مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با سفیر قزاقستان بیان کرد:

گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه با بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلیتیک قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: موقعیت ژئوپلیتیک قشم و ظرفیت‌های گسترده این منطقه در حوزه‌های مختلف گردشگری، تجاری، نفت، گاز و انرژی و دسترسی به آب‌های آزاد، فرصتی ویژه برای گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه فراهم می‌کند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در دیدار با سفیر قزاقستان در ایران، ضمن خوشامدگویی برای این حضور اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی جزیره قشم در تنگه هرمز، دسترسی به ۵۰۰کیلومتر خط ساحلی در کنار عمق آب مناسب و بهره‌مندی از سواحل صخره‌ای، مزیتی خدادادی است که باعث شده هزینه‌های نگهداری و ساخت بندر در این منطقه پایین باشد و به این لحاظ به خدمات حمل‌ونقلی ارزان دسترسی داشته باشیم.

وی با اشاره به موقعیت کشور قزاقستان و عدم دسترسی به آب‌های آزاد اذعان نمود: باتوجه به سیاست‌های دولت مردمی و توصیه به در اولویت بودن گسترش روابط با کشورهای همسایه، منطقه آزاد قشم آماده است تا در قالب تفاهم‌نامه‌ای مشترک، معبری برای کشور قزاقستان در حوزه دسترسی به آب‌های آزاد و نقل‌وانتقال کالا به کشورهای دیگر باشد که یک پشتوانه لجستیکی مناسب برای کشورهای آسیای میانه و همسایگان شمالی ایران محسوب می‌شود.

فتح‌الهی‌، انتخاب «اَسخَت اورازبای» را برای سومین دوره متوالی در سمت سفیر قزاقستان در تهران مزیتی برای روان‌سازی موضوعات بین دو کشور دانست و افزود: در همین راستا پیشنهاد دیگر ما به شما گسترش روابط در حوزه گردشگری و تبادل گردشگر با توجه به داشتن ظرفیت‌هایی همچون ژئوپارک جهانی قشم، مراکز غواصی و دریایی مطرح در جهان و بهره‌مندی از آب‌وهوای مناسب در نیمه دوم سال است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان، بخشی از ظرفیت‌های نفت و انرژی جزیره را برشمرد و تاکید کرد: جزیره قشم در بسیاری جهات می‌تواند برای خارجیان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طیف گسترده‌ای از موضوعات، جذاب باشد.

 

سفیر قزاقستان در ایران:

نقش موثر قشم در کریدور ترانزیتی منطقه آسیای میانه به خلیج‌فارس

سفیر قزاقستان در ایران نیز در این دیدار بر موقعیت کلیدی جزیره قشم در تنگه هرمز تاکید کرد و اظهار داشت: جزیره قشم به دلیل موقعیت استراتژیک خود، نقش مهمی در کریدور ترانزیتی منطقه آسیای میانه به خلیج‌فارس دارد.

«اَسخَت اورازبای» با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری قزاقستان به ایران و ملاقات‌هایی که با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری کشورمان؛ خواستار گسترش روابط بین دو کشور به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقلی و انتقال کالا از شمال به جنوب به دلیل امنیت بالای مرزهای ایران شد.

به گفته وی؛ برقراری خطوط هوایی، حذف روادید و معرفی ظرفیت‌های جزیره قشم در کشور قزاقستان می‌تواند سرآغازی برای توسعه صنعت توریسم بین دو کشور باشد.

سفیر قزاقستان در ایران همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک بین شرکت‌های ملی نفت ایران و قزاقستان و شبکه ریلی و حمل‌ونقل جنوب کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: امکانات کشور ایران و ظرفیت‌های موجود در کشور قزاقستان می‌تواند به روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف منجر گردد.

شایان ذکر‌ است، افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با «اَسخَت اورازبای» سفیر قزاقستان در ایران، در دفتر مرکزی سازمان منطقه آزاد قشم واقع در جزیره دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

گفتنی است، این دیدار با محوریت معرفی ظرفیت‌های قشم به‌منظور توسعه روابط میان منطقه آزاد قشم و کشور قزاقستان صورت گرفت.