دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت:

گسترش سرمایه‌گذاری؛ سیاست اصلی مدیریت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه‌های کشور چین در حاشیه برگزاری بیست و سومین نمایشگاه سرمایه‌گذاری و تجارت‌ کشور چین برگزار شد، گفت: در آینده نزدیک اقتصادهای نوظهور، اقتصاد جدید جهانی را ایجاد خواهند کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اینکه با توجه به عضویت ایران در بریکس، این کشور تمایل به چه همکاری‌هایی با اعضای گروه اقتصادهای نوظهور جهانی دارد، اظهار داشت: ایران در سال‌های اخیر وارد اتحادیه‌های بزرگ اقتصادی ازجمله شانگهای و بریکس شده است؛ ما معتقد هستیم در آینده نزدیک کشورها و اقتصادهای نوظهور، اقتصاد جدید جهانی را ایجاد خواهند کرد؛ اقتصادی عاری از فشار و بحران برخلاف نظام اقتصادی که امریکایی‌ها بر جهان حاکم کردند‌‌.

وی ادامه داد: از اقتصاددانان چینی و مسئولین این کشور درخواست داریم قدر این پیشرفت اقتصادی خود را بدانند و با شجاعت و همکاری سایر کشورها، برای ایجاد نظم جدید اقتصادی پیش بروند؛ بی‌شک کشورهایی همچون ایران نیز در این مسیر همراهی خواهند کرد و اقتصاد جدیدی ایجاد خواهد شد‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ایران ۱۵منطقه آزاد و ۳۳منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد، گفت: در این نمایشگاه ۸۵۰بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۵میلیارد یورو مربوط به این ۴۸منطقه را ارائه می‌نماییم.

عبدالملکی در توضیح بسته‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه شده در نمایشگاه مزبور، توضیح داد: بسته سرمایه‌گذاری شامل ۳بخش است؛ بخش اول مطالعات امکان‌سنجی اقتصادی که نشان می‌دهد هر کدام از این پروژه‌ها به چه میزان سودآور هستند؛ بخش دوم این بسته‌ها شامل زمین و امکانات زیربنایی همچون آب برق و جاده است که برای همه این پروژه‌ها تامین شده است؛ و بخش سوم مجوزهای قانونی بی‌نامی است که برای تک‌به‌تک این پروژه‌ها صادر گردیده و هر سرمایه‌گذاری که علاقه‌مند باشد، بسته سرمایه‌گذاری و مجوز بی‌نام به نام‌ او زده می‌شود و در کم‌ترین زمان می‌تواند شروع به‌کار کند.

وی تصریح کرد: با توضیحات ارائه شده، فعالیت سرمایه‌گذاران را بسیار راحت کرده‌ایم و هیچ مشکلی از نظر اقتصادی، اداری و اجرایی نخواهند داشت؛ در همین راستا دعوت می‌کنیم از سرمایه‌گذاران چینی برای انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری، این بسته‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر این مهم که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران معافیت‌های بلند‌مدت مالیاتی و دائمی گمرکی وجود دارد، اظهار داشت: در این مناطق هزینه مواد اولیه و انرژی بسیار پایین است؛ به‌عنوان مثال هزینه انرژی در این مناطق تقریبا یک‌دهم هزینه انرژی در سطح جهانی و هزینه نیروی کار تقریبا یک‌پنجم متوسط جهانی است که همین موضوع باعث می‌شود مناطق آزاد ایران بهشت سرمایه‌گذاری باشد.

عبدالملکی افزود: در این مناطق بیش از ۲۰۰هزار نوع کالا از نفت و گاز تولید می‌شود که ایران و چین می‌توانند در تولید این ۲۰۰هزار محصول با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ علاوه‌بر این در بخش‌هایی مثل کشاورزی، خودرو سازی و فناوری اطلاعات، امکان همکاری میان دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بخش‌های که به فناوری پیشرفته نیاز است امکان همکاری دوجانبه نیز وجود دارد، اظهار کرد: کشور چین سالانه بیش از ۵۰۰میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه و بخش فناوری پیشرفته قادر به سرمایه‌گذاری است؛ ایران نیز در سال‌های گذشته یکی از بالاترین نرخ‌های رشد فناوری در دنیا را داشته است؛ لذا بر همین اساس حوزه فناوری‌های پیشرفته می‌تواند یکی از جنبه‌های همکاری‌های مشترک دو کشور باشد‌‎.

مشاور رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که آیا ایران به استمرار اقتصاد روبه رشد چین اعتقاد دارد، عنوان کرد: ایران بر این باور است که چین ظرفیت‌های بسیار بالایی برای پیشرفت اقتصادی دارد؛ درواقع این مسیر پیشرفت طی ۲۰سال اخیر به دلیل زاویه گرفتن از الگوی اقتصاد آمریکا و دنبال نکردن سیاست آنها بوده و در این مدت چین تلاش کرد به لحاظ فناوری سرآمد باشد و پول ملی خود را جایگزین دلار کند. ما معتقد هستیم اگر چین این مسیر را ادامه دهد حتما پیشرفت بیشتری خواهد داشت‌.

عبدالملکی با توضیح اینکه برای اولین‌بار است مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با یک پاویون کامل و مستقل در نمایشگاه چین شرکت می‌کنند، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران چینی بسته‌های سرمایه‌گذاری را عرضه و بتوانیم به تفاهم‌نامه‌ها و قرارداهای سرمایه‌گذاری برسیم؛ این سفر و این برنامه نقطه شروع یک دوره همکاری جدید بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و کشور چین است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد ۲۵ساله میان ایران و چین بیان داشت: روسای جمهور دو کشور درخصوص همکاری مناطق آزاد ایران و چین مذاکرات بسیار مهمی داشته‌اند‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان و در پاسخ این سوال که چرا ایران این نمایشگاه را به عنوان معرفی و بستری برای مناطق آزاد انتخاب کرده است، خاطرنشان کرد: سیاست اصلی ما در مدیریت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، گسترش سرمایه‌گذاری است و این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان در حوزه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که کشورها و شرکت‌های بسیار زیادی در آن شرکت می‌کنند و در تمام دوره‌هایی که برگزرا شده، نمایشگاه بسیار موفقی بوده؛ بدیهی است که ما نیز از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه استفاده کرده و به همین جهت در آن شرکت نمودیم.