اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

لزوم بررسی موقعیت مکانی مناطق آزاد جدید اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم گلستان در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر بحث قاچاق کالا گسترده شد و همین باعث شد که در تریبون‌ها و برنامه‌های صدا و سیما گزارش‌هایی داده شود؛ البته عمدتا  این موضوع را به عنوان […]

لزوم بررسی موقعیت مکانی مناطق آزاد جدید

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم گلستان در خصوص لایحه افزایش مناطق آزاد گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر بحث قاچاق کالا گسترده شد و همین باعث شد که در تریبون‌ها و برنامه‌های صدا و سیما گزارش‌هایی داده شود؛ البته عمدتا  این موضوع را به عنوان معضل و عامل اصلی در رکود صنایع و مبارزه با ایجاد اشتغال می‌دیدند و آن را به دوش مناطق آزاد می‌انداختند، اما بعدها تحقیقاتی را انجام دادند و دیدند که مثلا اگر یک زمان گفته می‌شد ۲۲ تا ۲۵میلیارد و یا ۱۵ تا ۱۷میلیارد دلار حاصل قاچاق بوده، تنها کمتر از یک میلیارد دلار آن از مناطق آزاد بوده است، چون خیلی از آنها از گمرک‌های اصلی با کانتینر و یا از مناطق خارج از مرزهای رسمی به صورت قاچاق وارد شده است.

همین موضوع باعث شد نگاه‌ها تغییر کند. اگر ما خواهان ایجاد اشتغال هستیم یکی از جاهایی که باعث ایجاد اشتغال می‌شود همین مناطق آزاد است، چون در آنجا مشوق‌های خوبی برقرار است و کسانی که سرمایه‌گذاری در این مناطق را انجام می‌دهند قطعا از این نوع امتیازات هم برخوردار می‌شوند. از طرفی وقتی از این امتیازات برخوردار شوند، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی اتفاق می‌افتد و این یعنی تولید‌، ایجاد اشتغال و در آمد برای کشور؛ لذا خود مناطق آزاد به خودی خود بد نیستند. خیلی از کشورها از طریق مناطق آزاد توانستند سرمایه‌گذار خارجی جذب کنند، صادرات را رونق دهند و مناطق آزاد صادرات‌محور ایجاد کنند و این بسیار پذیرفته شده است و مورد حمایت مجلس نیز هست. ازجمله یکی از مناطق آزاد در همین حوزه استان گلستان است که در حوزه انتخابیه بنده نیز هست و با توجه به اینکه برسر مرز اینچه‌برون قرار داریم، می‌توانیم کلی از مواد کانی و معدنی از کشورهای آسیای میانه به اینجا بیاوریم و آن را به محصولات با ارزش افزوده بالا و باکیفیت تبدیل کنیم و بعد اینها را به همین کشورها و یا کشورهای دیگر صادر کنیم و این می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد.

وی ادامه داد: در قسمت نفتی نیز می‌توانیم از کشورها واردات نفت و گاز داشته باشیم و با احداث کارخانجات پتروپالایش اینها را به فرآورده‌های باارزش تبدیل کنیم و حتما سرمایه‌گذارها نیز می‌آیند و در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کنند و باز صادراتی از طریق فرآورده‌هایی که از طریق این محصولات بدست می‌آوریم، داشته باشیم.

قره‌خانی تصریح کرد: ما بایستی کنترل‌ها را دقیق کنیم و قوانین حاکم بر این مناطق را مناسب بنویسیم، خلاء‌های قانونی را درست شناسایی کنیم و تنظیم کنیم و یا استفساریه‌ای اگر از قوانین وجود دارد، آنها را در مجلس شورای اسلامی درست تبیین کنیم، آن وقت می‌توانیم بگوییم که مناطق آزاد فعالی داریم؛ البته بعضی از مناطق آزاد ما انصافا فعال هستند و رونق خوبی دارند. مثلا چرا مردم به کیش و یا قشم می‌روند؟ چون از روزی که منطقه آزاد شدند تحولی قابل توجهی در آنجا صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که اعتبارات مناطق آزاد جدید چگونه تامین می‌شود، گفت: اگر چنانچه در تعیین موقعیت مکانی مناطق آزاد مطالعات دقیق انجام بگیرد و با شرکت‌ها مشاوره انجام شده باشد و توجیه فنی و اقتصادی وجود داشته باشد، طبیعتا این قسمت هزینه‌ای کاهش پیدا می‌کند، مثلا منطقه آزاد اینچه‌برون در استان گلستان براساس نظر آقای ترکان که رئیس مناطق آزاد بودند، می‌تواند درآمد بسیاری را برای دولت ایجاد کند و به قدری موقعیت مکانی‌اش موثر واقع شود که در توسعه و ایجاد ارزش افزوده کمک کند. بعضی جاهای دیگری هم به همین شکل است، اما اگر جایی چه در مناطق آزاد و یا چه مناطق ویژه اقتصادی بخواهد هزینه‌ای سنگین برای دولت ایجاد کند، باید مطالعه دقیق‌تری برای تبدیل آنها به منطقه آزاد داشت.