گفت‌و‌گو با دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در سفر به منطقه آزاد کیش و جزیره هندورابی

  مناطق آزاد کشور می‌توانند الگوهایی برای توسعه کشور باشند دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سفری دو روزه از منطقه آزاد کیش و جزیره هندورابی بازدید کرد. در این سفر رسمی‌، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، جهانگیری را همراهی کرده و […]

 

مناطق آزاد کشور می‌توانند الگوهایی برای توسعه کشور باشند

دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سفری دو روزه از منطقه آزاد کیش و جزیره هندورابی بازدید کرد.

در این سفر رسمی‌، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، جهانگیری را همراهی کرده و از چندین طرح عمرانی، گردشگری و صنعتی در منطقه آزاد کیش و جزیره هندورابی بازدید به عمل آورده و بهره‌برداری نمودند.

طرح احداث ۲۴پست اسکله رورو و تعریض موج‌شکن در بندر تجاری کیش، واحد صنعتی تولید تجهیزات پزشکی و دارویی مهان مد میمه، پارک آبی اوشن، نیروگاه و آب شیرین‌کن جنوب جزیره، هتل پنج ستاره ویدا و مجموعه فرهنگی و تفریحی آوای خلیج فارس، مارینا و مرکز تفریحات دریایی طرح‌هایی بودند که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به طور رسمی به بهره‌برداری رسید‌‌.

اسکله ۳۵هزار تنی، کشتی اقیانوس پیمای سانی، شهرک مسکونی فاز۳ نوبنیاد، کلبه هور تا کشتی یونانی، پروژه مسکن سبز از طرح‌هایی بود که جهانگیری از آنها بازدید کرد‌.

سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور در جمع سرمایه‌گذاران طرح‌های اقتصادی و مسئولان منطقه‌ای در سالن ابن‌سینای مرکز همایش‌های خلیج فارس از برنامه‌های دیگر معاون اول رئیس‌جمهور در کیش بود که ایشان در این جمع اظهار داشتند: یکی از مهم‌ترین استعدادهای ایران صنایع متکی بر دریا است؛ اقتصاد دریا محور برای ایران اولویت اول است، کیلومترها ساحل از جنوبی‌ترین تا شرق کشور و یک هزار و ۸۰۰کیلومتر ساحل دریای خلیج فارس و عمان و اطراف جزایر، در شمال ساحل دریای خزر به این معناست که خداوند نعمتی در اختیار ما قرار داده که با اتکا به آن می‌توانیم آن را برای یک دوره طولانی محور توسعه قرار دهیم.

وی جزایر را یکی از نعمت‌های موجود در دریا دانست و گفت: هر یک از این جزایر می‌تواند محور توسعه باشد، مناطق آزاد از اولویت‌های توسعه ایران است.

جهانگیری به وجود هفت منطقه آزاد در کشور اشاره کرد و گفت: هشت منطقه دیگر پیشنهاد شده است که با تصویب مجلس اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در اینکه مناطق آزاد می‌توانند یکی از قطب‌های توسعه کشور باشند، کمترین تردیدی نیست، چرا که فلسفه وجودی مناطق آزاد در راستای تولید و صادرات است.

جهانگیری اظهار کرد: با سیاست‌های دولت یازدهم، میلیاردها دلار سرمایه خارجی جذب منطق آزاد کشور شد.

وی با بیان اینکه این مناطق دستاوردهای خوبی به همراه داشته‌اند، افزود: این مناطق پیشرفت زیادی داشته‌اند، اما فاصله زیادی با اهداف تعیین شده داریم که باید آسیب‌شناسی شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت دوازدهم مناطق آزاد مورد توجه قرار دارند، افزود: نه تنها از هفت منطقه موجود حمایت می‌کنیم، بلکه از هشت منطقه پیشنهادی به مجلس برای استان‌های محروم، سیستان و بلوچستان،کرمانشاه، هرمزگان، ایلام، کردستان و اردبیل نیز پشتیبانی خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر مجوز ایجاد این مناطق در مجلس به تصویب برسد.

همچنین در ادامه این سفر دو روزه، معاون اول رئیس‌جمهور در سفر به جزیره هندورابی فرودگاه و بندرگاه این جزیره را نیز افتتاح کرد‌.

در فرصتی که در دومین روز سفر معاون اول رئیس‌جمهور و هیات همراه در جزیره هندورابی دست داد، از اکبر ترکان، دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی کشور سوال نمودم که دستاوردهای سفر جناب جهانگیری را به منطقه آزاد کیش و جزیره هندورابی چگونه ارزیابی می‌کنید، ایشان بیان داشتند: بازدیدی که آقای دکتر جهانگیری از جزیره هندورابی انجام دادند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در این منطقه صورت گرفته، ایشان تاکید فرمودند که مشابه این کار در سایر جزایر نیز اتفاق بیفتد تا ما بتوانیم هر یک از جزایر ایرانی حوزه خلیج فارس را همانند هندورابی به یک کارکرد موثر اقتصادی تبدیل کنیم تا انشاا… سکویی برای توسعه اقتصادی منطقه باشند.

جزیره کیش با ۹۱.۵کیلومتر مربع مساحت در فاصله ۱۸کیلومتری سرزمین اصلی در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس در استان هرمزگان واقع شده است‌.

کیش یکی از مقاصد پرتردد گردشگری است که سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند؛ بی‌شک برنامه‌ریزی‌هایی که دکتر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جهت جهش بلند منطقه آزاد کیش در جهت توسعه اقتصادی کشور انجام داده‌اند، بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم در آینده تاثیر بزرگی که کیش در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری‌های نوین، تجارت، صنعت و گردشگری در کشور می‌گذارد را شاهد باشیم.

 

در ادامه گفت‌و‌گویی با معاون اول رئیس‌جمهور در پایان سفر دو روزه خود در جزیره هندورابی در خصوص نقش و تاثیر مناطق آزاد در توسعه کشور داشتم که با هم می‌خوانیم:

 

– دیدگاه شما در خصوص عملکرد منطقه آزاد کیش در تمامی حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی و گردشگری چیست و به نظر شما مناطق آزاد و به خصوص منطقه آزاد کیش باید کدام مسیر توسعه را محکم‌تر ادامه دهد؟

کیش اولین منطقه آزاد کشور بوده که در ایران ایجاد شده است و ما شاهد بودیم که در طی این سال‌ها تلاش‌های زیادی صورت گرفته که زیربناهای مورد نیاز یک منطقه آزاد در کیش ایجاد شود تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری جذب شود و همچنین سرمایه‌گذار خارجی ورود پیدا کند و شروع به سرمایه‌گذاری در منطقه کند.

هدف‌گذاری اصلی منطقه آزاد کیش در واقع گردشگری و تا حدی تجارت است که من فکر می‌کنم که در همه این زمینه‌ها منطقه آزاد کیش تاکنون موفقیت‌های نسبی کسب کرده است.

بی‌شک ما نیاز داریم که مناطق آزاد کشورمان پایگاه اصلی جذب سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات باشند و قطعا منطقه آزاد کیش در این راستا تلاش خواهد کرد.

موضوع دیگری که ما در خلیج فارس باید به صورت جدی انجام دهیم‌، رسیدگی به بقیه جزایری است که در خلیج فارس قرار دارند که خوشبختانه منطقه آزاد کیش در این موضوع پیش قدم شده و جزیره هندورابی را در واقع به عنوان اولین جزیره در دست اقدام گرفته و کارهای زیربنایی توسعه جزیره را آغاز کرده، مانند احداث فرودگاه، بندرگاه و همچنین هتل برای استقرار گردشگران تا جزیره هندورابی به جزیره‌ای برای آرامش مردم ایران در دل خلیج فارس بدل شود و مردمی که علاقه‌مند به اقامت و گذران اوقات خود در یکی از جزایر خلیج فارس هستند، در آرامش کامل در آینده بتوانند از این ظرفیت ایجاد شده با توجه به سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریالی صورت گرفته توسط سازمان منطقه آزاد کیش در امور زیربنایی، در جزیره بهره ببرند. امیدواریم در آینده شاهد باشیم همانند کاری که در جزیره هندورابی انجام شده در بقیه جزایر ایرانی خلیج فارس نیز صورت بگیرد، به هر حال ایران یک فرصت بسیار بزرگی برای توسعه در جزایر و سواحل جنوبی کشور دارد، هم در خلیج فارس و هم در دریای عمان و باید از این ظرفیت‌ها در توسعه گردشگری بهره برد.

سواحل مکران مهم‌ترین موضوعی است که در دستور کار دولت یازدهم بوده و در دستور کار جدی‌تر دولت دوازدهم است، ما هم باید استقرار جمعیت زیادی در سواحل دریای عمان داشته باشیم و هم استقرار واحدهای صنعتی بزرگ در سواحل که نیاز به آب زیاد دارند و باید تمامی این دست واحدهای صنعتی بزرگ را به سواحل پهناور جنوبی کشور و به خصوص دریای عمان منتقل کنیم. طرح‌های بسیار خوبی در این خصوص تهیه شده و در ستاد مربوطه تصویب شده و امیدوار هستم که طرح منطقه آزاد جاسک هم به سرعت تصویب شود؛ همه این موارد در واقع کمک می‌کند که ما از دریا و سواحل و جزایرمان در راستای توسعه کشور گام‌های بلندتری برداریم.

 

-عملکرد منطقه آزاد کیش را در خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به هر حال یک مجموعه سیاست‌گذاری برای توسعه کشور پیش‌بینی شده و فکر می‌کنم جزء سیاست‌هایی به شمار می‌رود که قادر است بیش از اینکه سیاست‌های جهت‌گیری اقتصادی کشور را روشن کند، اجماع همه دست‌اندرکاران حول توسعه اقتصاد کشور را ایجاد می‌کند؛ دستگاه‌های قوای سه‌گانه، دستگاه‌های حاکمیتی و بخش خصوصی. به هر حال همه علاقه‌مند هستند که ایران توسعه پیدا کند و مجموعه این سیاست‌ها می‌تواند چنین اجماع‌سازی را در مرحله اول به وجود بیاورد و در مرحله دوم برای هر بخشی که مورد توجه بوده است، مانند توسعه صادارت غیرنفتی، بخش نفت و بهره‌وری، که یک مجموعه کامل از جهت‌گیری‌های اقتصاد در این سیاست‌گذاری‌ها دیده شده است که به توسعه کشور کمک کند، از جمله یکی از بندهای مهم این سیاست‌ها استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد برای توسعه کشور است.

در سال‌۹۵ سه طرح ویژه برای مناطق آزاد پیش‌بینی شده بود که شامل ارتقای ظرفیت فناوری کشور با محوریت جذب فناوری‌های جدید، افزایش صادرات کالاهای تولیدی در مناطق آزاد کشور با محوریت تولید محصول در مناطق با محوریت صادرات و بحث مهم صادرات مجدد کالا، که در هر سه بخش خوشبختانه عملکرد مناطق آزاد حدود دو برابر بیش از هدف‌گذاری بود که برای آن دیده شده بود که بسیار خوب بوده و ما از عملکرد طرح‌هایی که به مناطق آزاد ابلاغ شده بود، راضی هستیم و برای سال‌۹۶ نیز هدف‌گذاری‌های جدید تصویب شده است که امیدواریم این حرکت مثبت را در سال جدید نیز در مناطق آزاد کشور شاهد باشیم.

مهم‌‎ترین موضوع مناطق آزاد کشور مستثنا بودن از قوانین و مقررات دست و پاگیر سرزمین اصلی است که این موضوع با این هدف در مناطق آزاد تعریف شده که بتوانند نقش پررنگی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند و الگوهایی بشود که ما بتوانیم از این الگوها برای توسعه کشور بهره ببریم.