ولی ملکی، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی:

در تصویب مناطق آزاد جدید تنش‌های جامعه را نادیده نگیریم ولی ملکی، نماینده مردم مشکین‌شهر در خصوص لایحه مناطق آزاد جدید گفت: فلسفه وجودی مناطق آزاد از اول بر مبنای صادرات محوری و جهت ایجاد اشتغال در نوارهای مرزی کشور بوده است تا بتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی آنچه را که تولید می‌شود، صادر کنیم […]

در تصویب مناطق آزاد جدید تنش‌های جامعه را نادیده نگیریم

ولی ملکی، نماینده مردم مشکین‌شهر در خصوص لایحه مناطق آزاد جدید گفت: فلسفه وجودی مناطق آزاد از اول بر مبنای صادرات محوری و جهت ایجاد اشتغال در نوارهای مرزی کشور بوده است تا بتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی آنچه را که تولید می‌شود، صادر کنیم و یا تسهیلاتی را ایجاد کنیم که سرمایه‌گذاران خارجی به راحتی بتوانند به دور از هرگونه قوانین دست و پاگیر، سرمایه‌گذاری کنند. متاسفانه در برخی مناطق آزاد قانون دور زده شده و توجه چندانی به آن نشده است. به جای اینکه ما از طریق مناطق آزاد بتوانیم به بازارهای خارجی بیشتر ورود پیدا کنیم، برعکس عمل شده و در حقیقت بازارهای خودمان را از طریق تولیدهایی که خارجی‌ها در اینجا انجام داده‌اند از دست داده‌ایم؛ بعضی از خارجی‌ها حتی تبدیل جزئی می‌کنند، یعنی اصل تولید را در کشور خود انجام می دهند و به بهانه اینکه در منطقه آزاد واحد دارند، بازارهای ما را می‌گیرند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا رسالت و اهداف اصلی که مناطق آزاد داشته، دور شوند؛ به همین خاطر بعضی از نمایندگان نسبت به این موضوع حساسیت دارند و متاسفانه این در اظهارنظر نمایندگان به عنوان یک مانع تلقی می‌شود. البته از زمانی که آقای بانک آمده شرایط کمی تغییر کرده، ایشان با تدبیر عمل می‌کند و اوضاع را ساماندهی می‌کند و خودش هم به شدت موافق این است که مناطق آزاد برخلاف گزارش‌هایی که گفتند منافع‌اش بیش از مضراتش است. بنابراین لایحه منطقه آزاد از آنجایی که حدود ۷استان مستقیم درگیر آن هستند و استان‌های دیگر به عنوان الحاقی در آینده می‌توانند مطرح شوند، طرفدار هم دارد؛ لذا امیدوارم رای بیاورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فروش زمین و واردات خودرو برای تامین اعتبارات و منابع مالی زیرساخت‌ها ضعف محسوب می‌شود، گفت: در مورد زیرساخت ممکن است همه جا مشکلات خاصی وجود داشته باشد، اما فروش زمینی که بلااستفاده است و برای منابع طبیعی است تا زمانی که می‌توانیم آن را تبدیل کنیم، نه تنها ضرر نکردیم، بلکه منافعی نیز دارد. لذا این مواردی که مطرح می‌کنند ازجمله اینکه برای زیرساخت‌ها که بودجه لازم وجود ندارد، بیشتر در راستای خارج شدن از رسالت اصلی مناطق آزاد است.

وی در خصوص شروط اصلی مجلس برای برای تصویب مناطق آزاد جدید و این موضوع که تا وقتی که گمرک ایران مناطق آزاد جدید را تحویل نگیرد اجازه فعالیت به عنوان منطقه آزاد داده نمی‌شود‌، گفت: منطقه آزاد باید زیرنظر گمرک باشد و خارج از آن نیست، لذا این مناطق تابع گمرک هستند و معنی‌اش این نیست که الان مجلس برای آن حساسیت داشته باشد، بلکه قانونگذار می‌تواند در اینجا یک بند اضافه کند. همزمان با تصویب قانون افزایش مناطق آزاد جدید یک ماده واحده نیز اضافه می‌شود که جاهایی که زیرنظر نیستند مستقیما گمرک بر آنجا نظارت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که بهتر نبود ابتدا مناطق آزاد قبلی اصلاح می‌شد و بعد این لایحه در مجلس تصویب می‌شد، گفت: تنش‌هایی را که در جامعه وجود دارد نباید نادیده گرفت. یکسری از مردم ما در مناطقی که استحقاقش را دارند و سالیان سال انتظارش را کشیدند، منتظر تصویب این لایحه هستند. مخصوصا آن که ۷استان محروم مطرح هستند، لذا ما باید به خواسته‌های مردمی توجه کنیم، ضمن اینکه مجلس همیشه در تصمیماتش به تبعات اجتماعی و خواسته‌های آنان توجه دارد.