گزارشی از عملکرد موفق سازمان منطقه آزاد انزلی در مقابله با کووید19:

گام به گام در مسیر شکست ویروس کرونا در منطقه آزاد انزلی

داستان مواجعه منطقه آزاد انزلی با ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه سال گذشته آغاز شد و این در حالی بود که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بخش‌های مختلف این سازمان تمهیدات و برنامه‌های مختلفی جهت ایجاد یک نوروز خاطره‌انگیز برای مسافرین نوروزی سال‌99 در دستورکار قرار داده بودند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اما با آغاز روند افزایش افراد درگیر با این ویروس در سطح استان، سازمان منطقه آزاد انزلی اولویت اصلی کاری خود را شکستن حلقه واگیر این بیماری و انجام اقدامات لازم جهت تامین ملزومات و ضدعفونی کردن سطح منطقه، قرار داد. شیوع این ویروس به دلایل متعدد همچون موقعیت گردشگر‌پذیر بودن استان گیلان و بندر انزلی، روند گسترده‌ای داشت، به حدی که در آن مقطع زمانی این استان از چند کانون اصلی گسترش کرونا در سطح کشور بود. بر همین اساس سازمان منطقه آزاد انزلی به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال کشور در چارچوب مسئولیت‌های اقتصادی و اجتماعی که برای خود تعریف نموده، مقابله همه‌جانبه با گسترش این ویروس و کاهش اثرات جانبی آن بر کسب و کارهای منطقه را از طرق مختلفی در دستورکار قرار داد.

 

آغاز روند سازمان منطقه آزاد انزلی با تشکیل ستاد مقابله با کرونا

نخستین کار در مقابله با روند رو‌به گسترش ویروس کرونا، کار ستادی و تشکیل یک نهاد هماهنگ‌ساز بود که براساس آن با دستور مدیر عامل سازمان و با پیگیری مجید فاتحی مدیرکل حوزه ریاست سازمان، شورای سلامت سازمان تشکیل و ستاد مقابله با کرونا در این منطقه با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی ایجاد و شروع به کار کرد.

در همین نشست اولین دستورکار نیز مشخص شد: به منظور هماهنگی بیشتر و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی تخصصی حوزه سلامت، مدیریت غذا و دارو این سازمان با همکاری شبکه بهداشت و هلال احمر به صورت مستقیم وظیفه آگاه‌سازی و خدمات‌رسانی به شهروندان را برعهده خواهند داشت و در همین راستا، نظارت بر حفظ استاندارهای بهداشتی اماکن عمومی، بهداشتی و خدماتی فعال در سطح منطقه در اولویت نخست قرار می‌گیرد.

 

شروع به کار عملیات اجرایی از اطلاع‌رسانی تا ضدعفونی کردن اماکن عمومی

بعد از نشست مزبور در نخستین جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا منطقه آزاد انزلی که با حضور معاونین و مدیران حوزه‌های بندری و اقتصادی سازمان و مدیران مجتمع‌های تجاری، نمایندگان فعالین بخش خصوصی در حوزه خدماتی و گردشگری، پیمانکاران و شرکت‌های حمل و نقل منطقه و نمایندگان مرکز بهداشت به منظور بررسی ساز و کارهای عملیاتی‌سازی جلوگیری از انتشار ویروس مزبور در محدوده منطقه آزاد انزلی برگزار شد؛ افزایش ضدعفونی مراکز عمومی، نظارت بر رعایت نکات بهداشتی و اطلاع‌رسانی در سطح منطقه مصوب و در عین حال عملیات اجرایی آن نیز، آغاز شد.

البته در این ساز و کار، ضدعفونی کردن وگند‌زدایی از اماکن پرتردد در تمام محدوده منطقه از فاز تجارت و گردشگری گرفته تا مبادی ورود و خروج کالا در مجتمع بندری کاسپین و گمرک تا شهرک‌های صنعتی و معابر عمومی و محلات روستاهای منطقه، براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت در دستورکار قرار گرفت. در این میان توجه به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی به ویژه در سطح روستاها، نسبت به ابعاد مختلف مقابله با این بیماری ویروسی از طریق ارسال پیام‌ها و بنرهای آموزشی، تولید محتواهای آموزشی در شبکه‌های اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی موجود در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد طی این مدت به کرات انجام شد.

مرحله دوم عملیات اجرایی ستاد مقابله با ویروس کرونا در منطقه آزاد انزلی، گسترش اقدامات نظارتی در سطح منطقه بود که با همکاری تمامی واحدهای صنفی بخش خصوصی براساس دستورالعمل‌های ستاد ملی ویروس کرونا انجام شد که از مهم‌ترین بخش‌های آن بعد از اطلاع‌رسانی، نظارت بر تعلیق فعالیت‌های خدمات‌رسانی مشاغلی چون اغذیه فروشی‌ها و… بود که به دلیل اهمیت، با نظارت بیشتری پیگیری شد.

از سوی دیگر، پنج دستگاه تب‌سنج لیزری به منظور پایش دمای بدن همکاران و ارباب‌رجوع جهت بهره‌برداری در مبادی ورودی ساختمان اصلی سازمان، معاونت بندری و فاز تجارت و گردشگری بکار گرفته شد و برای کارکنان معاونت بندری، درب خروج گمرک و سازمان، ماسک، دستکش لاتکس، انواع مایع ضدعفونی تهیه و در اختیار پرسنل قرار گرفت.

 

معاونت عمران، خادمانی که معمولا دیده نمی‌شوند

بی‌تردید در اجرایی شدن آگاه‌سازی ساکنین گرامی و ضدعفونی کردن اماکن عمومی روستاهای محدده منطقه آزاد انزلی، همکاران و شخص مهندس رحیم شوقی معاون عمرانی و شهرسازی سازمان، نقش محوری و اساسی را ایفا نمودند؛ همکارانی که در طول سال اقدامات متعددی را در زمینه عمران روستایی و خدمات مختلف توسعه‌ای در سطح منطقه به اجرا می‌گذارند، در این دوره حساس با تلاش شبانه‌روزی اقدامات متعددی را درخصوص اجرایی شدن مصوبات ستاد مقابله با کرونا به اجرا درآوردند.

 

گام دوم، ارائه بسته‌های تشویقی جهت تامین ملزومات پزشکی کادر درمانی استان گیلان

با دستور دکتر روزبهان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، معافیت عوارض ورود تجهیزات پزشکی به منطقه آزاد انزلی، در نظر گرفته شد.

این رویکرد حمایتی-تشویقی در راستای سیاست‌های مسئولیت اجتماعی سازمان نسبت به رفع مشکلات ناشی از کمبود تجهیزات پزشکی-بهداشتی در سطح استان گیلان صورت گرفت که براساس آن، ورود تجهیزات پزشکی همچون انواع ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و سایر ملزومات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا به منطقه آزاد انزلی از پرداخت تمامی عوارض ورودی این سازمان معاف شدند.

نکته جالب توجه این مصوبه این بود که تمهیدات لازم جهت ورود کالاهای فوق به غرفه‌های مجتمع‌های تجاری فاز تجارت منطقه و واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی منطقه با همکاری و نظارت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نظر گرفته شد.

 

سومین گام، تحویل ۳۵۰هزار ماسک و دستکش به دانشگاه علوم پزشکی گیلان

در سومین گام، تعداد ۳۵۰هزار ماسک و دستکش به دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحویل شد. این اقدام با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی، دادستانی و گمرک بندر انزلی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفت. اهمیت این اقدام زمانی بیشتر می‌شود که در نیمه اسفندماه استان گیلان و به ویژه شهرستان بندر انزلی با مشکلات زیادی در زمینه تامین ملزومات بهداشت شخصی در جهت مقابله با ویروس کرونا مواجه بود و شهروندان با شرایط سختی دست به گربیان بودند.

در چارچوب این همکاری، ۲۵۰هزار جفت دستکش و ۱۰۰هزار عدد ماسک به دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحویل داده شد، اما داستان از این قرار بود که مهندس وحید طالب‌پور عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان در مصاحبه‌ای به آن اشاره کرد: کالاهای صادرات مجددی که یک سرمایه‌گذار خارجی از مبدأ ترکیه به این منطقه وارد کرده تا به کشور قزاقستان صادرات نماید، با رایزنی‌ها و همکاری‌های صورت گرفته از سوی معاونت‌های مختلف این سازمان و ارگان‌هایی همچون سپاه پاسداران ناحیه شهرستان بندر انزلی، گمرک و دادستان معزز شهرستان و همراهی سرمایه‌گذار فوق، بخشی از این کالاها و ملزمات پزشکی که مشتمل بر دستکش و ماسک بودند، جهت توزیع در شهرهای بندر انزلی و رشت از انبارها بیرون آمده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

البته توزیع موارد فوق، اولیه بود و در روزهای بعد نیز محموله‌های دیگری نیز از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعال در منطقه آزاد انزلی، جهت تامین نیازمندی‌های کادر درمانی و بیمارستانی استان، وارد منطقه و کشور گردید.

طالب‌پور بر نکته دیگری نیز تاکید داشت که بیانگر رویکرد سازمان متبوع وی بود، با تداوم ارائه تسهیلات و معافیت‌های متنوع، راهبرد افزایش روند واردات مواد اولیه و کالاهای پزشکی-سلامت جهت توزیع در سطح منطقه، استان و تولید ملزومات مورد نیاز مقابله با بیماوری ویروس کرونا از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی در دستورکار قرار گرفته و براساس آن، بازرگانان و تولیدکنندگان منطقه در کنار جهادگران سلامت استان و کشور، تضمین تامین ملزومات مورد نیاز پزشکی را اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

 

گام چهارم، ورود تولیدکنندگان منطقه آزاد انزلی به منظور تولید ملزومات پزشکی

در این مسیر و در گام نخست، دو واحد تولیدی (لوتوس تجارت و شرکت افرنگ تاج منطقه آزاد انزلی) در راستای تامین نیاز استان به محصولات پزشکی، با تغییر خط تولید اقدام به تولید ماسک و لباس پزشکی نمودند. این دو شرکت تولید روزانه ۱۰۰۰عدد لباس پزشکی و ۵هزار عدد ماسک را با حدود ۱۵۰پرسنل خود آغاز کردند.

نکته قابل توجه، این مهم بود که مواد اولیه این کالاها توسط وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی تامین شده و اقلام تولید شده با نظارت این وزارتخانه توزیع می‌گردد.

 

پنجمین اقدام، گامی در مسیر کاهش مراجعات عمومی به سازمان منطقه آزاد نزلی

براساس این طرح که با دستور مدیرعامل سازمان به اجرا درآمد، کلیه‌ ضمانتنامه‌های بانکی تولیدکنندگان، مجوزهای فعالیت، سرمایه‌گذاری و پروانه‌های بهره‌برداری فعالان اقتصادی و پروانه‌های تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد انزلی تا اردیبهشت‌۹۹ تمدید ‌شد.

این شرایط برای مجوزهای سرمایه‌گذاری و همچنین پروانه‌های بهره‌برداری صنایع، کارخانجات و واحدهای تولیدی منطقه صادره از سوی معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی نیز حاکم است و آن دسته از مجوزهای سرمایه‌گذاری و پروانه‌های بهره‌برداری که اعتبار آنها از ۱۵اسفند سال گذشته تا پایان فروردین‌۹۹ به پایان می‌رسد، تا اردیبهشت سال جاری از سوی سازمان تمدید می‌شود و سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی مراجعه‌ خود برای تمدید را به اردیبهشت سال آینده موکول کنند؛ بدیهی است هیچگونه عوارض دیرکردی هم به این دسته از سرمایه‌گذاران تعلق نخواهد گرفت.

 

ششمین گام، تهیه شش دستگاه مانیتورینگ پرتابل برای بیمارستان انزلی

در چارچوب این اقدام که به منظور کمک به بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی بندر انزلی به عنوان نزدیک‌ترین مرکز درمانی محدوده منطقه انجام شد، با دستور دکتر روزبهان و پیگیری‌های حوزه ریاست سازمان، شش دستگاه مانیتورینگ پرتابل خریداری و در اختیار بیمارستان مزبور قرار گرفت.

دستگاه مانیتور علائم حیاتی جهت نمایش سیگنال‌های حیاتی بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژهNICU، ICU و CCU، اورژانس و اتاق‌های عمل به‌ عنوان یکی از تجهیزات ضروری و لازم به‌ کار می‌رود. این دستگاه برای نمایش علائم حیاتی بیمار به‌ طور مستمر به‌ کار می‌رود و اطلاعات مربوط به علائم حیاتی بیمار را جمع‌آوری کرده و آنها را بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌سازد و در شرایط نامطلوب بیمار، هشدارهای لازم را به تیم پزشکی می‌دهد.

 

هفتمین گام، تغییر محصولات تولیدی از سوی ۸واحدی تولیدی منطقه آزاد انزلی

یکی از این هشت واحد تولیدی، گروه تولیدی کوک و دوک بود که تا پیش از بحران کرونا، در حوزه پوشاک فعالیت داشت؛ اما در این دوران و با همکاری سازمان و وزارت بهداشت، در حال تولید روزانه ۲۰ تا ۲۵هزار عدد ماسک جهت تقدیم به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌باشد.

مهم‌ترین مشکلات پیش روی این واحدهای تولیدی، تامین مواد اولیه و گرانی مستمر آنها است که با تلاش سازمان و سایر نهادهای همکار همچون گمرک، گام‌های بلندی در مسیر کاهش این مشکلات برداشته شده است.

 

و باز هم کمک به فعالین اقتصادی منطقه آزاد انزلی از سوی این سازمان

در هشتیمن اقدام، با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، اجاره‌بهای اسفند و فروردین‌ماه املاک و اراضی سازمان مشمول بخشودگی و اخذ مطالبات سازمان از فعالان اقتصادی نیز به تعویق افتاد.

در این ارتباط، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مورد نظر می‌توانند از طریق تماس تلفنی با مدیریت مالی سازمان و یا مراجعه در اردیبهشت‌ماه سال آینده، نسبت به پیگیری، تغییر و تعویض چک‌ها یا اوراق و تعهدات مالی خود اقدام نمایند.

 

همراهی بخش خصوصی منطقه در مسیر کاهش آثار ویروس کرونا

طی این مدت فعالین بخش خصوصی نیز در قالب تشکیل پویش‌های مختلفی اقدام به تهیه و توزیع اقلام مورد نیاز کادر بیمارستانی، درمانی و ساکنین منطقه و استان که به واسطه محدودیت‌های اعمال شده درخصوص فعالیت‌های برخی مشاغل، در کسب درآمد با مشکل مواجه شدند، اقدامات متعددی انجام دادند که در این میان حرکت شرکت انبوه‌سازان آرش منطقه آزاد انزلی قابل توجه بود. این شرکت در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، ۵۰۰۰بسته حمایتی را در سطح استان توزیع نمود. بر این اساس، این فعال بخش خصوصی حوزه گردشگری منطقه، بیش از ۳هزار بسته اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده را به تعدادی از بیمارستان‌های سطح استان گیلان اهداء کرد.

از سوی دیگر، شرکت مزبور به منظور کمک به کاستن مشکلات خانواده‌های نیازمند و تامین بخشی از نیاز آن عزیزان، اقدام به اهداء تعداد ۲۰۰۰سبد کالا در آستانه سال نو نمود.

 

پیام تقدیر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی

دکتر روزبهان در طلیعه سال نو، با صدور پیامی از مجاهدت‌های کادر درمانی و تولیدکنندگان تقدیر به عمل آورد و تصریح نمود: بی‌تردید پرستاران، پزشکان و کادر بیمارستانی که با جانفشانی، التیام‌بخش آلام بیماران درگیر این بیماری هستند، تداعی کننده جهادگران هشت سال دفاع مقدس است؛ دلاورانی که وطن را از گزند دشمن مصون نگاه داشتند.

مدیرعامل سازمان در این پیام انگیزشی، روزگار بعد از شکست کرونا را مورد توجه قرار داد و با اشاره به تعیین سال۹۹ به عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: اینجانب ایمان واثق دارم که سال‌۹۹ که توسط رهبر فرزانه انقلاب سال جهش تولید نامگذاری شده است، سال تحقق اهداف بزرگ و خلق موفقیت‌های درخشان در حوزه‌های مختلف تولید، ترانزیت، صادرات، گردشگری و شاخص‌های توسعه‌ای از سوی منطقه آزاد انزلی خواهد بود و در این میان نقش بخش خصوصی فعال در سطح منطقه و سرمایه‌گذارانی که به این گروه پرتلاش و تعالی جوی ملحق می‌شوند، پررنگ‌تر از هر دوره‌ای است.

 

تداوم تولید ملزومات جهادگران عرصه پزشکی کشور در منطقه آزاد انزلی، با شروع سال نو

با گذشت دو روز از سال جدید شمسی، بهاری که ایرانیان درگیر ویروس کرونا بودند، دو واحد تولیدی «افرند تاج» و «لوتوس تجارت» منطقه آزاد انزلی که از اوایل اسفندماه گذشته با اصلاح پروانه بهره‌برداری از معاونت اقتصادی سازمان و کسب مجوزهای لازم جهت تولید اقلام بزشکی و بهداشتی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، و مدیریت غذا و داروی این سازمان، اقدام به تولید ماسک و لباس بیمارستانی کرده بودند، تولیدات خود را از سر گرفتند.

دو واحد تولیدی فوق، در نیمه دوم اسفندماه موفق به تولید بالغ بر ۱۲۰هزار عدد ماسک و ۲۵هزار دست لباس بیمارستانی شدند و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در این واحدهای تولیدی، در صورت تامین مواد اولیه، امکان تولید روزانه بیش از ۲۰هزار ماسک و هزار و ۵۰۰دست لباس بیمارستانی در دو شیفت کاری به منظور تامین نیازهای موجود در این حوزه، وجود دارد.

گفتنی است، با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته میان سازمان منطقه آزاد انزلی و وزارت بهداشت، لباس‌های بیمارستانی تولید شده در این دو واحد از طریق هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت در اختیار بیمارستان‌های مورد نیاز و ذی‌صلاح قرار می‌گیرد.

نکته حائز اهمیت اینکه در حال حاضر ۸واحد تولیدی از مجموعه واحدهای تولیدی مشغول به فعالیت در محدوده این منطقه، مشغول به تولید ملزومات بهداشتی و پزشکی از قبیل ماسک، لباس بیمارستانی، محلول و ژل ضدعفونی کننده و آب پرکلریک می‌باشند و براساس راهبردهای تعیین شده از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با تداوم این روند و افزایش ظرفیت تولید در این واحدها، تامین نیازهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان و واحدهای درمانی تابعه آن در سطح استان و کشور، کماکان در دستورکار سازمان قرار دارد.

 

یازدهمین اقدام، تقویت سامانه‌های خدمات دولت الکترونیک از سوی سازمان

مهندس سیدمهدی نقوی عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت سازمان با بیان اینکه به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا و تسهیل ارائه خدمات به مراجعان و سرمایه‌گذاران، فعالیت‌های سازمان در قالب سامانه‌های خدمات دولت الکترونیک صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: در اجرای مصوبه ستاد مبارزه با کرونا منطقه آزاد انزلی، از اسفندماه سال گذشته شیفت‌بندی و استفاده از پرسنل با ظرفیت حداقلی در دستورکار سازمان قرار گرفته تا فعالیت‌ها و فرآیندهای سازمانی بدون خلل در ارائه خدمات به مراجعان انجام شده و امکان دورکاری برای پرسنل سازمان از طریق اجرای سامانه‌های الکترونیک نیز فراهم گردیده است.

 

تعطیلی مراکز تجاری و گردشگری منطقه آزاد انزلی، گامی دیگر در مسیر فاصله‌گذاری اجتماعی

یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی که با اجرای آن، سازمان اقدام به جلوگیری از تشکیل کانون‌های جمعیتی در محدوده فاز تجارت وگردشگری منطقه نمود، تعطیلی مراکز تجاری و گردشگری فعال در سطح منطقه بود که بنا به گفته مهدی کاظمیان سخنگو و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و انجام تمهیدات لازم جهت پیشگیری از این بیماری، مراکز خرید شامل مجتمع‌های تجاری و مراکز گردشگری شامل اقامتی، پذیرایی و آکواریوم در منطقه آزاد انزلی شدند تا گام مهمی در مسیر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به اجرا درآید.

این تصمیم بنا به ضرورت شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا بوده و هرگونه تصمیمات بعدی نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

تداوم فعالیت‌های ستاد مقابله با کرونا منطقه آزاد انزلی، از نظارت‌های بهداشتی تا تولید و تامین ملزومات پزشکی و بهداشتی

در آخرین گزارش مهدی کوچکی دبیر ستاد مبارزه با کرونا منطقه آزاد انزلی، با اشاره به اینکه علاوه بر تامین لوازم بهداشتی مورد نیاز از طریق واردات، با استمرار فرآیند تولید این ملزومات در سطح منطقه، فرآیند تحویل به دانشگاه علوم پزشکی گیلان تداوم دارد، تصریح کرد: کمک به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ارائه تسهیلات سازمان به فعالان اقتصادی برای تامین و تولید کالاهای مورد نیاز شبکه درمانی و عموم مردم، کمک به جوامع محلی و ساکنین منطقه تا اطلاع‌رسانی و نظارت مستمر، در دستورکار قرار دارد.

وی با بیان اینکه طی این مدت تولیدکنندگان منطقه با اقدام جهادی به تامین ملزومات مقابله با این بیماری برای کادر درمانی استان و مردم گیلان زمین پرداختند، اضافه کرد: اطلاع‌رسانی و آموزش روش‌های پیشگیری و مقابله با کرونا، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی فعال در منطقه جهت توزیع ۱۰هزار بسته معیشتی بین اهالی منطقه، ضدعفونی کردن اماکن پرتردد، مبلمان شهری و ناوگان حمل‌ و نقل عمومی، نظارت و بازدید مستمر از مراکز خدماتی و تهیه ارزاق عمومی به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خرید ۳دستگاه سمپاش موتوری بنزینی به همراه بهره‌گیری از توانمندی‌های سمن‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد، از مهم‌ترین اقدامات این سازمان در جوامع محلی و روستاها بود.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه با تمهیدات اعمال شده از سوی مدیرعامل سازمان، مراکز تفریحی گردشگری، اقامتی و مجتمع‌های تجاری سطح منطقه طی این مدت غیرفعال بوده و صرفا فروشگاه‌های عرضه کننده ارزاق عمومی به خدمات‌رسانی می‌پرداختند، اضافه کرد: از سوی دیگر، ضدعفونی کردن مستمر مسیرها و معابر پرتردد فاز تجارت و گردشگری و محیط‌های داخلی مجتمع‌های تجاری منطقه از سوی همکاران این سازمان در این ایام ادامه داشت.

 

از کمک معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر تا بیمه بیکاری به کارگران

در این میان معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان در دو مسیر موازی، اقدامات حمایتی را در جهت کاهش آثار منفی ویروس کرونا بر مشاغل و افراد آسیب‌پذیر در دستورکار قرار داد که براساس گفته‌های دکتر سیدحجت مهدوی سعیدی در گام نخست، این سازمان به منظور کمک به کاهش‌ مشکلات پیش آمده ناشی از ویروس کرونا، ١٨۵٢خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در سطح منطقه و مناطق همجوار شناسایی و در مجموع مبلغی بالغ بر ۴میلیارد ریال از سوی این سازمان به خانواده‌های فوق اهداء گردید.

از سوی دیگر، به منظور کاهش آثار منفی ناشی از گسترش ویروس کرونا بر مشاغل سطح منطقه، کارگران بیکار شده، از بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند و براساس ساز و کار ابلاغ شده، کارفرمایان کارگاه‌هایی که به دلیل شیوع ویروس مزبور فعالیت خود را معلق نموده‌اند، براساس تبصره‌۲ ماده۲ قانون بیمه بیکاری، با مراجعه به واحد کار و خدمات اشتغال سازمان، نسبت به ارائه درخواست بهره‌مندی ازاین بسته حمایتی تسریع نمایند.

 

مجتمع بندری کاسپین، فعال در عرصه مقابله با کرونا

از زمان شروع ویروس کرونا، معاونت بندری و حوزه خزر سازمان، اقدامات و تمهدیات متنوعی را در زمینه ضدعفونی کردن و نظارت بر اجرای شاخص‌های بهداشتی براساس دستورالعمل‌های صادره از سوی وزارت بهداشت در محدوده بندری این منطقه اعمال نمود، اما به گفته مهندس امین افقی عضو هیات مدیره و معاون بندری و حوزه خزر سازمان، ظرف این مدت و با همکاری سایر معاونت‌ها و مدیریت‌های سازمان و نهادهای شهرستانی و استانی، تلاش شبانه‌روزی جهت تسریع در فرآیند ترخیص و تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی منطقه و کالاهای اساسی که کادر درمانی درگیر با ویروس کرونا به آن نیاز داشتند، در سطح استان صورت گرفت.

 

اقدام نیک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی منطقه در همراهی با فعالین اقتصادی

با شیوع ویروس کرونا، کسب و کارهای زیادی دچار اختلالات فراوان مالی شده‌اند و در همین راستا پویش‌های مردمی متنوعی به منظور حمایت از مشاغل مختلف ایجاد شد تا با مهربانی به مقابله با بیماری مزبور پرداخته تا علاوه ممانعت از گسترش آن، زمینه کاهش اثرات مخرب آن بر زندگی مردم را فراهم نمایند.

بعد از اقدام سازمان منطقه آزاد انزلی درخصوص بخشودگی اجاره‌بهای دو ماهه اسفند و فروردین و معوق‌سازی مطالبات سازمان در این مدت، مالکین بیش از ۵۰غرفه مجتمع تجاری ونوس واقع در فاز تجارت و گردشگری منطقه، با بخشش اجاره‌بهای ماه‌های اسفند و فروردین، دست به دست هم داده تا در این شرایط خاص، میزان آسیب‌پذیری هموطنان کاهش یابد.

 

حراست سازمان، نیروهای پشت صحنه‌ای که در خط مقدم بودند

آنچه ستاد مقابله با کرونا منطقه آزاد انزلی درخصوص به تعلیق درآوردن فعالیت‌های فاز تجارت و گردشگری سازمان و سایر مشاغلی که براساس دستورالعمل‌های ملی، فعالیت آنها به حالت تعلیق درآمده بود، حاصل شد؛ ناشی از همراهی کریم نظری مدیرکل و پرسنل اداره کل حراست بود که در روز طبیعیت با اجرای تمهیدات ویژه خود نقش موثری در جلوگیری از تشکیل اجتماعات این روز ایفا نمودند، گرچه نمی‌توان از همکاری ساکنین منطقه در این روز به راحتی عبور کرد.

 

تعیین افق‌های جدید با معرفی ۴۴فرصت سرمایه‌گذاری منطقه آزاد انزلی در سال جهش تولید

علی‌رغم مقابله همه‌جانبه بخش‌های مختلف سازمانی و بخش خصوصی فعال در محدوده منطقه آزاد انزلی، این سازمان در اولین روزهای سال‌۹۹ با معرفی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری امکان‌سنجی شده، افق‌های جدید فعالیت سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گردشگری، تفریحی و سلامت، لجستیک و خدمات بندری، تولیدی-صنعتی، فرآوری محصولات کشاورزی و شیلات و در نهایت خدمات را در قالب ۴۴فرصت رونمایی و اعلام نمود تا بدانیم برای ساختن آینده باید از هم‌اکنون تلاش کرد و برنامه‌ریزی نمود.