چابهار یک نقطه مهم توسعه‌ای کشور می‌باشد/ چابهار به عنوان موتور توسعه شرق کشور مطرح است‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: فرودگاه چابهار در حال حاضر وضعیت نامناسبی دارد و به هیچ وجه شایسته مردم منطقه و در عین حال مسافران و گردشگران نیست. به گزارش اخبار آزاد مناطق، عبدالرحیم کردی افزود: چابهار به عنوان یک مقصد گردشگری و یک نقطه مهم توسعه‌ای کشور طی سال‌های اخیر، از رشد چشمگیر […]

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: فرودگاه چابهار در حال حاضر وضعیت نامناسبی دارد و به هیچ وجه شایسته مردم منطقه و در عین حال مسافران و گردشگران نیست.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، عبدالرحیم کردی افزود: چابهار به عنوان یک مقصد گردشگری و یک نقطه مهم توسعه‌ای کشور طی سال‌های اخیر، از رشد چشمگیر مراجعات و رفت و آمد‌ها برخوردار بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی است، گفت: ظرفیت فعلی این فرودگاه پاسخگوی حجم پروازها و رفت و آمدها به منطقه نیست.

کردی افزود: برای داشتن منطقه آزاد با مقیاس و قواره بین‌المللی در منطقه، نیازمند یک فرودگاه با خدمات و امکانات خوب در قدم اول و در مرحله بعدی به یک فرودگاه سویل است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای منطقه گفت: به طورکلی در کوتاه‌مدت بازسازی سالن ترمینال مسافربری فرودگاه چابهار در دستورکار قرار گرفته؛ چون این فرودگاه از وضعیت نامناسبی برخوردار بوده و به هیچ‌وجه شایسته مردم منطقه و در عین حال مسافران و گردشگران نیست.

کردی اظهار داشت: عملیات بازسازی این سالن از اوائل اردیبهشت‌ماه سال جاری با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت بهره‌بردار فرودگاه، نیرو هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری آغاز می‌شود.

وی گفت: پروازها از اردیبهشت‌ماه به فرودگاه نظامی منتقل و در یک بازه زمانی حداکثر دو ماهه بازسازی ترمینال فعلی انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: براساس توافق دیگری که با نیروی هوایی صورت گرفته، ۲۵۰هکتار از اراضی انتهای پایگاه هوایی به منظور احداث یک ترمینال مسافری غیرنظامی خریداری شده است.

کردی گفت: این ترمینال از باند و برج مراقبت فعلی فرودگاه استفاده خواهد کرد.

 

رشد درخواست سرمایه‌گذاری در چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: طی سال‌های اخیر، رشد سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی را در بندر چابهار داشته‌ایم.

کردی افزود: اکنون ۱۳۰واحد فعال سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: بهترین مسیر برای حمل و نقل ۹درصد تجارت جهان از طریق سواحل شمالی دریای عمان یا همان سواحل مکران است که به بیش از ۱۰۰میلیون تن در سال می‌رسد‌.

کردی افزود: سهم بازار عمده «آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا»، «اتحادیه عرب و آفریقا» و «شرق آسیا» مورد توجه تولیدکنندگان جهانی است؛ اما جای مشترکی که دسترسی به همه این بازارها در آن بهینه باشد، چابهار است‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: ۷۰۰کیلومتر از سواحل مکران از جاسک تا چابهار در اختیار ایران است که ظرفیتی عظیم برای کشور به شمار می‌رود‌.

به گفته کردی، نقطه تلاقی ۲سند توسعه سواحل مکران و سند توسعه محور شرق (که در دهه۶۰ به آن تاکید شده) چابهار است که امروز به عنوان موتور توسعه شرق کشور مطرح است‌.

وی افزود: در سال‌های گذشته توافق‌نامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان، حد و اندازهای بین‌المللی به آن داده و امروز مهم است تا این منطقه بتواند در یک مسیر آرام و مطمئن به توسعه خود ادامه دهد‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: امروز پروژه‌های چابهار فقط روی کاغذ نیستند، جاده‌های این منطقه نیز امروز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و مراحل ارتقای کیفیت خود را پشت سر می‌گذارد و مطالعات آزادراه چابهار به کنارک در حال اتمام است‌.

کردی افزود: نگاه دولت در سال‌های اخیر به توسعه همه‌جانبه سواحل مکران به ویژه شهر چابهار به عنوان اصلی‌ترین کانون فعالیتی این سواحل معطوف شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این مورد عنایت ویژه‌ای دارند‌.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: کار کارشناسی ویژه‌ای روی چابهار انجام شده و در مسیر خاصی دنبال می‌شود و نگاه و هدف حاکمیت و دولت بر رفع موانع و مشکلات این شهر است.