گزارشی از عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در دولت تدبیر و امید:

کارنامه پربار منطقه آزاد کیش در آستانه قرن نو

جزيره زيباي كيش با برخورداري از جاذبه‌هاي طبيعي و موقعيت بي‌بديل جغرافيايي در گستره آب‌هاي فيروزه‌اي خليج فارس و داشتن زيرساخت‌هاي مناسب مي‌تواند به مهم‌ترين مقصد گردشگران داخلي و خارجي و فرصتي مناسب براي سرمايه‌گذاري تبديل شود‌.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، وجود امکانات اقامتی و زیرساخت‌های گردشگری ازجمله ۵۲هتل با بیش از ۱۳هزار تخت در جزیره کیش، عدم نیاز به دریافت روادید برای سفر ایرانیان خارج از کشور و گردشگران خارجی‌، برخورداری از خطوط پروازی و حمل و نقل دریایی میان کیش با کشورهای حوزه خلیج فارس، از مزیت‌های اقتصادی و زیرساخت‌های گردشگری ازجمله گردشگری سلامت در جزیره کیش است. ذکر این نکته لازم است که علاوه بر هتل‌های فعال در جزیره، ۶۰هتل جدید نیز در دست ساخت است که ظرفیت‌های اقامتی جزیره را در آینده به شدت افزایش خواهد داد‌.

 

نگاه به نسل ششم مناطق آزاد

عمده مناطق آزاد در دنیا زمانی شکل گرفتند که اقتصادها بسته بودند و برای اینکه کشورها بتوانند در صحنه بین‌المللی نقش ایفا کنند، مناطق آزاد را شکل دادند تا مسیری برای ارتباط با اقتصاد جهانی داشته باشند. البته اقتصاد جهانی در آن روز تا این حد جهانی و مرتبط به هم نبود.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی، صادرات و جذب فناوری سه هدف اولیه برای تشکیل مناطق آزاد بود و اینگونه نسل اول مناطق آزاد با محور تجارت شکل گرفتند. نسل دوم، تولیدمحور شد. نسل سوم که هنوز در ایران با آن فاصله داریم، به خدمات مربوط می‌شود. این خدمات با خدمات مالی، لجستیک و بیمه‌ای آغاز شد و امروز به گردشگری و دیگر حوزه‌ها توسعه و تسری پیدا کرده است.

همان‌ طور که اقتصاد توسعه پیدا کرد، این مناطق هم دچار تغییر و تحول شدند. با مطرح شدن اقتصاد دانش‌بنیان، مناطق آزاد هم به همین سمت ‌و سو رفتند. البته در این سیر، همواره مناطق آزاد از سرزمین اصلی یک گام جلوتر بودند.

نسل پنجم، مناطق آزاد جامع است، مانند نمونه‌هایی از آن که در دبی و چین ایجاد شده‌اند. فعالیت‌ها در این مناطق دانش‌محور و نوآور است.

نسل ششم آنها «کلاس بردر» هستند که با عنوان اقتصاد مرز شناخته می‌شوند؛ یعنی به جای اینکه برای مرزها هزینه امنیتی بپردازیم، از آنها در حوزه اقتصادی استفاده می‌کنیم.

اغلب مناطق آزاد امروز ایران در نسل اول و دوم قرار دارند و به دنبال پیدا کردن راهکاری برای حل چالش‌های نسل سوم هستند. با این حال با نگرش تازه شکل گرفته در سازمان منطقه آزاد کیش که منبعث از ذهنی نو و باز نسبت به نقش‌آفرینی‌های تازه است، کیش در تلاش است تا نسل ششم مناطق آزاد در دنیا را پیاده‌سازی و اجرا کند. رسیدن به این جایگاه، نیازمند آن است که با ذهن باز و نو به مناطق آزاد نظر کنیم.

 

اتصال کیش به بازار سرمایه

آسیب‌های مخرب غول نقدینگی بر کسی پوشیده نیست. سیلابی که در صورت فقدان برنامه‌ریزی به هر سو حرکت نماید، جز ویرانی و به هم خوردن معادلات اقتصادی، حاصلی ندارد. این تهدید اما، با تمهیداتی قابلیت تبدیل شدن به فرصت را دارد‌، هدایت اصولی بخشی از آن به ابرپروژه‌های بخش حاکمیتی و همچنین خصوصی در مناطق آزاد که با تامین نقدینگی، علاوه بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بالفعل کرده و مناطق آزاد را با رونق روبه‌رو خواهد ساخت. این فرآیند مولفه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری بلندمدت، شفاف و قابل نظارت را داراست.

بنابراین با طراحی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد از یکسو و معرفی پروژه‌های نیمه‌تمام از سوی دیگر‌، در گام نخست نیازمند موردی برای سرمایه‌گذاری هستند تا برای بلندمدت بتوانند سرمایه‌گذاری مطمئن انجام دهند. در عین حال شفافیت پروژه مدنظر سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا سرمایه‌گذاران بتوانند در هر زمانی از روند سرمایه‌گذاری، فرآیند آن، ارزش افزوده آن و… اطلاع یابند. در همین راستا، نظارت مقامی مستقل که وظایف قانونی نظارت بر سرمایه‌گذاری و روند آن دارد نیز، موجب اطمینان بخشی سرمایه‌گذار است و او را برای سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند‌‌.

این فاکتورها، مشخصات بازار سرمایه است که در اقتصاد‌های پیشرفته جهان، بهترین مسیر برای سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای است. بازار سرمایه با طراحی ابزارهای نوین تامین مالی، منابع اندک را جمع‌آوری و در قالبی استاندارد به سمت تولید یا ارائه خدمات رهنمون می‌سازد. بنابراین، این امکان وجود دارد تا سرمایه‌گذاران با هر میزان دارایی، در این امر مشارکت و از بازدهی مناسبی برخوردار شوند.

در عین حال با وجود بازار ثانویه، سرمایه‌گذاران در هر زمانی می‌توانند دارایی مالی خود را به وجه نقد تبدیل کنند که این نقد شوندی سریع، آسان و بدون هزینه در هیچ بازار دیگری وجود ندارد. ارائه صورت‌های مالی در مقاطع و دوره‌های مشخص‌، ایجاد سایت اطلاع‌رسانی خاص برای هر مورد سرمایه‌گذاری، حسابرسی صورت‌های مالی توسط حسابرسان معتمد و وجود سایر ارکان هر نوع ابزار مالی‌، نشان از شفافیت فرآیند سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌پذیر را در مقابل سرمایه‌گذار پاسخگو می‌داند. با این حساب سرمایه‌گذار در هر لحظه‌ای از شرایط سرمایه‌گذاری مطلع و می‌توانند در مورد روند سرمایه‌گذاری خود تصمیم‌گیری نماید.

این در حالی است که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر بر بازار سرمایه‌، از مدرن‌ترین ابزار نظارتی برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران، برای اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران استفاده کرده و با دقت و هوشیاری حافظ منافع ایشان خواهد بود. اتمام به موقع پروژه‌ها با میزان سرمایه‌گذاری قابل قبول، شفافیت مالی، خلق ثروت و بازدهی مناسب، کنترل نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت تولید و خدمات بدون واسطه، ازجمله ویژگی‌هایی است که از اتصال مناطق آزاد با بازار سرمایه حاصل می‌شود که سازمان منطقه آزاد کیش با بهره‌مندی از این ویژگی توانسته است با تشکیل کمیته‌های فنی و برخورداری از متخصصان امر این اتصال را برقرار نماید. انتشار اوراق صکوک از طریق بازار فرابورس ایران برای نخستین بار در تاریخ مناطق آزاد کشور و ایجاد صندوق زمین و ساختمان و طراحی ابزارهایی از این دست برای تامین مالی پروژه‌های کیش، ازجمله دستاورد‌های اتصال بازار سرمایه به مناطق آزاد است‌‌.

 

راه‌اندازی دو صندوق جدید

موضوع مهم و یکی دیگر از کارهای بزرگ صورت گرفته در این دوره، شناسایی املاک و مستغلات و دارایی‌های سازمان منطقه آزاد کیش است. در این راستا بانک جامع املاک سازمان تهیه شده تا روشن و واضح شود چه چیزهایی در تملک سازمان است و چه حدود و ثغوری دارند. گروه کارشناسان در حال نهایی سازی و به‌روز‌رسانی آن هستند‌‌.

راه‌اندازی دو صندوق در زمینه «املاک و مستغلات» و «زمین و ساختمان»‌ نیز در دستورکار است. این صندوق‌ها در نوع خود اولین در کشور و مناطق آزاد هستند. صندوق املاک و مستغلات یک صندوق سرمایه‌گذاری است. سازمان منطقه آزاد کیش در حال حاضر یکسری املاک و مستغلات نظیر مجموعه عظیم نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، غرفه‌های تجاری، مراکز تفریحی و خدماتی و مواردی از این دست را داراست که فعلا بنای فروش آنها را ندارد، اما می‌تواند از آنها اجاره دریافت کند. در طرح جدید، همه آنها وارد صندوق می‌شوند. صاحبنظران و کارشناسان می‌دانند که پراکنده بودن ظرفیت‌ها، تولید ارزش نمی‌کند. در روند متمرکز‌سازی، مدیریت تخصصی و مدیریت بهینه صورت نمی‌گیرد. وقتی اینها وارد صندوق شوند، علاوه بر درآمدزایی روال‌مند که در حال انجام است، با این ظرفیت یا پشتوانه، می‌توان تامین مالی کرد و ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد نمود.

صندوق ارکان مستقل خود را همچون، مدیر، ناظر، حسابرس و… دارد و تخصصی اداره می‌شود. در صندوق، امور بازسازی، واگذاری، اجاره، خرید، تملک، ساخت و… به طور روشمند و آگاهانه دنبال می‌شود. بنابراین برای صندوق، ارزش افزوده ایجاد می‌شود و سود سرمایه‌گذاران هم روی یونیت محاسبه خواهد شد.

در مورد روند پیشرفت کار، باید بگوییم درخواست راه‌اندازی صندوق ارائه شده و فرآیند در سازمان بورس و اوراق بهادار، مراحل نهایی خود را سپری می‌کند. مبلغ سرمایه پیشنهادی سازمان منطقه آزاد کیش برای صندوق املاک و مستغلات، ۲۰هزار میلیارد تومان است. در شکل جدید که به دنبال آن هستیم، اگر برخی از فعالان اقتصادی بخواهند تامین مالی کنند و در عین حال نخواهند همه دارایی‌شان از دست برود، می‌توانند در این صندوق، تمام یا بخشی از دارایی‌شان را بفروشند و پول بگیرند یا بجای آن واحد یا یونیت صندوق را دریافت کنند. صندوق می‌تواند آن را سریع نقد کند؛ چون قابلیت نقدشوندگی صندوق بالا است.

این اقدام برای نخستین بار است که در کشور اجرا می‌شود. البته این روش، در دنیای توسعه یافته و کشورهای پیشرفته متداول و جذاب است. همچنین سازمان منطقه آزاد کیش در حال پیگیری انتشار ۵۰۰میلیارد تومان اوراق خرید دین از طریق بازار سرمایه است.

 

ترمینال جدید فرودگاه کیش

نگاه همسو و همنوا در سازمان منطقه آزاد کیش، این است که بازار سرمایه فرصت بی‌نظیر پیش‌رو است که باید از آن برای توسعه جای جای کشور استفاده کرد و همگی در این زمینه مسئول هستیم. با همین عرضه اوراق صکوک به عنوان یکی از روش‌های تامین مالی بود که طرح ملی احداث و تکمیل ترمینال بزرگ مسافربری کیش را که ۴سال راکد مانده بود، فعال شد و در بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در این اقدام به عنوان یک دستاورد قابل تحسین از سوی عالی‌ترین مقامات کشور و شورای عالی مناطق آزاد، با جذب ۳۰۰میلیارد تومان به تامین نیازها و تجهیزات پرداخته شد و خوشحالیم که بگوییم با وارد مدار شدن این طرح که بهترین و مدرن‌ترین فرودگاه ایران خواهد بود، کیش به هاب سوم هوایی کشور پس از فرودگاه‌های مهرآباد و امام(ره) تبدیل می‌گردد.

ترمینال کنونی کیش ظرفیت جابجایی ۱٫۸میلیون نفر در سال را داراست که با افتتاح ترمینال جدید با ظرفیت ۴٫۸میلیون نفر، رقم نهایی قابل جابجایی به ۶میلیون نفر می‌رسد. عدم‌النفع صورت گرفته در سال‌های پیشین، زیانی است که به اقتصاد وارد شده و مانعی برای رونق و آبادانی بیشتر در این جزیره است. جای تردید نیست که باید با استفاده از انواع ظرفیت‌ها و به کارگیری روش‌های خلاقانه و موثر، وضعیت را بهبود ببخشیم. سازمان‌های فردا، سازمان‌های چابک، هوشمند و منعطف هستند و همه باید برای نیل به افق‌های بزرگتر، همراه با نیروی انسانی ارزشمند خود چنین مسیری را طی کنیم.

 

توسعه نوآوری

واقعیت آن است که اقتصاد امروز و در فضای به شدت رقابتی شده، با روش‌های سنتی به موفقیت نمی‌رسد. یکی از عناصر مهم و اساسی در ساز و کار جدید، توجه به عنصر نوآوری و فناوری و تقویت زیست بوم دانش‌بنیان در کشور است. در این راستا، با هماهنگی و همراهی ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با حمایت‌های سازمان منطقه آزاد کیش و با همکاری دانشگاه‌های مستقر در این منطقه، مرکز نوآوری کیش به عنوان نخستین نمونه در تمام مناطق آزاد و ویژه کشور راه‌اندازی شد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری براساس ضروریات فوق و مبتنی بر ماموریت‌های کلانی که در جهت توسعه و تقویت زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان دارد، حمایت از ایجاد مراکز نوآوری را در دستورکار خود قرارداده است که یکی از این مراکز، «برج نوآوری کیش» است که طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان این معاونت، صندوق نوآوری و شکوفایی و سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد شده است و براساس مکانیزم‌هایی، در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق و شرکت‌هایی که مستقر در پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور هستند، قرار خواهد گرفت.

با توجه به مزیت‌هایی از قبیل مشوق‌های قانونی متنوع، تعداد دانشگاه‌ها، دانشجویان، شرکت‌های بزرگ و کوچک تولیدی و خدماتی، دسترسی آسان به بازارهای بین المللی، زیرساخت‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری، حجم بالای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی که منطقه آزاد کیش دارد، یقینا توسعه این برج می‌تواند سکوی صادراتی بسیار مناسبی برای کالاها و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان شود و از این طریق علاوه بر توسعه کسب و کار شرکتی، عناصر اقتصاد ملی از قبیل اشتغال، بازار کالا و خدمات و حتی بازار پول متعادل شده و در سطح منطقه‌ای و ملی شاهد شکوفایی اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود.

علاوه بر مزیت‌های محتوایی این برج از قبیل تمرکز بر اقتصاد دیجیتال و هوشمند‌سازی، وجود کلیه عناصر زیست‌بوم نوآوری، بستر شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های اولویت‌دار، محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان، لازم است به این نکته اشاره شود که برج مذکور در یازده طبقه با مساحتی حدودا ۸۰۰۰مترمربع و در بهترین نقطه جغرافیایی کیش واقع شده است که براساس اولویت و نیازهای فناورانه منطقه و فضای مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی و بدون گرفتن اجاره‌بهاء در اختیار قرار خواهد گرفت‌.

فین‌تک و مالی، حمل و نقل هوشمند، گردشگری، شهر هوشمند، پسماند و محیط زیست، دریایی و دریانوردی از حوزهای اولویت‌داری هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استقرار در برج نوآوری کیش، نوآوری‌های مورد نظر خود را تا مرحله تحقق دنبال کنند. نهادهای زیست‌‌بوم نوآوری شامل شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و یا دارای سابقه استقرار در پارک‌های علم و فناوری و  شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند مستقیما درخواست خود را برای حضور در این برج به سازمان منطقه آزاد کیش ارائه نمایند.

همچنین با دریافت مجوز صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و بر‌اساس مصوبه هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، صندوق پژوهش و فناوری این سازمان در مرکز نوآوری کیش مستقر می‌شود. فناوری نوین و شناسایی ظرفیت‌های موجود در این حوزه بسیار مهم است. در سطح کشور با فضای فیزیکی محدود و موضوعات متعدد، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف سازمان منطقه آزاد کیش فراهم شده است. با توجه به این که بیش از ۹۰درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی در کیش تحقق یافته است، بنابراین بخش عمده تقاضایی که می‌تواند برای این شرکت‌ها ایجاد شود، توسط بخش خصوصی است. دریا، اقتصاد دریا، سواحل، تفریحات دریایی و محیط زیست دریایی ازجمله محورهای مورد تاکید سازمان منطقه آزاد کیش در مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری کیش است.

با همکاری هیات امنا، سازمان منطقه آزاد کیش، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی؛ هوشمند‌سازی و ساماندهی سواحل در دستورکار این مجموعه قرار گرفته است. درخصوص مجموعه فراخوان‌های صادر شده به مرکز نوآوری کیش، از ۱۶۷درخواست صادر شده به این مجموعه، ۸۰مورد از درخواست‌ها واجد شرایط بودند و تمام مصاحبه‌ها انجام شده است.

 

ساماندهی سواحل کیش

یکی از وجوه ممتاز کیش با شهرهای سرزمین اصلی، دارا بودن دریا و سواحل مرجانی است. علاوه بر تمایز با سرزمین اصلی، کیش یکی از چند نقطه در جهان با بیشترین درصد اکسیژن خالص است و همین تفاوت است که این جزیره مرجانی را برجسته می‌کند. ارتقاء کیفیت‌های بصری و خدمات گردشگری، تقویت سرزندگی در طول نوار ساحلی‌، افزایش بهره‌وری از فضای ساحلی در تمامی ساعات شبانه‌روز و فصول مختلف، تامین حس ایمنی و آرامش محیطی در طول نوار ساحلی، حفظ محیط زیست و پرهیز حداکثری از انحصاری کردن سواحل، از برنامه‌های مورد نظر این سازمان است.

سازمان منطقه آزاد کیش برای بهبود چشم‌انداز و بهره‌برداری اصولی از سواحل مرجانی کم‌نظیر جزیره، با کمک مشاورین زبده به طرحی تازه رسید که مبنای عمل در واگذاری‌ها، بهره‌برداری و فعالیت‌های توسعه‌ای باشد. طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره‌برداری اصولی از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد کیش در طرح ساماندهی سواحل جزیره است.

چنین ظرفیت‌هایی طی سال‌ها مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است. اما از ابتدای دولت تدبیر و امید، این موضوع مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و در دستورکار سازمان است تا با تلفیق ایده‌ها و مطالعات انجام شده، کاری ماندگار در جزیره انجام گردد. چارچوب‌های کلی ما در طرح ساماندهی سواحل ماه‌ها پیش با مشاوران مطرح شده و کاملا واضح است و بر این امر تاکید داریم که مطالعات و بهره‌برداری از ساحل زیبای کیش به عنوان اصلی‌ترین ظرفیت ما، با کیفیت هرچه تمام‌تر انجام شود.

طراحی مناسب، اجرای مطلوب و بهره‌برداری اصولی از سواحل یک اصل است. در این راستا رعایت حریم و بحث‌های زیست محیطی حتما در طرح ساماندهی سواحل لحاظ خواهد شد. در سواحل شرقی نیز کارهای بسیار مهمی انجام شده یا در حال انجام است که اولویت اول سازمان برای ساماندهی نیز محسوب می‌شود. شرکت عمران، آب و خدمات کیش در این زمینه به طور جدی فعال است و اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است. عقب‌نشینی مجموعه‌ها از سواحل انحصاری بر مبنای قانون و نیز ایجاد اسکله‌های جدید و تعریف مسیرهای تازه پیاده‌روی، جان تازه‌ای به کیش داده است و این موضوع توسط شرکت عمران، آب و خدمات کیش به طور جدی و اساسی در حال توسعه و گسترش است و خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی داشته است.

 

در آستانه ورود به قرن تازه شمسی

جزیره کیش در دهه‌های گذشته، مورد توجه سیاستگذاران کلان کشور بوده و به دلیل حساسیت بالا و توجه لازم، به لحاظ بسیاری از شاخص‌ها از سرانه کشوری وضعیت بهتری دارد. آنچه در دوره اخیر مورد توجه قرار گرفته، تکمیل حلقه‌های توسعه یافتگی در این خطه بوده است.

در این زمینه سخن بسیار است؛ اما اگر بخواهیم کوتاه به موارد مهم اشاره کنیم، باید گفت که کیش در شرایط تازه، به دنبال نقش‌آفرینی در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی است. توجه به موضوع فناوری و نوآوری و تقویت بخش علمی و دانشی در این جزیره، کیش را به هاب علمی منطقه در سالیان بعد تبدیل می‌کند. در عین حال، استفاده از سرمایه‌های داخلی توسط سرمایه‌گذاران خوشنام و نیز تکیه بر بخش خصوصی واقعی نیز در طرح‌های اقتصادی با ساز و کاری دقیق دنبال شده است.

حمایت از تولیدات با فناوری بالا و ارزش افزوده قابل توجه جهت تغییر کارکرد این خطه از واردکننده کالاهای مصرفی به محصولات صادراتی کیفی نیز به طور جدی دنبال شده و بر این اساس، خوشحالیم که بگوییم در حال حاضر بیش از ۳۰۰شرکت به تولیدات محصول صادراتی در کیش مشغول هستند و این روند با تقویت زیست‌بوم دانش‌بنیان روبه رشد است.

مسئله مهم دیگر، اهتمام فوق‌العاده به موضوع محیط زیست بوده و مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش، تحت هیچ شرایطی از حفظ محیط زیست کوتاه نمی‌آید. برای تقویت فرهنگ حفظ محیط زیست نیز سوگندنامه‌ای تهیه شده که پذیرش و رعایت آن جزء اصول کیشوندی قرار خواهد گرفت. امید می‌رود نگرش ایجاد شده، منجر به توسعه پایدار کیش شده و به عنوان الگویی، در سایر نقاط کشور تعمیم یابد.

 

راهبردهای نو

امروزه مناطق آزاد کشور نمونه موفقی از تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند. تسری قوانین سرزمین اصلی به مناطق آزاد یکی از مشکلاتی است که روند توسعه این مناطق  را کند می‌کند.

نکته مهم دیگر آن است که همت و اهتمام سازمان‌های مردم‌نهاد و جامعه مدنی به عنوان مهم‌ترین عامل توسعه اقتصادی در کشور است. این موضوع در کیش نیز قابل مشاهده است و عزم راسخ در بخش غیردولتی، نویدبخش اتفاقات خوب در آینده‌ای نزدیک برای جزیره است تا بستر رقابت با مناطق همجوار بیش از پیش فراهم شود‌‌.

تحلیل اقتصاددانان و صاحب‌نظران این بود که یکی از موانع سرمایه‌گذاری در کشور، عدم وجود قانون کار بود و سال‌ها پیش به همت معاونت کار و امور اجتماعی مقررات کار شکل گرفت و در پی آن اقدامات اساسی مهم و ضروری انجام شد که نقش بسزایی در شکل‌گیری قوانین کار داشت و در نهایت معافیت از قانون کار برای مناطق آزاد میسر شد که کاری بس دشوار بود.

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده در نظریات مدیریتی این است که هدف برای سازمان‌ها مدنظر بوده یا همکاران و نیروی انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است، باید گفت که در تئوری جدید، انتخاب همکاران از اهداف بسیار مهم محسوب می‌شود، به ویژه در سازمان‌های خدماتی مانند کیش که قالب کاربری آن گردشگری است، نقش منابع انسانی بسیار بیشتر و پررنگ‌تر از بخش‌های فنی، صنعتی و تولیدی می‌باشد.

نیروهای یک سازمان در پایین‌ترین سطوح و رده‌ها هم نقش اساسی در شکل‌گیری روند توسعه و تعالی مجموعه دارند و پیشرفت‌ها مدیون و رهین همه همکاران است و نقش هیچ‌یک را نمی‌توان حذف کرد، به گونه‌ای که نقش راننده در سازمانی مثل کیش می‌تواند در تجربه تلخ و شیرین مهمانان تاثیر داشته باشد. سازمانی که می‌خواهد پایلوت و پیشرو باشد باید به همه نکات ریز و درشت توجه کند؛ امروز واژه‌ای به نام نیروی کار در مباحث مدیریتی نیست. در منابع انسانی پا را از موضوعات سطحی فراتر بگذاریم و معتقد باشیم، هر شخصی که مهارت و تخصصی پیدا کرد، به سرمایه اجتماعی تبدیل می‌شود.

راه‌اندازی سامانه کار و اشتغال را فرصتی مناسب برای صیانت از حق کارگران است. باید به سمت و سویی حرکت کنیم که واژه نیروی کار حذف شود و آنها سرمایه تلقی شوند و مهارت‌آموزی به عنوان یکی از دستور کارهای اصلی سازمان عملی شود. اتصال سامانه کار اشتغال کیش به سامانه پنجره واحد خدمات آزاد و ویژه اقتصادی اقدامی لازم است و این حرکت بزرگ راه ارتباط بین تمامی مناطق و سطح کشور خواهد بود.

سازمان منطقه آزاد کیش نظم در ارائه خدمات گردشگری، انظباط اداری، شفافیت، رونق فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و تکریم فعالان اقتصادی‌، سرمایه‌گذاران و ساکنان جزیره کیش و توجه به مزایای سامانه پنجره واحد خدمات مناطق آزاد را از محورهای مهم فعالیت دانسته و به سرانجام رساندن طرح‌های عمرانی نظیر ترمینال مسافربری و طرح‌های تقویت شبکه برق و آب و سایر طرح‌ها، تا پایان دولت دوازدهم، ماموریتی است که به جدیت برای آن تلاش خواهیم کرد‌.

توسعه فرودگاه کیش، تکمیل زیرساخت‌های ضروری در بخش تامین آب و برق، امکانات بندری، ترافیک شهری و توجه به ارتقاء سطح امکانات و تجهیزات در مراکز درمانی ازجمله طرح‌هایی است که با همراهی همکاران و ساکنان خونگرم کیش و تعامل خوب بخش خصوصی در این جزیره زیبا اجرایی خواهد شد.

کیش همیشه پذیرای همکاران و هموطنان خوب به ویژه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی خواهد بود و در هیچ شرایطی از ارائه خدمت به سازندگان کیش و فعالان عرصه رونق و آبادانی این جزیره کوتاهی نخواهد کرد. کیش در نوروز‌۱۴۰۰ با حفظ نظم و انظباط در ارائه خدمات مطلوب گردشگری به هموطنان می‌کوشد. از این رو، این جزیره برای کنش در برابر شرایط ناشی از کرونا در ایام نوروز، آمادگی کامل را اتخاذ کرده است.