آقای وزیر اقتصاد، چگونه توانستید چنین جمله‌ای بگویید؟

ذهنیت غلط دهه۹۰ نسبت به مناطق آزاد را باید تغییر دهیم

روز جمعه (۱۳بهمن‌ماه) احسان خاندوزی در جمع فعالان اقتصادی جزیره قشم حرف‌هایی زد که هر شنوده «آگاه، باسواد و دلسوز» ابتدا از قهقهه روده‌بر می‌شود و سپس از فرط گریه و افسوس، احتمالا از هوش می‌رود.

روز جمعه (۱۳بهمن‌ماه) احسان خاندوزی در جمع فعالان اقتصادی جزیره قشم حرف‌هایی زد که هر شنوده «آگاه، باسواد و دلسوز» ابتدا از قهقهه روده‌بر می‌شود و سپس از فرط گریه و افسوس، احتمالا از هوش می‌رود.

🔰 لطفا بخش کوچکی از افاضات ایشان را مطالعه بفرمایید:

وزیر اقتصاد ابراهیم رئیسی بسیاری از مشکلات مناطق آزاد را ناشی از نگاه غلطی دانست که از دهه۹۰ نسبت به این مناطق ایجاد شده و در اذهان عامه، رسانه‌ها و سیاستگذاران رسوب کرده است.

احسان خاندوزی گفت: در دهه۹۰ نقطه ضعف‌هایی در سازوکارهایی مناطق آزاد وجود داشت که موجب شد که یک جمعی بتوانند تصویری از منطقه آزاد را در اذهان عمومی غالب کنند که با واقعیت مناطق تا حد زیادی منطبق نبود که تغییر دادن آن ضروری اما پرهزینه است.

 

تخریب حداکثری و سپس انکار فراباوری

وزیر اقتصاد درحالی این صحبت‌ها را بیان می‌کرد که در سمت راست او، استاد دوران دانشگاه‌اش {امام‌ صادق} نشسته بود و اگر ما به‌جای آقای پیغامی بودیم؛ حتما این شاگرد راست‌نگو را از کلاس {جلسه} بیرون می‌کردم تا یاد بگیرد زین پس صادق باشد و عواقب اعمال گذشته خود را برعهده بگیرد.

اما جناب آقای خاندوزی؛ در دهه۹۰ خصوصا در دولت یازدهم و دوازدهم، چه کسی در معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، نسخه نابودی مناطق آزاد را نوشت؟ مثلث خاندوزی، سبحانیان و ابوحمزه با قانون مناطق آزاد چه کردند؟ کارشناس شما در مرکز پژوهش‌ها چه کسی بود؟ آیا خانم معصومه پاشایی‌بهرام که از بد روزگار امروز رئیس فراکسیون مناطق آزاد هستند، کارشناس، همکار و شریک شما در خیانت‌ها به مناطق آزاد نبود؟

آقای وزیر دولت ابراهیم رئیسی؛ مگر حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده که در سال۱۴۰۰ تصویب و اجرایی شد {زمانی که شما نماینده مجلس بودید}، توسط مثلث فوق‌الذکر از دهه۹۰ کلید زده نشده بود؟ اسناد و گزارشات شما ۳نفر همچنان در مرکز موجود است و قابل انکار نیست!

جناب خاندوزی؛ چه کسانی ماده۲۳ قانون برنامه ششم توسعه را نگارش کردند و با هیاهو در مجلس نهم {توسط نمایندگان همکار} به تصویب رساندند که امروز از مناطق آزاد یک «شتر، گاو، پلنگ» بماند که نه صاحب مشخصی دارد و نه قانون منسجم و نه متولی درست و حسابی؟!

آقای به‌اصطلاح وزیر؛ چرا فکر می‌کنید ما مردم و رسانه‌ها دارای حافظه کوتاه و بلندمدت نیستم و عملکرد سیاه شما نسبت به مناطق آزاد که کمتر از یک‌دهه از آن گذشته را فراموش می‌کنیم که به خود جرات می‌دهید در چشم مردم نگاه کنید و کذب بگویید و گناهان خود را به گردن دولت قبل بی‌اندازید؟

جناب خاندوزی؛ همان‌گونه که خودتان گفتید، این تغییر نگاه و رویکرد به مناطق آزاد بسیار پرهزینه است و شخص شما این هزینه هنگفت را برای نظام، دولت‌ها و ملت شریف ایران درست کردید؛ حال با فرار روبه جلو می‌خواهید این خیانت را در سبد دولت گذشته {حسن روحانی} قرار دهید؟

جناب وزیر اقتصادندان؛ فرار سرمایه‌گذاران از مناطق آزاد؛ نابودی این مناطق به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای؛ دوگانگی مدیریتی؛ مثله شدن قانون مناطق آزاد؛ خروج ارز از این مناطق به کشورهای همسایه خصوصا حاشیه خلیج‌فارس؛ زمین ماندن فرمایشان مقام معظم رهبری درخصوص خودکفایی و جهش تولید و صدها مورد تحدیدی و تخریبی دیگر، فقط و فقط بر گردن و گُردِه شخص سیداحسان خاندوزی است و لاغیر.

اقدامان فوق تخریبی شما در ۲سال اخیر نیز بماند برای بعد تا طی گزارشات مفصلی، به همگان بگوییم شما دقیقا با مناطق آزاد چه کردید؛ هرچند ده‌ها گزارش از سوی این رسانه درخصوص عملکرد شما منتشر شده و موجبات تکدرخاطر حضرتعالی و یاران‌تان را فراهم آورده؛ اما تا شناخت کامل و دقیق وزیر اقتصاد دولت ابراهیم رئیسی، همچنان فرصت باقیست.