تولید و اشتغال بدون مبارزه با قاچاق میسر نمی‌شود

کمال دهقانی فیروزآبادی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تولید و اشتغال بدون مبارزه با قاچاق میسر نمی‌شود کمال دهقانی فیروزآبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد و همه دستگاه برای رفع آن باید اهتمام بورزند، موضوع اشتغال است. […]

کمال دهقانی فیروزآبادی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

تولید و اشتغال بدون مبارزه با قاچاق میسر نمی‌شود

کمال دهقانی فیروزآبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد و همه دستگاه برای رفع آن باید اهتمام بورزند، موضوع اشتغال است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از بیکاری که در کشور وجود دارد ناشی از قاچاق کالا است و اگر از تولیدات داخلی حمایت و محصولات باکیفیت با قابلیت صادرات تولید شود و از طرفی فرهنگ استفاده از آن در بین مردم رواج پیدا کند، با بیکاری مبارزه و اشتغال‌زایی صورت خواهد پذیرفت.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری در طول سال‌های اخیر شعارهای سال را به مقولات اقتصادی اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: این امر نشان می‌دهد که مقولات اقتصادی باید در اولویت‌های برنامه‌های همه دستگاه‌ها قانونگذاری و اجرایی قرار گیرد و همه در این سمت و سو حرکت کنند.

وی تصریح کرد: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز خلاء قانونی وجود ندارد و آن چیزی که اهمیت دارد نظارت بر حسن اجرای قانون و با درایت و محکم اجرا کردن آن است و در حال حاضر قاچاق در مناطق مختلف ناشی از یک ضعف مدیریت و ساختاری است.

دهقانی فیروز‌آبادی ادامه داد: در مناطق مرزی کوله‌بران به قاچاق مبادرت می‌کنند و ما در این خصوص قانونی را مصوب کردیم تا از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم و مرزی سرمایه‌گذاری صورت گیرد و به نوعی با قاچاق مبارزه شود، اما با کوله‌بری نیز باید به طور جد برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با اشاره به جرم بودن قاچاق کالا بیان کرد: ضابطان قضایی وظیفه خطیری را برعهده دارند و باید با این پدیده شوم به طور جد برخورد کنند و نظارت بر مرزهای کشور نکته حائز اهمیتی است که در تولید و اشتغال تاثیر بسزایی دارد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: جدای از بحث کوله‌بری، حجم وسیعی از قاچاق در مناطق آزاد و تجاری اقتصادی صورت می‌پذیرد که برخی کالاها بیش از حد به سرزمین اصلی وارد می‌شود و گمرکات ما باید در این خصوص دقت بیشتری به خرج دهند.

وی با اشاره به بخش دیگری از کالاهای وارداتی از طریق ته‌لنجی گفت: سابق بر این بخش کوچکی از کالاها وجود داشت که متصدیان حمل و نقل دریایی در گوشه‌ای لنج حجم کمی از کالاها را برای مصرف شخصی وارد می‌کردند و مقدار آن نیز در قانون آمده بود، اما امروز به طور گسترده کالاها در قالب ته‌لنجی وارد می‌شود که اقدام جدی در برخورد با آنها انجام نشده است.

وی با تاکید بر نقش گمرکات کشور در کنترل قاچاق کالا گفت: اگر نظارت دقیق بر مبادی رسمی صورت گیرد، حجم قابل توجهی از قاچاق به کشور وارد نخواهد شد، اما از طرفی مجهز نبودن گمرک‌ها به تجهیزات ایکس‌ری، بررسی و کنترل بر کالاهای ورودی را سخت کرده است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: وزیر فعلی اقتصاد ریاست بر گمرکات کشور را برعهده داشته و از این رو انتظار می‌رود تا وضعیت گمرکات را بهتر کند و با تجهیز و به روز کردن دستگاه‌های نظارتی، حجم قاچاق را کاهش دهد.

وی معتقد است که برای افزایش تولید و اشتغال‌زایی باید مبارزه دقیق و جدی با کالاهای قاچاق توسط همه دستگاه های اجرایی صورت گیرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس دهم شورای اسلامی همچنین با اشاره به زنجیره قاچاق گفت: دست آخر نیز کالای قاچاق در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود که باید بر روی محل‌های عرضه کالا نیز نظارت درستی صورت گیرد و مردم نیز باید فرهنگ استفاده از کالای داخلی را بیاموزند و از خرید کالای قاچاق خودداری کنند؛ چرا که این کالاها آسیب جدی به بدنه اقتصاد کشور وارد ساخته است.