انتصاب سرپرست معاونت اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

کارنامه سیاه احمد جمالی در دبیرخانه شورایعالی و مصائب اشتباهات وی برای فعالین اقتصادی

باید تصریح کرد، عملکرد سیاه احمد جمالي در دوران مسئولیتش در دبیرخانه، برای فعالین اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین این رسانه به‌عنوان رسانه تخصصی مناطق آزاد و برملا کننده ابطال‌ قوانین مناطق آزاد، روشن و شفاف است و تا سال‌ها و شاید تا روزی که مناطق آزاد در این کشور فعالیت می‌کنند، باید تاوان اشتباهات آقای جمالی را بپردازند.

با حکم حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «محمد صفری» به عنوان «سرپرست معاونت اقتصادی این دبیرخانه» منصوب شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، در این مراسم همچنین از زحمات «احمد جمالی» معاون سابق اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تقدیر شد.

باید تصریح کرد، عملکرد سیاه احمد جمالی در دوران مسئولیتش در دبیرخانه، برای فعالین اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین این رسانه به‌عنوان رسانه تخصصی مناطق آزاد و برملا کننده ابطال‌های قوانین مناطق آزاد، روشن و شفاف است و تا سال‌ها و شاید تا روزی که مناطق آزاد در این کشور فعالیت می‌کنند، باید تاوان اشتباهات آقای جمالی را بپردازند.

بخش کوچکی از دستاوردهای کلان احمد جمالی به شرح زیر است:

◀ خالق تراز تجاری مثبت همه مناطق آزاد ایران

این ادعا طی سال‌های اخیر درحالی مطرح شده که براساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، تراز تجاری اغلب مناطق (شاید به‌جز یک منطقه آزاد) منفی بوده است.

 

تاسیس، راه‌اندازی شعب و یا ایجاد نمایندگی بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در مناطق آزاد

این سخنان از اساس کذب نیز که از دوران دبیری مرتضی بانک تا‌کنون درحالی به کرات مطرح شده که در سال۱۳۹۷، ماده‌۱۸ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد (آیین‌نامه اجرایی عملیات و معاملات پولی و بانکی در مناطق آزاد) با نظر (شورای فقهی) شورای نگهبان (به دلیل این‌که از مصوبه مجمع تشخیص بیش از ۱۸سال می‌گذرد و باید مصوبات مجمع دارای زمان بوده باشد، بنابراین ادامه این قانون بدون طی مراحل قانونی جدید “خلاف شرع” دانسته شد) و رای دیوان عدالت اداری ابطال شده است.

این رسانه به دفعات درخصوص ابطال این قانون و آیین‌نامه گزارش تهیه نموده و به تمامی دبیران، معاونین و مدیران دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد هشدار داده و گوش‌زد کرده که وعده خلاف قانون ندهید؛ اما ظاهرا اهتمام آقای جمالی بیشتر و اجرای شو رسانه‌ای مطلوب‌تر بوده است.

 

تاسیس بیمه‌های بین‌المللی در مناطق آزاد

 

راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد (خصوصا در جزیره کیش)

سرنوشت بیمه و بورس بین‌الملل نیز همچون بانک‌های خارجی مشخص است؛ چراکه هم شامل قوانین ابطال شده مناطق آزاد می‌شود و مهم‌تر آنکه با وجود تحریم‌های بین‌المللی و عدم پذیرشFATF، مباحث مطرح شده فوق را با یک آرزوی محال تبدیل می‌کند.

 

چشم بستن بر روی لغو معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

در سال۱۴۰۰ و درحالی که کشور در فضای ملتهب انتخابات ریاست جمهوری بود، مجلس (با محوریت نایب رئیس وقت کمیسیون اقتصادی که آقای سیداحسان خاندوزی باشد) موضوع حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را طرح کرد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به‌جای پیگیری در جهت حذف این طرح، چشم‌هایش را بست تا با روی کارآمدن دولت سیزدهم این پیشنهاد مجلسیان به قانون گردد و از دی‌ماه سال۱۴۰۰ نیز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد اجرا قرار گرفت و عاملی شد برای فرار سرمایه‌گذاران و یا ورشکستی بخش عظیمی از واحدهای تولیدی در این مناطق.

 

خداقوت جناب جمالی؛ با امید به اینکه در پیشگاه پرودگار پاسخگوی کارنامه درخشان خود‌ در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باشید؛ چراکه در دولت کسی یقه شما را برای اهمال‌کاری‌های‌تان نگرفت؛ زیرا بر مدار مخالفین با مناطق آزاد پیش رفتید.