونه‌ای از جاذبه‌های گردشگری چابهار است که چاکرزهی به آن اشاره کرد و گفت: این شناگاه‌ها با تلاش معاونت فنی و زیربنایی برای استفاده گردشگران آماده‌سازی شد که شناگاه پلاژ ساحلی تیس ازجمله آن‌هاست و در نزدیک‌ترین مکان منطقه آزاد چابهار پذیرای گردشگران بود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار همچنین درخصوص جشنواره نوروزی منطقه آزاد چابهار در نوروز‌۹۸ گفت: این جشنواره با برنامه‌های شاد و مفرح متنوعی تدوین و طراحی ‌شد، که از سوم فروردین‌ماه تا پایان نوروز با اجرای کنسرت‌های موسیقی پاپ، اجرای موسیقی زنده و رقص محلی، مسابقات و برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی ازجمله موج‌سواری و غواصی، اهداء پکیج‌های فرهنگی به مسافرین و نمایشگاه صنایع‌دستی، سوغات و هدایا از مسافران نوروزی استقبال کردند.

 

کنسرت رضا صادقی برای سیل‌زده‌گان

یکی از اتفاقات تحسین‌برانگیز نوروز امسال در چابهار، کنسرت رضا صادقی خواننده پاپ ایران در این منطقه بود که شب هفتم نوروز و در میان روزهای سخت مردم استان‌های سیل‌زده کشور برگزار شد. صادقی که کنسرت‌های امسالش از هفتم فروردین‌ماه در چابهار آغاز شد، تمام درآمد این اجرا را به سیل‌زدگان اختصاص داد.

وی پیش از برگزاری کنسرت اعلام کرد که درآمدهای حاصل از کنسرت چابهار و دیگر کنسرت‌های نوروزی خود را برای سیل‌زده‌گان کشور هزینه خواهد کرد.

او در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «تصمیم گرفتم بجای تو خونه نشستن و تاسف خوردن، به تور کنسرت‌های عید ادامه بدم و درآمدش رو برای مردمم هزینه کنم تا به دردی بخوره تا فقط حرف زدن…».

 

برگزاری ۹رویداد ورزشی-تفریحی در نوروز

رئیس کارگروه اجتماعی و ورزش ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی منطقه آزاد چابهار از برگزاری ۹رویداد ورزشی-تفریحی در نوروز‌۹۸ در این منطقه خبر داد.

مهدی آبروش اظهار کرد: منطقه آزاد چابهار همه‌ ساله در ایام نوروز میزبان گردشگرانی است که از نقاط مختلف کشور به اینجا آمده‌اند و تنها بندر اقیانوسی ایران را به عنوان مقصد نوروزی خود برگزیده‌اند.

وی افزود: بخش مهمی از گردشگران را مسافرانی از شهرهای مختلف استان تشکیل می‌دهند و براساس نظرسنجی‌ها و بررسی‌های به عمل آمده، این مسافران متقاضی و علاقه‌مند به حضور و یا تماشای برنامه‌های تفریحی و ورزشی بوده و همواره استقبال کم‌نظیری از رویدادها و برنامه‌ها کرده‌اند.

به گفته آبروش، کمیته اجتماعی و سلامت ستاد دائمی سفر سازمان منطقه آزاد چابهار به‌عنوان متولی برگزاری برنامه‌های تفریحی و ورزشی نوروز همچون سال‌های گذشته ۹رویداد ورزشی-تفریحی شامل مسابقات رالی اتومبیلرانی، موتور کراس، پنالتی‌زنی و روپازنی، مچ‌اندازی، طناب‌کشی، ساخت مجسمی‌های شنی و پرواز بادبادک‌ها و از همه‌مهم‌تر مسابقه قوی‌ترین مردان گردشگر را در ایام نوروز برای گردشگران در نظر گرفته بود.

رئیس کارگروه اجتماعی و ورزش ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: در اقدامی خلاقانه و مبتکرانه که برای نخستین بار در کشور انجام گرفت، برگزاری مسابقه بزرگ قوی‌ترین گردشگر نوروزی منطقه آزاد چابهار را در محل تفرجگاه پلاژ ساحلی تیس در ایام نوروز در دستور کار قراردادیم که استقبال خوبی از آن شد.

 

استقبال گردشگران نوروزی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی چابهار

رئیس کمیته ساماندهی روستاها ستاد دائمی خدمات سفر سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی با چیدمان سنتی، امکانات رفاهی مناسب و نرخ ارزان نسبت به سایر اماکن اقامتی در روستاهای هدف گردشگری شهرستان‌های چابهار و کنارک باعث جذب مسافرین نوروزی شده است، افزود: در نوروز‌۹۸ این مراکز اقامتی با استقبال خوبی از سوی گردشگران مواجه شد.

عبدالوحید پایدار اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کاشانه‌های مهمان روستاهای هدف گردشگری تیس، پزم، گواتر، بریس، درک و تنگ در نوروز‌۹۸ شاهد پذیرش شمار زیادی از مسافرین بودند.

پایدار اظهار کرد: طبیعت‌گردی همراه با اقامت در روستاها، امروز به یکی از روبه رشدترین بخش‌ها در صنعت گردشگری تبدیل ‌شده که اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز در حال حاضر طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: برای نوروز‌۹۸، تعداد ۳۲اقامتگاه بوم‌گردی و کاشانه مهمان در روستاهای هدف گردشگری کار پذیرایی از مسافران را برعهده داشتند که در آنها امکانات رفاهی به‌ طور ویژه تعبیه ‌شده بود.

وی تنوع قومیتی و فرهنگی و نیز وجود جاذبه‌های طبیعی را از مزیت‌های گردشگری روستاها برشمرد و افزود: بوم‌گردی، راهی برای احیای سنت‌ها و آئین‌های قدیمی است که این مهم در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کاشانه‌های مهمان شهرستان چابهار و روستاهای هدف گردشگری به نمایش گذاشته ‌شد.

رئیس کمیته ساماندهی روستاها ستاد دائمی خدمات سفر سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: گردشگران در این اقامتگاه‌ها می‌توانند از فرهنگ، آداب ‌و رسوم و آیین‌های بکر و دست‌ نخورده مناطق سیستان و بلوچستان، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستاییان، صنایع‌دستی زنان و مردان روستانشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه‌های گردشگری این مناطق بهره‌مند شوند.

وی گفت: استفاده از طبیعت بکر روستاها، خوردن غذاهای کاملا سالم و ارگانیک که در محل تولید می‌شود بدون هیچ‌گونه افزودنی شیمیایی یا ماده نگه ‌دارنده، لمس یک زندگی ساده و سنتی روستایی، شرکت در فعالیت‌های روزانه روستایی و خرید تولیدات دامی و صنایع‌دستی ازجمله فعالیت‌هایی است که گردشگران داخلی و خارجی فقط در اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند تجربه کنند.

 

گزارش: سعید قربانی- هفته‌نامه اخبار آزاد مناطق شماره۲۵