امضاء تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان بهزیستی کشور:

کیش، پایلوت فعالیت‌های علمی و پژوهشی در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی

در نشست غلامحسین مظفری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با وحید قبادی‌دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور، تفاهم‌نامه فعالیت‌های مشترک دو مجموعه پس از بررسی ابعاد و زوایای مختلف، به امضا رسید.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مظفری در این خصوص اظهار داشت: شاید ابعاد گسترده فعالیت‌های سازمان بهزیستی کشور از چشم خیلی از افراد پوشیده باشد، اما به دلیل برون‌سپاری بیشتر فعالیت‌ها و مشارکت بخش خصوصی، دامنه فعالیت‌های این حوزه برای خیلی افراد مشخص شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: مردم در چنین اموری استقبال و رغبت زیادی ‌برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی دارند و در صورت اطلاع‌رسانی و توجیه صحیح در این زمینه، در ابعاد مادی معنوی مشارکت خود را نشان خواهند داد.

وی گستره فعالیت‌های سازمان بهزیستی را از نیازهای اساسی جامعه برشمرد و عنوان کرد: امثال ما کمتر به طور مستقیم با آن سر و کار داریم، بنابراین برای حل مسائل اینچنینی باید ساختاری هوشمند و هدفمند طراحی شود.

مظفری اظهار داشت: کیش به دلیل وجود ظرفیت‌های خوب و شرایط مساعد زیرساختی می‌تواند پایلوت فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای رفع معضلات این حوزه با برگزاری سمینار، کنفرانس، همایش‌ها یا گردهمایی مردم در تشکل‌های مردم‌نهاد در کل کشور باشد و با آسیب‌شناسی‌ها و پیدا کردن راه‌حل، برنامه‌ها را طراحی و اجرا کنیم و به کشور تعمیم دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه با تاکید بر اینکه مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش طبق ماده‌۶۵ و وظایف و مسئولیت اجتماعی که به آنها محول شده است باید در هر فعالیتی که به عنوان یک حرکت مشترک تلقی می‌شود مشارکت کنند، گفت: بر این اساس، شرایط برای انجام فعالیت و پروژه‌های ارزشمند نه تنها در کیش، بلکه سراسر کشور فراهم می‌شود و آثار و برکات خوبی در کمک به حل آسیب‌های اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست با اشاره به اینکه فعالیت‌های بهزیستی منطقه آزاد کیش وابسته به استان هرمزگان نبوده و در چارچوب سازمان مرکزی است، گفت: این تفاهم‌نامه با هدف تقویت فعالیت‌های سازمان بهزیستی در جزیره کیش امضا شد تا از این طریق، بسیاری از طرح‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی با تعاملات‌UNICEF ، UNDP، ‌UNFBA به عنوان پایلوت در جزیره کیش اجرا شود.

دکتر وحید قبادی‌دانا ماموریت اصلی سازمان بهزیستی را رسیدگی به افراد دارای معلولیت عنوان کرد و اظهار داشت: جمعیت هدف این حوزه در کیش محدود و در حدود ۱۰۰نفر است که با توجه به امکانات خوب جزیره، برنامه‌های اجتماع‌محور این حوزه برای توانبخشی این جامعه هدف قابل اجرا است.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی برای مناسب‌سازی و ایجاد پایلوت‌ها با توجه به موضوعات شهروندی کیش انجام شده است، عنوان کرد: کیش ظرفیت توسعه در این حوزه را دارد تا با الگوسازی‌ها در زمینه نگهداری افراد سالمند، به عنوان جزیره دوستدار سالمندان و معلولین معرفی شود که می‌توان این طرح را در ابعاد ملی و بین‌المللی به مرحله عمل رساند.

قبادی‌دانا با اشاره به اینکه ایجاد امکانات و انجام برخی فعالیت‌ها که در سطح کشور محدودیت دارد می‌تواند به خوبی در کیش شکل گیرد، افزود‌: ایجاد دفاتر و مراکز ارائه خدمات بهزیستی در کیش که تلفیقی از خانه‌های بهداشت و دفاتر و پیشخوان‌های دولت است، طرح‌های بسیار موثری برای افزایش دسترسی جامعه هدف به این امکانات است که خواسته‌هایشان را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان، شفاف‌سازی، مبارزه با فساد و جوانگرایی را از اهداف اصلی این سازمان بیان کرد و گفت: با توجه به گستردگی فعالیت‌های بهزیستی و قابلیت‌های زیاد این جزیره در اجرای طرح‌های ملی و بین‌المللی، امیدوارم با همکاری‌ها و تعاملات خوب میان سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان بهزیستی کشور، گام‌های بزرگی برای خدمات بیشتر برداشته شود.