ولی‌الله نانواکناری، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران:

مناطق آزاد در جهت جذب سرمایه می‌توانند زمین بفروشند ولی‌الله نانواکناری، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در خصوص لایحه مناطق آزاد جدید گفت: نگاه ما به منطقه آزاد این است که بتواند امور صادرات را تسهیل و تسریع کند. در واقع با این هدف‌گذاری مناطق آزاد را تعریف کردیم که بتوانند عامل تولید و توسعه […]

مناطق آزاد در جهت جذب سرمایه می‌توانند زمین بفروشند

ولی‌الله نانواکناری، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در خصوص لایحه مناطق آزاد جدید گفت: نگاه ما به منطقه آزاد این است که بتواند امور صادرات را تسهیل و تسریع کند. در واقع با این هدف‌گذاری مناطق آزاد را تعریف کردیم که بتوانند عامل تولید و توسعه برای ابعاد اقتصادی کشور باشند. طی بررسی‌هایی که به عمل آمد، مناطق آزادی که امروز مشغول به‌کار هستند نتوانستند به آن هدف اصلی دست پیدا کنند، لذا این نگاه منفی به مناطق آزاد ایجاد شد که چرا وقتی این تعدادی که داریم به سوددهی نرسید و ما به هدفمان دسترسی پیدا نکردیم، باید منطقه آزاد را اضافه کنیم؟ از آن طرف منطقه آزاد با آن رویکردی که تعریف کردیم اگر اجرایی شود، در توسعه اقتصاد کشور می‌تواند موثر باشد؛ پس از این سمت نقطه مثبت وجود دارد. امیدواریم دولتمردان ما نسبت به منطقه آزاد دنبال رو تدابیری که اتخاذ شده، باشند و نگاه قومیتی و منطقه‌گرایی نداشته باشند، بلکه مستعد بودن منطقه آزاد در جهت رشد و توسعه اقتصادی برایشان قابل اهمیت باشد و آنها را در راستای این اهداف سوق بدهند تا در آینده از این امکان به نحو احسن استفاده شود.

وی در خصوص شروط اصلی مجلس برای برای تصویب مناطق آزاد جدید و این موضوع که تا وقتی که گمرک ایران مناطق آزاد جدید را تحویل نگیرد اجازه فعالیت به عنوان منطقه آزاد داده نمی‌شود، گفت: این نکته دلیلش این است که منطقه آزاد یک معبری برای ورود قاچاق کالاست، برای اینکه از این معابر جلوگیری کنیم باید نظارتی بر آن باشد تا قاچاق کالا نیز صورت نگیرد. فکر می‌کنم گمرک اگر با جدیت وارد شود می‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد، وگرنه منطقه آزاد با تعریفی که دارد این آزادی عمل شاملش می‌شود که بتواند اقداماتش را انجام دهد.

نماینده مردم بابلسر در پاسخ به این سوال که تامین اعتبارات برای فراهم کردن زیرساخت‌ها از کجا تامین می شود، اظهار داشت: مناطق آزاد خودشان اعتباراتشان را تامین می‌کنند و فروش زمین یکی از این منابع درآمدی است. منطقه آزاد در جهت جذب سرمایه می‌تواند زمین بفروشد تا منطقه را آباد و بدین ترتیب سرمایه‌گذار ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: زمین را منطقه آزاد به سرمایه‌گذار واگذار می‌کند تا پولی برای درآمدزایی خودشان و توسعه مناطق آزاد باشد. نگاه این است که مناطق آزاد در جهت خودکفایی خودشان از این منابع استفاده کنند. همچنین منطقه آزاد محیطی را تعریف کرده که خودروهایی که بدون کمرگی و با قیمت ارزان ورود پیدا می‌کنند، در آن محدوده بتوانند تردد داشته باشند و این نیز می‌تواند کار مثبتی در جهت جذب سرمایه‌گذاری و ورود افرادی که در این مناطق ایجاد کار و اشتغال کنند، باشد.

نانواکناری در خصوص پیش‌بینی خود برای تصویب لایحه جدید مناطق آزاد گفت: اگر دولت دقت بیشتری داشته باشد، شاید این لایحه رای بیاورد.